Selvfølgelig kan også barn som har fått søtsaker fra tidlig alder også velge frukt fremfor søtsaker. Men jeg tror at i vårt tilfelle, så spiller det inn at hun ikke fikk søtsaker fra tidlig alder når hun velger hva hun vil spise.
Hvis jeg spør om hun vil ha bolle, så vil hun heller ha ett rundstykke. Har jeg ikke det vil hun ofte ikke ha noen ting. Det er fordi hun fikk rundstykker istedenfor boller tidligere. Får fortsatt ofte ett "tørt" rundstykke i bilen når vi skal ha noe rask og enkel mat på biltur, og storkoser seg med det. Hun vil også ofte heller ha jordbær og druer til lørdagsgodt hvis vi spør hva hun vil ha. Og det tror jeg har noe med vanen og gjøre også. Hvis hun alltid hadde fått snop på lørdag, som lørdagsgodt, så tror jeg faktisk ikke hun hadde tenkt tanken på og heller ønske seg frukt og bær. Hadde hun ikke fått rundstykker istedenfor boller, så tror jeg heller ikke denne tanken hadde falt henne inn! Så jeg vil påstå at vi har tilrettelagt for sunnere valg, og er veldig fornøyd med det!
Hun får alikevel kaker i selskaper, masse is om sommeren, snop ved spesielle anledninger osv. Men vi har ikke fast snop nå heller, i en alder av 4 år.
Folk må jo bare se på oss som hysteriske av den grunn. Men jeg synes det er sært og kalle det hysterisk og tilrettelegge for sunnere vaner. Jeg kan heller ikke se det grusomme med at ett barn på ett år ikke får kake i ett selskap. Om barnet ikke vet hva kake er, ikke har smakt det, og ikke bryr seg om det, hvorfor kan ikke barnet like gjerne kose seg med eplebiten sin? (Eller skiven med makrell for den del...)
Jeg tror ikke det er så mange av de som har utsatt søtsakene så lenge som har hatt ett barn som har hylt etter kake eller snop, men bare måttet sitte gråtende og se på at andre spiser uten og få selv! Det handler vel heller om at man har unngått og gi så lenge man har klart, og barnet samtidig har vært helt fornøyd med sine sunnere alternativer. Den dagen barnet ikke er det lenger er jo som regel den dagen foreldrene åpner opp for smakingen. Om det så er i en alder av 1,5 eller 4.