"Var det planlagt?"

fruKnudsen

Forelsket i forumet
Syns det virker som et veldig vanlig spørsmål å stille når man forteller at man venter en (eller en til).. Flere som har erfart det?

Personlig syns jeg det er på grensen til frekkt, jeg pleier iallefall ikke å spørre mine venner/bekjente om det! :p

Jeg fikk det første gang og jeg får det sikkert nå. Skjønner ikke hvorfror man syns det er så frekt? Jeg kan fint finne på å spørre om det selv uten at det er frekt ment. Tror rett og slett veldig mange gravide tar seg nær av alt for mye, og legger mye mer i spørsmålet enn det den som spurte gjordet.

Ja, fader. Er de så nyskjerrige på når vi hadde oss liksom??

Neida, men skjønner ikke greia. Føler at ingen har noe med akkurat det. Det er privat.

*Twixie* skrev:

Neida, men skjønner ikke greia. Føler at ingen har noe med akkurat det. Det er privat.

Det tenker jeg også. Det kan jo være et ganske følsomt tema for mange..

Jeg blir ikke fornærmet hvis noen spør meg, men blir ofte litt satt ut :p

Jeg ble ikke sur sist, da jeg ble spurt om det noen ganger, men i all verden; HVORFOR vil folk vite det? Det viktigste er vel at man er glad for å vente et barn. 
De som spurte meg var forresten de som sladret mest på videregående, så jeg antar de er ekstremt nysgjerrige på om vi hadde et uhell og egentlig ikke ønsket å bli foreldre? :-p
Nei, jeg spør ikke folk om babyen var planlagt eller ikke. 

Syns det er helt ok spørsmål, men om de spør også hvor lenge vi prøvde.. Da er det mer privat for min del :)

Tror ikke noen mener det frekt. Når svigerinna mi ble gravid så spurte jeg om det, men jeg fikk sjokk når hun fortalte det da. Hadde ikke i mine villeste fantasier forestilt meg at de ville ha barn nå så derfor tenkte jeg automatisk at det umulig kunne være planlagt. Men jeg har jo ikke peiling på hva de snakker om innom husets fire vegger. Så mange får nok sjokk når vi forteller at vi er gravide. Det er ikke akkurat sånn at alle forstår det på forhånd liksom... Typisk jenter å overtolke og analysere alt som blir sagt da, så tror vi skal ta det med ro. Ingen som vil oss vondt med det sprøsmålet. Så lenge man ikke har en frekk tone og sier ting som "dere burde vente" osv... Min mening ;)

lillepolly skrev:
Tror ikke noen mener det frekt. Når svigerinna mi ble gravid så spurte jeg om det, men jeg fikk sjokk når hun fortalte det da. Hadde ikke i mine villeste fantasier forestilt meg at de ville ha barn nå så derfor tenkte jeg automatisk at det umulig kunne være planlagt. Men jeg har jo ikke peiling på hva de snakker om innom husets fire vegger. Så mange får nok sjokk når vi forteller at vi er gravide. Det er ikke akkurat sånn at alle forstår det på forhånd liksom... Typisk jenter å overtolke og analysere alt som blir sagt da, så tror vi skal ta det med ro. Ingen som vil oss vondt med det sprøsmålet. Så lenge man ikke har en frekk tone og sier ting som "dere burde vente" osv... Min mening ;)

Som sagt ble jeg aldri sur for det spørsmålet, men hvorfor i all verden har det noe å si? Jeg forstår bare ikke hvorfr man i det hele tatt spør :-p

Fru H skrev:

lillepolly skrev:

Som sagt ble jeg aldri sur for det spørsmålet, men hvorfor i all verden har det noe å si? Jeg forstår bare ikke hvorfr man i det hele tatt spør :-p

Me neither. Jeg blir heller ikke sur hvis noen spør meg, men fra min side spør jeg aldri folk selv - nettopp fordi det kan være et sensitivt tema for noen - man vet jo aldri likosm..

*Twixie* skrev:

Jeg bryr meg lite om sånt. Men jeg blir vred hvis noen kommenterer at jeg legger meg ut. Forrige svangerskap var det et par tilfeller som kalte meg "tjukka" (mente ikke noe vondt med det), og det likte jeg IKKE!

Jeg syns det kan være litt frekt, spørs om det er bekjente eller veldig nære. Fortalte ei jeg var venninne med tidligere at jeg var gravid, det første jeg fikk var "gratulerer da, var det planlagt eller?" må si jeg ble rimelig irritert da. men svarte at det ikke var det og da fikk jeg "vil ha barn jeg også, men tar utdanninga mi først jeg ;)" DA ble jeg irritert, angrer på at jeg fortalte det.. Hilsen sniker fra august :)

Vi mistet en gang tidligere i høst, og rett før jul sto jeg og svigermor å snakket om det over julebaksten. Jeg fortalte om hvordan vi hadde planlagt alt, fra bhg til permisjon og hvordan det gjorde det ekstra sårt. Da får jeg: Åh, så det var faktisk planlagt? Akkurat der og da trodde jeg jeg skulle begynne å grine altså...

Det er spørs hvem som spør. Er det folk jeg snakker såvidt med så svarer jeg ikke faktisk.

Men dersom det spørsmålet skulle dukke opp denne gangen så kommer jeg til å svare 

"ønsket og velkommen" 

Nei det spørsmålet der har jeg heldigvis til gode å bli spurt om..
For en merkelig ting å spørre om,

lady-T skrev:

Fru H skrev:

lillepolly skrev:

Me neither. Jeg blir heller ikke sur hvis noen spør meg, men fra min side spør jeg aldri folk selv - nettopp fordi det kan være et sensitivt tema for noen - man vet jo aldri likosm..

Er enig i at det kan virke frekt. Spørs jo hvem som spør osv selvsagt og hvordan man sier ting. Men kan dra en paralell til faren min som ble alvorlig syk og fikk kreft i fjor. Han ble så irritert når folk sa "hvordan går det med deg" eller "dette kom vel som et sjokk" osv. Han mente det var opplagt at det ikke gikk spesielt bra. Men jeg prøvde å forklare han at folk sier slik fordi de ikke vet hva annet de skal si. Man kan bli satt ut av situasjoner og klarer ikke å sette seg i andre sin situasjon og tenke hva man hadde satt pris på å høre selv. Han ble enig med meg etterhvert og satt pris på at folk brydde seg på sin måte ;) 

Ja, jeg ser den vinklingen på det også =) 
Men jeg forstår faren din veldig godt og!
Det er nok veldig, veldig få som mener slike spørsmål frekt, men noen ganger tror jeg også at folk godt kan få lov til å tenke litt nøyere igjennom hva de faktisk sier/ spør om. Å planlegge/ ikke planlegge en graviditet er nokså personlig og intimt synes jeg, at andre ikke har noe med det å gjøre =)
Viktigst er det vel å se hvor glad man er når man forteller nyheten, barnet kan jo være veldig ønsket velkommen selvom det ikke var helt planlagt ;)

Synes det er ganske frekt ja!Det er vell ingen som har noe med det....Jeg har ikke blitt spurt om akkurat det,men da jeg var hos legen første gangen jeg gikk gravid(var 20 år),spurte legen med med et lite stikk i tonefallet:"Og dette er du glad for eller???" .Ble ganske paff må jeg jo si.Jeg ble gravid ganske fort igjen og på første kontroll med barn nr 2 fikk jeg det samme spørsmålet nok en gang og ble like paff den gangen.

Fru H skrev:
Ja, jeg ser den vinklingen på det også =) 
Men jeg forstår faren din veldig godt og!
Det er nok veldig, veldig få som mener slike spørsmål frekt, men noen ganger tror jeg også at folk godt kan få lov til å tenke litt nøyere igjennom hva de faktisk sier/ spør om. Å planlegge/ ikke planlegge en graviditet er nokså personlig og intimt synes jeg, at andre ikke har noe med det å gjøre =)
Viktigst er det vel å se hvor glad man er når man forteller nyheten, barnet kan jo være veldig ønsket velkommen selvom det ikke var helt planlagt ;)

Helt enig :)

Back
Topp