var i bursdag i dag.....

Melek :)

Glad i forumet
der fikk jeg noen ganske så kraftige reaksjoner på at barnet mitt ikke får søtsaker som kake,is osv....er det virkelig så vanlig å gi 1 åringen søtsaker?? er jeg for streng her? mener at søtsaker blir det nok av senere uansett.

venn deg til det og vit at du har tatt en god avgjørelse :)

jeg nektet guttungen godis lenge, var først i 3årsalderen han begynte å få litt.. i dag liker han noen få godtetyper, litt potetgull og pepsi max eller cola.. ikke saft, juice eller annen brus...
han elsker vafler og is da, men når alternativet er e-stoffer og annen shit, så syns jeg heller det er bedre :)

Dollface skrev:

jeg nektet guttungen godis lenge, var først i 3årsalderen han begynte å få litt.. i dag liker han noen få godtetyper, litt potetgull og pepsi max eller cola.. ikke saft, juice eller annen brus...
han elsker vafler og is da, men når alternativet er e-stoffer og annen shit, så syns jeg heller det er bedre :)

fikk ikke smake noenting før 3 år?? det syns jeg er drøyt, må sitte å se på at andre koser seg i bursdager, jul osv?? når de er 2,5 år skjønner de jo det. Gikk han ikke i bhg?

Jeg tenker; slapp aaav...

heidu skrev:

Dollface skrev:

fikk ikke smake noenting før 3 år?? det syns jeg er drøyt, må sitte å se på at andre koser seg i bursdager, jul osv?? når de er 2,5 år skjønner de jo det. Gikk han ikke i bhg?

Er ikke alle som må ha junk for kose seg, selv "nåtildags" da det er sååå viktig å ikke være hysterisk ;) ;)

heidu skrev:

Dollface skrev:

Jentungen her fikk heller ikke smake noe godis før ca. tre år. Og det plaget henne heller ikke, da hun sjelden var rundt folk som spiste godis. Hvorfor skulle hun  ha behov for det da? Hun fikk vel noe kaker og slikt i selskaper fra rundt to års alder. Brus fikk hun smake når hun var ca. tre.

Det dette har resultert i er at hun heller drikker saft enn brus, spiser mer frukt enn sjokolade når begge deler står på bordet, har lørdagsgodtet sitt (de gangene hun får det, får ikke hver lørdag, da hun ikke tenker på det selv og da glemmer vi det ofte også) i 3-4 dager selv om hun bare får 6-7 smågodt biter, og maser aldri om snop. 

Jeg ser ikke at noe av dette kan være skadelig eller sårt for henne på noen som helst måte!

Vi har gjort det samme, og fått noenlunde like vantro kommentarer... At man velger å ikke pjåte sukker i en unge som ikke engang ber om det, det tenker jeg er HELT ok.
Ble veldig skuffet her om dagen da svigermor fortalte at hun hadde gitt henne is i smug, for "stakkars barn"... Det var én av de tingene vi helt bevisst har latt være å gi henne, og ønsket å velge selv når det skulle introduseres...
Her har hun aldri bedt om å få snop, chips, brus, is eller kake. Hun spiser allernødigst en bolle eller vaffel hvis det er det eneste noen har å tilby, ellers velger hun frukt, frukt, frukt og frukt, uansett hva som står på bordet.

Dette er jo noe du bestemmer selv, vi gav heller ikke førstemann godis, brus osv før han var ganske stor. Men ikke tro at det automatisk gjør at han velger frukt eller istedenfor brus eller godteri senere. Min eldste kunne levd på godis og brus om han fikk velge selv tror jeg, minste derimot som fikk smake tidligere enn sin bror liker ikke brus eller sjokolade, spiser lite godis og orker sjeldent å spise opp en hel is ;)

Jeg synes ikke du er streng i det hele tatt. Tvert i mot synes jeg faktisk det er kjempebra at du er bevisst på å begrense sukkerinntaket så godt og så lenge det lar seg gjøre. 

En ettåring har ikke behov for søtsaker (de får jo nok sukker gjennom den daglige kosten i for eksempel søte pålegg, youghurt og fruktdesserter uansett) og hva er vitsen med å introdusere dem for søtt og godterier som "kos" når de er like fornøyde med frukt? 
Ikke at jeg hadde reagert om noen i et selskap hadde gitt ettåringen sin litt kake eller is, men jeg hadde heller ikke reagert om de valgte å la være. 

her var det mange som ville gje, men dei fleste respekterte at eg ikkje ville at han skulle få søtsaker. Min størtste "kamp" var faktisk min kjære sambuar. Han var mykje meir "pyttsann" :\ Og er det fremdeles! :\

Stå på! barnet ditt treng ikkje kake. Dei andre vil gje kake fordi dei sjølv synes det er kjekt å sjå ungen ete, mens du holder barnet unna fordi du veit at ho ikkje har behov for det. Einaste du gjer er jo å gjere det beste for barnet ditt :)

Syns absolutt ikke du er streng, var sånn her også!  Sålenge de er såpass små at de ikke skjønner hva de går glipp av så har de bare godt av å holde seg unna sånt. På bursdagen sin fikk ikke mini spise kake, og jeg fikk noen reaksjoner på det ja... Hadde laget grove vafler til henne da. Når hun var rundt 1,5 år ble det vanskeligere å holde unna, så da begynte hun å få smake litt kake osv. når vi andre spiste det, i selskaper og sånn.

har nok ikke helt samme tankegang som deg - da jeg tror de som har blitt nektet har en større sjanse for å kaste seg over godteskåla og tømme den på No-time når de først får tilgang. Hjemme hos oss er det ikke mye fokus på hva som er godteri og hva som ikke er, slik at d ikke blir så veldig fokus på når vi finner det frem (lørdagskvelden, bursdager osv). Ungene har fått smake når de har spurt om å få smake og pr i dag er de ikke veldig gira på godterier og eldste drikker heller ikke brus.

Alt med måte sier jeg, hverken total nekt eller fri tilgang er bra!

Vær obs på at det sikkert vil bli annerledes når du får en evt nr 2 ;)

Jeg har ikke tatt samme valg som deg, men respekterer de som har tatt det valget! Folk gjør som de føler er best selv tenker jeg, uten at det er riktig for alle..

Min eldste (snart 6) er en skikkelig godtemoms, han kunne levd på godis! Men får kun i helgene da..
Min minste (2 år) er ikke like glad i det som broren, han tar litt og så tar han gjerne druer o.l istedet..
Ingen av de drikker brus, fordi de ikke liker.. Begge har hatt lyst til å smake, og det har de fått lov til.. Men det kom like fort ut igjen ;)

Særiøst ? gir du ikke ungen din sukker? Hva er galt med deg da, stakkars barn som ikke får sukker! Alle barn trenger jo massevis av det!Hvordan ellers skal han/hun få hull i tennene osv ?
Kjære vene!De må jo få kake og gotteri flere ganger i uka og helst en overdose av det!

hahah nei da ;) Når min var 1 fikk han ingen ting av slik han heller. Nå får han litt men du er flink!!

Jeg personlig synes det er litt rart at barnet ditt ikke får smake på litt is, kake i bursdag....trenger jo ikke være så mye.

Bursdag er bursdag. Hverdag er hverdag. Tenker jeg.

jeg synes det er opp til hver enkelt forelder, ikke noe noen andre har noe med.

men jeg må jo si at det høres ut som enkelte mener at deres barn velger frukt for eksempel fordi de ikke fikk smake godteri og slikt før de var både 2 og 3 år, men min fikk smake rundt 1 årsdagen sin og får både sjokolade, potetskruer, is osv innimellom, men han kan også mange ganger velge f.eks frukt istedenfor godteri:)

heidu skrev:

Dollface skrev:

Støtter Heidu. Det kommer en tid der barna vil ha det de andre har, og (dessverre) er det slik at i bursdager og selskaper serveres det søtsaker, og nekte et barn det de andre har synes jeg er drøyt...

heidu skrev:

Dollface skrev:

Må man gi ungen sukker for at h*n skal kose seg?
Så lenge de ikke vet hva det er, hvorfor ikke bare gi de frukt eller noe annet istedet?

Ungene her fikk smake før 3 år altså, men jeg ser ikke helt greia med å kritisere andre for å ikke ha gitt ungen sukker...

Tøsefaen skrev:

heidu skrev:

Dollface skrev:

Må man gi ungen sukker for at h*n skal kose seg?
Så lenge de ikke vet hva det er, hvorfor ikke bare gi de frukt eller noe annet istedet?

Ungene her fikk smake før 3 år altså, men jeg ser ikke helt greia med å kritisere andre for å ikke ha gitt ungen sukker...

Jeg er heller ikke for å gi ungene sukker for at de skal kose seg. Men i en setting som bursdag og selskaper synes jeg det dreier seg mer om konteksten rundt. At barna ser hva de andre spiser og blir nysgjerrige, og vil ha det de andre har.
Snakker ikke om ettåringer som ikke skjønner eller bryr seg om hva de andre spiser.

Back
Topp