Vart det som dere trodde? (til de som har født)

Jeg vet bare det nå etter fødsel at de som sier fødsel nr 2 er mye lettere og går fortere. For min del har jeg bare en kommentar på det. Piss meg i øret.

Men barseltiden etterpå har vært fantastisk da :) er så heldig å ha fått sovebaby igjen :) er godt med en rolig baby når jeg har en rabagass hjemme fra før :)

Samme her!! Absolutt ikke alltid fødsel nr 2 går fortere[emoji849]
 
Jeg hadde ikke spesielle forventninger til fødselen, men syns i ettertid at det var en ganske fin opplevelse, mye takket være en fantastisk jordmor og mannen min, som var aktivt med hele tiden. Tiden etter fødsel har, til tross for smerter og småutfordringer, gått over all forventning.
 
Jeg var overrasket over å gå fra 4-5cm til født gutt på en time. Og jeg ble overrasket over hvor kort han sover av gangen og hvor mye luft han har i magen. Jeg er derimot ikke overrasket over at skulderen jeg sleit med allerede før graviditet nå virkelig verker og har forplantet seg til hodepine. Prøver være påpasselig med at han ligger støtt på ammepute så jeg ikke spenner opp skulderen, men det er vanskelig.
 
Hadde sett for meg en rask og fin fødsel egentlig, selv om jeg såklart var åpen for andre utfall. Men var likevel ikke forbredt på 24 timer med rier... Var vel ca 15-16 timer med aktiv fødsel (fra 5 cm) tror jeg. Fra vannavgang til hun kom ut tok det 38, 5time.. Synes det var grusomt. Er så glad for at jeg fikk både lystgass og epidural, ellers vet jeg ikke hvordan det hadde vært. Følte meg heldigvis i god form etter noen timers hvile etterpå. Har absolutt ingen planer om nr. 2.
 
Hadde sett for meg en rask og fin fødsel egentlig, selv om jeg såklart var åpen for andre utfall. Men var likevel ikke forbredt på 24 timer med rier... Var vel ca 15-16 timer med aktiv fødsel (fra 5 cm) tror jeg. Fra vannavgang til hun kom ut tok det 38, 5time.. Synes det var grusomt. Er så glad for at jeg fikk både lystgass og epidural, ellers vet jeg ikke hvordan det hadde vært. Følte meg heldigvis i god form etter noen timers hvile etterpå. Har absolutt ingen planer om nr. 2.
Omtrent sånn gikk det for seg her også. Rier i over 48 timer, de var vonde i 30 timer, og det tok minst 15 timer fra 5 cm til gutten var ute. Det var akkurat som forventet. Mamma, søster og bestemor hadde lange, harde fødsler med sine første, så jeg visste forsåvidt hva jeg gikk til.

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle tåle lystgass så godt. Mange blir kvalme av det, og jeg blir lett kvalm. Jeg spydde hele tiden fra 2 til 5 cm, og spydde mer rett før pressriene kom. Kanskje gjorde gassen meg mindre redd for å kaste opp igjen?

Sting og renselse og sånt hørtes mye verre ut på forhånd enn det var i virkeligheten. Jeg var uansett halvt i svime de to første dagene etter å ha mistet så mye blod. Den første dagen måtte jeg ha hjelp til å gå på do og dusje, og likevel klarte jeg å svime av på badet.

Det eneste som kom som kastet på meg var barseltårene. Jeg ble så overfølsom at bare å høre om en fæl filmscene fikk meg til å hylgråte. Heldigvis har det gått over...
 
Hadde sett for meg en rask og fin fødsel egentlig, selv om jeg såklart var åpen for andre utfall. Men var likevel ikke forbredt på 24 timer med rier... Var vel ca 15-16 timer med aktiv fødsel (fra 5 cm) tror jeg. Fra vannavgang til hun kom ut tok det 38, 5time.. Synes det var grusomt. Er så glad for at jeg fikk både lystgass og epidural, ellers vet jeg ikke hvordan det hadde vært. Følte meg heldigvis i god form etter noen timers hvile etterpå. Har absolutt ingen planer om nr. 2.
Omtrent sånn gikk det for seg her også. Rier i over 48 timer, de var vonde i 30 timer, og det tok minst 15 timer fra 5 cm til gutten var ute. Det var akkurat som forventet. Mamma, søster og bestemor hadde lange, harde fødsler med sine første, så jeg visste forsåvidt hva jeg gikk til.

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle tåle lystgass så godt. Mange blir kvalme av det, og jeg blir lett kvalm. Jeg spydde hele tiden fra 2 til 5 cm, og spydde mer rett før pressriene kom. Kanskje gjorde gassen meg mindre redd for å kaste opp igjen?

Sting og renselse og sånt hørtes mye verre ut på forhånd enn det var i virkeligheten. Jeg var uansett halvt i svime de to første dagene etter å ha mistet så mye blod. Den første dagen måtte jeg ha hjelp til å gå på do og dusje, og likevel klarte jeg å svime av på badet.

Det eneste som kom som kastet på meg var barseltårene. Jeg ble så overfølsom at bare å høre om en fæl filmscene fikk meg til å hylgråte. Heldigvis har det gått over...
Var ganske likt her også.
Vannavgang 57 timer før fødsel, rier 52 timer før, 4 cm 20 timer før osv. Treigt og tungt og vondt, og dårlig form etter. Husker jeg tenkte "dette var verre enn jeg hadde trodd", som er ganske vilt mtp at jeg hadde/har fødselsangst og allerede hadde sett for meg de verste scenarier. :blackeye:
Likevel, tre dager etter begynte jeg såvidt å åpne opp litt for tanken på lillesøster... Fantastiske (dumme) hjerne. :hilarious:
 
Var ganske likt her også.
Vannavgang 57 timer før fødsel, rier 52 timer før, 4 cm 20 timer før osv. Treigt og tungt og vondt, og dårlig form etter. Husker jeg tenkte "dette var verre enn jeg hadde trodd", som er ganske vilt mtp at jeg hadde/har fødselsangst og allerede hadde sett for meg de verste scenarier. :blackeye:
Likevel, tre dager etter begynte jeg såvidt å åpne opp litt for tanken på lillesøster... Fantastiske (dumme) hjerne. :hilarious:
Høres helt forferdelig ut! Synes jeg hadde lang nok fødsel liksom...
 
Omtrent sånn gikk det for seg her også. Rier i over 48 timer, de var vonde i 30 timer, og det tok minst 15 timer fra 5 cm til gutten var ute. Det var akkurat som forventet. Mamma, søster og bestemor hadde lange, harde fødsler med sine første, så jeg visste forsåvidt hva jeg gikk til.

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle tåle lystgass så godt. Mange blir kvalme av det, og jeg blir lett kvalm. Jeg spydde hele tiden fra 2 til 5 cm, og spydde mer rett før pressriene kom. Kanskje gjorde gassen meg mindre redd for å kaste opp igjen?

Sting og renselse og sånt hørtes mye verre ut på forhånd enn det var i virkeligheten. Jeg var uansett halvt i svime de to første dagene etter å ha mistet så mye blod. Den første dagen måtte jeg ha hjelp til å gå på do og dusje, og likevel klarte jeg å svime av på badet.

Det eneste som kom som kastet på meg var barseltårene. Jeg ble så overfølsom at bare å høre om en fæl filmscene fikk meg til å hylgråte. Heldigvis har det gått over...

Jeg håpet nok på å fødsler som mamma har hatt. Korte og fine. Hun gikk riktignok overtid med alle 5 barna, men 5-8 timers fødsel. Så det var lite motiverende da det gikk fremover sakte, sakte, sakte.. :pompus: tror selv om man er forbredt på en lang fødsel så er det fælt allikevel :dead:

Jeg ble overrasket over hvor lite jeg blødde(renselse) etterpå, hadde jo forventet meg bleieform minst 3-5 dager etterpå :wacky:
 
Bare et lite innspill til dere som har hatt lang fødsel med nr 1;
Min første fødsel var slik at jeg fra midnatt syntes riene var vanskelige å håndtere med pust hjemme. De før hadde vært greie. Jeg kom inn på sykehuset i 7-tida med 6-7cm åpning. Klokka 14 var det fremdeles bare 7 cm. Så det ble drypp og epidural. Ingen pressrier og 45 min pressing på viljestyrke med hjelp til å både dytte og dra ut ungen.
Med andremann gjorde riene vondt fra ca 03, jeg var på sykehuset 05 med 7cm, og han ble født 08:30 etter 15 min pressing med pressrier.
Med tredjemann var riene hjemme uregelmessige og stort sett svake. Jeg var lenge i tvil om det i det hele tatt var rier, men så kom det et par vonde som fikk meg til å ville dra inn selv om det bare var hver tredje omtrent som det var noe særlig tak i. Ble litt skuffet over 4-5cm, men det skulle vise seg å gå bare en time fra 4-5cm til ungen var født. Og da bare 5 min pressing med en trykketrang som ikke ga meg mulighet til å la være å presse på toppene.
 
Jeg var ikke forberedt på hvor forferdelig vondt det ville var med en time aktiv pressing, uten særlig effekt av de bortimot fraværende pressriene. Jeg vurderte å gi opp livet, fikk vakuumhjelp til slutt. Er usikker på om jeg tør føde på nytt.

Ellers var epidural magisk etter et døgn med rier, men den siste timen var altfor altfor lang.
 
Back
Topp