Vask av babytøy osv.

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hvordan vasker dere babytøy og sengetøy?

- En gang, eller to ganger?
- Hurtigprogram, eller vanlig program?
- Vaskemiddel?
- Vasker dere farget og hvitt sammen, eller hver for seg?
- Og hvordan vasker og tørker man best dyner? Jeg har ikke tørketrommel.

Jeg har vaska mine på vanlig bommul
program m litt tøymykner 1 gang... lyst for seg og mørkt for seg. dynene vaska jeg hos meg å løpte over til søster å lånte tørketrommel. . Hehe...:)

Jeg har vaska mine på vanlig bommul
program m litt tøymykner 1 gang... lyst for seg og mørkt for seg. dynene vaska jeg hos meg å løpte over til søster å lånte tørketrommel. . Hehe...:)
Så kjekt at du fikk låne tørketrommelen hennes da! :-)
Lurer på om de blir veldig klumpete om man ikke gjør det?

Jeg har et eget program på vaskemaskinen som heter babytøy, så jeg bruker dette i starten. Det vasker likt som bomullsprogrammet, men skyller bedre, og siste skylling skjer med oppvarmet vann. Jeg bruker ikke tøymykner siden jeg har tørketrommel, og da blir det mykt og godt uansett. Dyner og puter vasker jeg på dyneprogram og tørker i trommelen. Da vi fikk eldste hadde vi ikke tørketrommel, så da tørket jeg mest mulig ute på klesstativet.

Jeg har et eget program på vaskemaskinen som heter babytøy, så jeg bruker dette i starten. Det vasker likt som bomullsprogrammet, men skyller bedre, og siste skylling skjer med oppvarmet vann. Jeg bruker ikke tøymykner siden jeg har tørketrommel, og da blir det mykt og godt uansett. Dyner og puter vasker jeg på dyneprogram og tørker i trommelen. Da vi fikk eldste hadde vi ikke tørketrommel, så da tørket jeg mest mulig ute på klesstativet.
Du verden! Visste ikke at det fantes babytøy program og dyneprogram! Ekslusivt! :-)
Får klare meg med vanlig bomullsprogram jeg. Hi hi! :-)
Ble dynen veldig klumpete av å tørke på tørkestativet?

Så kjekt at du fikk låne tørketrommelen hennes da! :-)
Lurer på om de blir veldig klumpete om man ikke gjør det?

Jeg har ikke prøvd å vaske dyne uten, men prøvde med mindre hell en pute. . Men jeg er ikke son flink husmor som kan vaske triks. Så kanskje noen har et tips som fungerer vel så bra som trommel. .:D

Jeg har vasket alt med blenda og litt tøymykner på 40 grader :)

Dynen tror jeg at jeg ville tatt i tørketrommel.. Selv er jeg så heldig at mamma har slike svære industrivaskemaskiner på jobben, så hun vasker alltid dynene våre der. Og da er de alltid i tørketrommel etter vask!

Jeg har kjøpt inn Neutral vaskemiddel til både farge og hvitt. Tilsvarende merke i tøymykner.
Men dundyner, tar man de på bomull? Og er 40 nok, eller burde jeg kjøre 60 grader? Heldigvis har vi tørketrommel med dunprogram :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Venter en liten gutt 25. juli <3

Jeg har kjøpt inn Neutral vaskemiddel til både farge og hvitt. Tilsvarende merke i tøymykner.
Men dundyner, tar man de på bomull? Og er 40 nok, eller burde jeg kjøre 60 grader? Heldigvis har vi tørketrommel med dunprogram :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mine dun dyner stod det 40 grader på;)

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Jeg har vasket alt med Neutral vaskepulver og tøymykner på 40 grader.

Vi vasker det meste med Neutral vaskepulver og skyllemiddel, dyner og ting som er vanskeligere å få skylt med flytende Blenda uten parfyme. Nå er dette vaskemidler vi bruker til vanlig. Bruker kun Omo Color til håndklær og duker. Vi, spesielt jeg, tåler ikke vaskemidler med parfyme, så det er egentlig veldig greit med babyklærne sånn sett. Vasker ting stort sett en gang. De vanlige klærne på 40 grader vanlig vask, de nye på hurtigvask med ekstra skylling (vaskemaskina vår er ikke så god på skylling, flink med vannsparing da :P). Vasker lyst og hvitt i ei maskin og mørkt i ei annen akkurat som vi gjør med vask ellers. Men må vel si at vi ikke akkurat har kommet så langt med vasking av babyting enda. Har vasket krabbeteppet til lekegrinda for å få det unna vaskerommet og et par dyner. Vi har visst litt vask til vanlig og som må vaskes. :P

Jeg har vasket babytøyet med blenda sensitiv på 40 grader på normal vask. Dundyner og puter har jeg vasket på 40 da det sto på den ene puta, men dundyna kunne vaskes på 60 grader. Bare med blenda sensitiv da det ikke skal brukes tøymykner på dun. Putter de i tørketrommelen med noen tennisballer for og få det fint og fluffy igjen :) Helt til det er 100% tørt. Vasket dere sengetøyet på 40 eller 60 grader?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Liker ikke helt tanken på å vaske dyner på 40 grader. Nå er jo babydynene riktignok nye så da holder det kanskje, men etter de er brukt synes jeg det er tryggest med 60 pga midd og div. Veldig synd om dette ødelegger dynene da. Hm.

Sengetøy, håndklær, kluter og truser vasker jeg alltid på 60 grader. Har til og med klint til med 95 noen ganger.

EDIT:
Fant denne http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article748248.ece
Så her blir det dynevask på 60 grader! :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jeg vasket sengetøyet på 40 grader ved vanlig vaskepulver :p skulle kanskje brukt uten parfyme?:p

Har ikke tenkt på å vaske dyna engang jeg :p bør kanskje gjørr det da det er 6 år siden min søster brukte den :p

Leste den artikkelen om rengjøring av sengetøy, dyner og puter.
Fatter ikke at vi har overlevd! ;)
Tror jeg vasker selve dynene og putene kanskje 1 gang i året og sengetøy alt mellom hver uke - hver 14 dag.
Synes det litt vel hysterisk å skifte på babysenga hver uke, hvor mye svetter babyen i senga si?...
Nei.. Man kommer langt med sunn fornuft. ;)
Har en venninne som er hysterisk når det gjelder alt av vasking og spesielt på soverrom. Hva har det resultert i - jo. Barna hennes eier ikke immunforsvar og hun selv har ''støvallergi''.
Finnes en mellomting. ;)
Jeg vasker babytøyet en gang på 60 grader.
Har babyprogram men mener det er 90 grader og da blir klærne fort utvaskede og stygge så det benyttet jeg ikke sist - og kommer heller ikke til å gjøre det nå.

Dyner kan tørkes liggende - fordel dun/ fiber og legg det flatt for tørk. Da blir det ikke klumpete.
Har du ny dyne ser jeg ikke poenget med å vaske den før bruk så lenge den ikke har ligget å støvet ned på et kott etc. Vil tro det kunne holdt med en luftings. Man har jo sengetøy utenpå uansett... :)

Veldig lurt å ikke bli hysterisk ja! Her vasker vi våre dyner når vi bytter til sommer/vinter, så det blir jo én gang i året på hver av de. Jeg har en tendens til å reagere på støv og husmidd, så greit å gjøre det en gang i blant synes jeg. For ikke å snakke om den deilige følelsen av helt ren dyne da! Vanligvis har jeg brukt et godt parfyrmert skyllmiddel for ekstra frisk lukt, men ser jo nå at det ikke skal brukes på dun.

Å skifte på sengetøyet til babyen en gang i uken kan jo ikke være seriøst med mindre det skjer noen ulykker? Det kommer hvertfall ikke til å skje her!

Men en ting jeg har tenkt på. For disse samsovingforkjemperne... Man SKAL ha ny madrass i babysengen for å redusere krybbedødsfaren. Men hva med foreldresengen? De er jo ofte veldig godt brukt, og mange har kanskje arvet en eldre seng. Da blir det jo nytteløst å ha ren og ny madrass i babyseng, når foreldresengen ungen sover i har gammel madrass?

Litt feil tråd kanskje, men følte det hørte litt til dette med vask og rent sengetøy ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Veldig lurt å ikke bli hysterisk ja! Her vasker vi våre dyner når vi bytter til sommer/vinter, så det blir jo én gang i året på hver av de. Jeg har en tendens til å reagere på støv og husmidd, så greit å gjøre det en gang i blant synes jeg. For ikke å snakke om den deilige følelsen av helt ren dyne da! Vanligvis har jeg brukt et godt parfyrmert skyllmiddel for ekstra frisk lukt, men ser jo nå at det ikke skal brukes på dun.

Å skifte på sengetøyet til babyen en gang i uken kan jo ikke være seriøst med mindre det skjer noen ulykker? Det kommer hvertfall ikke til å skje her!

Men en ting jeg har tenkt på. For disse samsovingforkjemperne... Man SKAL ha ny madrass i babysengen for å redusere krybbedødsfaren. Men hva med foreldresengen? De er jo ofte veldig godt brukt, og mange har kanskje arvet en eldre seng. Da blir det jo nytteløst å ha ren og ny madrass i babyseng, når foreldresengen ungen sover i har gammel madrass?

Litt feil tråd kanskje, men følte det hørte litt til dette med vask og rent sengetøy ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Derfor har vi en ammemadrass/softbag i foreldresengen når vi samsover. Da slipper babyen også å bli overopphetet og det er lettere at babyen bruker sin egen dyne :)

Ellers vasker jeg det meste til babyen på 60grader, og bruker tørketrommel. Vasker bare en gang. Og jeg skifter sengetøy på alle sengene hver fredag :)

Back
Topp