Variasjon i middagmaten?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Pleier dere ofte å lage de samme rettene uke etter uke, eller varierer dere ofte?

Hvilke retter lager dere oftest? Og hvilke kunne dere ønske dere lagde mere av?

Jeg prøver å variere ofte, og klarer det som regel, men det er alltids noen retter som går oftere igjen (da dette er favoritter). ☺️

Hjemmelaget pizza har vi fast så og si hver lørdag, og vi har fisk fast hver tirsdag og søndag (hvordan fisk det er varierer).

Jeg skulle ønske guttene ville ha litt mer variasjon av grønnsaker, ellers så spiser de alt. ☺️

Last edited:
Jeg liker å lage mat og prøver å variere [emoji4] Men føler litt at det unntakstilstand enda, etter fødsel for 2,5mnd siden. Ikke så god tid til matlaging med en 2åring og en baby, selvom 2åringen går i bhg. Så det blir en del halv ferdig; kjøttboller, saus på glass, frosne grønnsaker ol. Prøver å ha fisk anna hver dag og da blir det ofte fiskegrateng (den med fullkornsmakaroni), panert fisk fra frysedisken og fiskekaker.
Håper det etterhvert blir mer variert og fra bunn av igjen [emoji4]

Liker å variere, men er så vanskelig å finne varierte matretter i grunn :wtf: Men pleier å gå gjennom Matprat for å finne inspirasjon men føler ikke det alltid hjelper :wacky: Og med en 4,5 åring som er så sær i matveien så er det ikke alltid lett å finne noe hele familien kan spise o_O Går mye i pannekaker, laks, spaghetti, tomatsuppe, lasagne osv..

Vi er sykt vanemennesker. Vi spiser laks med kokte poteter, gulrøtter og brokkoli på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Så hjemmelaget pizza på fredager, ofte biff eller lasagne på lørdager og søndager varierer.

Skulle ønsker vi var mer kreative i matveien, men begge er glad i laks og det lager seg jo sø og si selv :laughing002Tenker at vi må variere mer når baby blir så stor at h*n skal ha middag :)

Går mye i det samme ja. Er så dårlig på å finne på nye ting. Det vi lager mest er fiskegrateng og spagetti med kjøttsaus[emoji4]

Prøver å variere, men de gode slagerne jeg vet ungen liker går ofte igjen

Variasjon? Hva er det? :P Her går det dessverre mye i de samme rettene, selv om jeg veldig gjerne skulle ønske vi hadde hatt overskudd til å prøve litt nye ting...

Blir mye spaghetti, suppe og gryteretter :)

Hadde jeg hatt overskudd hadde jeg lagd kyllinglasagnen min oftere!

Oftest lager vi pizza, så godt som hver lørdag, med Taco på fredag på andreplass. De andre fagene varieret. Men sikkert ikke mer enn ca 10 retter de varierer mellom sånn på en vanlig uke.

Vi har faste dager for fisk, suppe, tradisjonskost, kylling og kjøtt. Men lager sjelden samme mat flere ganger i mnd.

Det går litt i perioder, om jeg har en dårlig periode(er kronisk syk) er det mer halvfabrikata enn om jeg er bedre. Lettere å veriere om jeg er friskere også, for jeg liker å lage mat og å finne på nye retter. her lager vi ofte gratenger for det liker vi godt alle sammen, ellers er det fiskeboller, kyllingwok, karbonader, o.l. Lenge siden vi har hatt pannekaker, det må vi ha en dag snart.

Prøver å variere, men ikke alltid så lett :) vi har alle våre favoritter her i hus :) og det er vanskelig å innfri alt av ønsker [emoji6]
Akkurat nå går det vel mest av moussaka og hjemmelaget tacopizza.

Liker å variere og har blitt flinkere etter at jeg begynte på lavkarbo og uansett må ut av komfortsonen, funnet masse god mat som de andre også liker bare at jeg har salat vedsiden av og de ofte pasta, ris eller noe med poteter

Vi er sykt vanemennesker. Vi spiser laks med kokte poteter, gulrøtter og brokkoli på mandag, tirsdag, onsdag og torsdag. Så hjemmelaget pizza på fredager, ofte biff eller lasagne på lørdager og søndager varierer.

Skulle ønsker vi var mer kreative i matveien, men begge er glad i laks og det lager seg jo sø og si selv :laughing002Tenker at vi må variere mer når baby blir så stor at h*n skal ha middag :)
Spiser dere laks 4 gsnger i uken??

Joda , prøver variere. Blir dog mye enkle middager som vi er sikre på ungene liker :) Her er forrige ukes meny og denne uken : DC35CCCE-0AC2-4E53-9E45-5394B0BAB175.jpeg 4565EADA-6FF2-4993-99B0-296181696248.jpeg

Varierer veldig, liker å prøve ut nye retter:)

Men for ungene sin del, så er det noen faste retter, men ikke hver uke.

Spagetti og kjøttdeig (med gulrot og squash i sausen)
Fiskeboller i hvit saus
Havregrynsgrøt

Jeg har prøvd å ha faste dager til faste retter, men jeg er oppvokst med samme maten hele tiden, samme med min samboer, han fikk fiskepinner annenhver dag, og kjøttkaker annehver dag :dead:

Eneste vi har fast er en dag med vegetar og to dager med fisk.

Det blir nok ofte det samme, men prøver å variere mellom fisk, kylling og kjøtt ☺

Vi prøver å variere. Er flinke i perioder hvor vi lager ukemenyen. Men så har vi perioder hvor det går mye av det samme også.. Disse periodene skjer gjerne når ikke ukesmeny er blitt lagd og vi har mye på agendaen.

Varierer veldig. Ingen matrett har sin faste dag. Men noen matretter lages igjen og igjen, men da aldri to uker på rad. Nå som baby spiser tilpasser vi middagene litt i forhold til hva hun kan spise. Jeg tenker det er lettere med f.eks pastaskruer enn spaghetti, siden hun spiser selv (BLW). Vi krydrer også mer spennende enn før siden vi ikke salter. Vi prøver å ha fisk en til to ganger i uka, minumum en gang, og da faller valget oftere nå på laks siden babyen tydelig spiser mer når vi har laks, men her også laks kun ene gangen i uka. Laks begynner å komme på menyen hver uke.
Vi lager alt fra bunnen, ingen halvfabrikat.

Back
Topp