Var på første svangerskapskontroll i dag :)

Stin3

Blir kjent med forumet
Idag var jeg på første kontroll å jeg ble egentlig litt overasket over hvor fort det gikk.

Først da jeg kom inn så ble han kjempe glad over at jeg var gravid! Så i en super fart så fylte han ut helsekort for gravide, lyttet på hjærte, lunger og sjekket blodtrykket. Deretter var det bare å hoppe opp i stolen for en gynekologisk undersøkelse som han gjorde unda i en fei. Så fikk jeg litt rask info å en ny time 13 februar.
Han tok ingen blodprøve, graviditest, eller noe annet. Han sa han skulle ikke ta blodprøve før i uke 12. Er det vanlig?  Har dere tatt blodprøver? Hva skal de se etter i blodprøvene? Alt er veldig nytt for meg så derfor spør jeg dere litt :)
Han bestilte vertfall ultralyd i uke 19 så jeg og samboeren min har bestemt oss for å bestille ultralydtime på en privat klinikk i uke 10-11 :) Flere som har det?
 
Er vel noe med at om de tar de blodprøvene før uke 12, så kan de bli ugyldige, og du må ta de på nytt. Vet ikke hvorfor, men var det jm sa da jeg ringte for time. Jeg skal ikke på første kontroll før 30.1, da er jeg 14 uker.

Kjekt med tidlig ul, så får man bekreftet at alt er greit! :)
 
Blodprøvene tas mellom uke 12 og 16, ja, det er det som er vanlig :)

Jeg var på første kontroll allerede i uke 7, uvanlig tidlig, tror kontordama tok feil av hvor langt jeg var på vei :p Fikk beskjed om å komme tilbake på laben når jeg har passert 12 uker og ta blodprøvene.

Har vært på ul 2 ganger, uke 7 og nå i går, 9+2 - veldig godt å få se lille. Skal også uke 13. Får ekstra oppfølging pga forhistorie... 

Det er sprøtt å se lille kroppen, bare noen få cm - men hode, bein, armer, og den beveger seg! Herlig <3 Holder med deg i å bestille tidlig ul :) Vent til uke 11, hvis du orker, da får du se enda mer <3
 
Jeg skal å få UL sjekk av min private gynekolog på torsdag der jeg håper å få se at alt er bra så langt og kanskje få en ide om hvor langt på vei jeg er (tipper mellom 5 og 6 uker).

Når jeg vet litt bedre hvor langt jeg er på vei så skal jeg bestille UL til jeg er ca 12-14 uker på vei for å få konstatert at alt er bra og da kommer vi til å fortelle det til familien og nærmeste venner.

Gleder meg utrooooligt mye til torsdags morgen.
 
Jeg var 8+1 når jeg hadde første kontroll, og meg tok de da blodprøver av? Aner ikke hvorfor de sier at de blir "ugyldige" hvis man tar de før 12 uker, det de sjekker er HgB, rhesius, og div lagre av forskjellige ting. Noen ganger tar de også HcG for bekreftelsens skyld.

Såvidt meg bekjent forandrer ingenting av dette seg etter man har nådd 12 uker (Utenom HcG såklart). Man får jo ikke plutselig en annen blodtype når man passerer 12 uker:P Om noen har en god forklaring på hvorfor man ikke skal ta de før uke 12, så vil jeg gjerne høre den! Jeg er sykepleier, og nysgjerrig av meg ;) Jeg vil tro de ikke vil ta det før uke 12, pga faren for å miste?m
 
Jeg fikk beskjed av min lege om at blodprøven skal tas mellom uke 10-12. Så jeg skal ta blodprøve til uka,da er jeg 10+5 og så om 2 uker skal jeg inn til legen. Da har han fått svarene.
Rart legene sier så forskjellig?
 
Når jeg bestillte jordmortime fikk jeg beskjed om at denne måtte være så nære 12 uker som mulig pga blodprøvene emoticon
 
Da har vi vertfall bestilt oss tidlig ultralyd den 21januar :) Da er jeg 11 uker på vei å håper på å få se den lille :) Gleder meg såååååå masse!
 


MissDolly skrev:
Jeg var 8+1 når jeg hadde første kontroll, og meg tok de da blodprøver av? Aner ikke hvorfor de sier at de blir "ugyldige" hvis man tar de før 12 uker, det de sjekker er HgB, rhesius, og div lagre av forskjellige ting. Noen ganger tar de også HcG for bekreftelsens skyld.

Såvidt meg bekjent forandrer ingenting av dette seg etter man har nådd 12 uker (Utenom HcG såklart). Man får jo ikke plutselig en annen blodtype når man passerer 12 uker:P Om noen har en god forklaring på hvorfor man ikke skal ta de før uke 12, så vil jeg gjerne høre den! Jeg er sykepleier, og nysgjerrig av meg ;) Jeg vil tro de ikke vil ta det før uke 12, pga faren for å miste?m


Signerer denne :)
Jeg var hos legen for litt over ei uke sida (7 uker på vei) , og da sa han at jeg skulle ta blodprøver.
Skal dit imorgen å hente papirene med svar. Nå har jeg diabetes da, vet ikke om de bruker å ta det tidligere da...
 
Jeg var hos legen når jeg var 8+2 eller noe og da tok de blodprøver og prøver for alle mulig slags sykdommer....skjønte det som at hovedpoenget var å sjekke om jeg fortsatt hadde immunstoffer fra noen vaksiner vi tok som liten, og hva slags blodtype jeg hadde.
Merkelig at legene sier så forskjellig!
 
jeg var på første kontroll i uke 5 jeg da !
og de tok blodprøver av meg å!
de skal jo tross alt ta en hiv test av gravide og, for å være sikker på at du ikke trenger ekstra oppfølging pga dette ;) + alt anna av sykdommer de tester deg for..

men skjønner ikke hvorfor de sier en ting til noen og noe anna til andre :S
 
Jeg var på første svangerskapskontroll i dag, jeg er 9 + 3.
Tok blodprøver av meg, de tester for hiv, syfilis og andre sykdommer.
 
Jeg hadde og første kontroll hos legen i dag og tok blodprøver samtidig. Var litt usikkert på hvor langt jeg var på vei så dro til ei venninne av meg som er gynlege og vi tok en UL hvor jeg så det vakre hjertet banke... Er i dag 7+2
 
På mine to tidligere svangerskap, så har jeg ikke hatt eller fått legetime før i uke 12.. Så tenker det sikkert er normalt.
 
Merekelig at det er så forskjellig ja, men tenker at det er sikkert normalt uansett som vi tar blodprøver i uke 7 eller 12. :) Kommer på nå at legen min sa at jeg skulle bestille time hos jordmor i omtrent samme tid som jeg skulle til legen i uke 12. Det kan jo være fordi jordmor vil sikkert ha prøve-resultatene :) Synes tiden går fortere også nå, siden jeg har vært på en legetime. Nå venter vi bare i spenning på ultralyden i uke 11 :)
 
Jeg fikk beskjed om at de venter med blodprøvene til man er minst 10 uker på vei, pga at de tester etter antistoffer (mot barnet går jeg ut i fra). Tok man prøvene før 10 uker kunne alt se bra ut, men man kunne da fortsatt utvikle antistoffer etter uke 10. Det er vel da morkaka tar over all jobben med å sende næringsstoffer til barnet... Ikke helt sikker på det her altså, men det var noe sånt legen sa til meg i hvert fall.
 
Back
Topp