Vask av dyner

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Jeg skal vaske babydyner, men lurer på om de må i tørketrommel? Det er dundyner.

Tørker min i tørketrommelen med knudrete baller .... hvet ikke om det er riktig

Ja, dun bør i tørketrommel med baller. Må ikke, men hvis du ikke gjør det må du passe på at duna ikke klumper seg når du tørker, men får "spredd den"/"lufta den" eller hva søren det heter.

Ja, dun bør i tørketrommel med baller. Må ikke, men hvis du ikke gjør det må du passe på at duna ikke klumper seg når du tørker, men får "spredd den"/"lufta den" eller hva søren det heter.
Ok. Sikkert best å bruke tørketrommel da, men det har vi ikke.

Hvis man hengetørker, kan den bli flat og klumpete i alle fall. Mannen visste ikke dette og vasket dunjakken sin i maskinen, den ble som en frakk med klumper i. :p Ble heldigvis fikset av en ny oppskylling med påfølgende tromling.

Ok. Sikkert best å bruke tørketrommel da, men det har vi ikke.
Kjenner du noen med tørketrommel så spør om å få låne den ;)
Dun bør virkelig tørkes i trommel, ellers er det ikke sikkert den blir slik den skal igjen.
Hvis du ikke får lånt deg trommel så vask dyna en dag det er sol og varmt, og ikke høy luftfuktighet ute. Er nok best å få tørket dyna ganske fort etter vask så dunen ikke begynner å lukte surt

Med god tørk og litt risting tror jeg du klarer deg uten trommel, spesielt til babydyner:) tvi tvi!

Har du ikke trommel så tørk den flatt og snu å bank på den underveis også når den er tørr kan du riste og banke sikkelig på den så all duna blir spredd jevnt :) gjerne rist den ute verandaen så slipper du at det flyr dun overalt

Hvis du rister den hardt flere ganger mens den henger til tørk kan det gå greit. Mye forskjellig kvalitet på dundyner. Legg den til tørk oppå tørkestativet hvis du har sånn "flatt" tørkestativ

Back
Topp