Varme morsmelk

Vecca#1

Håper på en liten spire snart <3
Lillegutt som kom til verden på mandag har slitt litt med ammingen, så jeg pumper meg i tillegg.. Jeg dro fra føden på sykehuset på onsdag, og dro på den lokale fødestuen i går. Men, nå har jeg lest litt om amming, og pumpet litt over 100 ml som pleieren som hjelper til her skulle fordele ved behov. Nå når jeg snakket med henne så hadde hun alt fortsatt i samme beholder og sa hun hadde varmet det opp 3 ganger?!!? Alt sammen?
Dette kan jo umulig være bra for bakterier ol. Må jo kjempetrives i slikt?

Fra sist gang så husker jeg det var strengt det med at det kun skal varmes opp én gang, og det var regler for hvor lenge den kunne stå på benken, i kjøleskap og i fryser (husker ikke hvor lenge akkurat nå).

Mener å huske fra når vi bodde på st olav/nyfødt intensiv at vi ikke måtte gjøre det?! Hadde mi melk på 200 ml beger i kjøleskap men tok bare det hun trengte til hvert måltid og varmet i varmebad..

Leste på ammehjelpen.no at det bare skal varmes en gang. Spesielt viktig å følge dette for de minste spedbarna, sto det!

Kom hjem fra nyfødt intensiv idag, og har disse amme/morsmelk reglene ganske fersk i minnet. Som flere sier.

Du skal IKKE varme opp morsmelken mer enn en gang pga bakterievekst og det kan lagres i kjøleskap (når det er fersk) 3-5 dager (2 dager på nyfødt intensiv, så spørs hvor streng du er). 100 Ml går vel unna på under 1 døgn uansett.

Jeg har også det lille jeg har av melk i begre, også fyller jeg opp flasken med det jeg trenger av melk også varme opp.

Last edited:
Kom hjem fra nyfødt intensiv idag med en prematurfødt baby, og har disse amme/morsmelk reglene ganske fersk i minnet. Som flere sier.

Du skal IKKE varme opp morsmelken med enn en gang pga bakterievekst og det kan lagres i kjøleskap (når det er fersk) 3-5 dager (2 dager på nyfødt intensiv, så spørs hvor streng du er). 100 Ml går vel unna på under 1 døgn uansett.

Jeg har også det lille jeg har av melk i begre, også fyller jeg opp flasken med det jeg trenger av melk også varme opp.

Back
Topp