Vanskelige samtaler?

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Ble veldig nyskjerrig etter å ha lest en tråd på generell i dag. Der var det mange som tydelig synes det er veldig vanskelig å fortelle barna hvor de kommer fra. Kanskje litt tidlig for den typen spørsmål fra våre barn, men er dette samtaler dere gruer dere til? Virker som om målet til mange på generell var å utsette det lengst mulig, eller håpe at barnehagen tok seg av det. Noen var tydelig fornøyde med at barnet hadde laget seg egne teorier, der jeg ville tenkt motsatt, og snarest mulig rettet opp misforståelsene.

I utgangspunnktet har jeg bare tenkt å svare ærlig på de spørsmålene som kommer, men hvis barna ikke spør, så skal de likevel ikke leve i uvitenhet fram til skolealder. Min gutt skal få boken om "Thomas og Kristine" til jul i år, og så satser jeg vel egentlig på noe ala "Kroppen" av Trond Viggo neste jul.

I tillegg var det mange som ikke klarte å fortelle barna hvordan babyer kommer ut av magen til mamman heller.[8|] Noen var glade for at de hadde hatt keisersnitt, så de slapp å forklare en fødsel. Mulig jeg er yrkesskadet her altså, men er fødsler også tabu å snakke om? Stort sett er jeg veldig glad for at jeg slipper å høre hvordan vennene mine har fått babyene sine inn i magen, men alle forteller jo om hvordan de kom ut? Hva er vanskelig med å forklare en 3-åring en fødsel?

Ser ingen problemer med å snakke om det! Det kommer vi til å fortelle når barna skjønner noe av det.

Jeg har ingen problemer med å lære 'musen' hvor hun kommer fra, når hun engang spør eller kommer inn på temaet[:D]

Det meste er litt omvendt på generelt. Folk sender mer enn gjerne unga på elgeslakting i skauen når de er 3 år, men å fortelle hvor ungen kommer fra og om fødsel- DET er tabu[8D]

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av det fantasiforumet der.. Føler jeg kommer fra en utenomjordisk planet når jeg går inn på det forumet. For det representerer liksom på ingen måte den verdenen og de menneskene jeg omgås med i hverdagen. Rart.

Kan vel ikke si jeg gleder meg akkurat, men ser heller ingen grunn til å skulle prøve å unngå den.
Men kan nok innrømmes at jeg ble litt sjokkert da vi satt og så på den lille muldvarpen her om dagen og når kaninen skal ha barn dukker det opp et hull mellom beina som blir større og større frem til tre små kaniner popper ut. [8D]

Er link til den her hvis noen andre skulle ha lyst til å introdusere fødsel for barna sine allerede:
http://www.youtube.com/watch?v=enJhZM02dPw&p=53A3F836FEAAAD30&playnext=1&index=4

Jeg går ikke rundt grøten nei. Mulig jeg er litt miljøskadet av jobben min jeg også altså...men babyen kommer ut av "babyhullet" til mamma. Også har hun to andre hull hun kan tisse og bæsje med faktisk!!!!! Utrolig!!!! Og babyhullet er faktisk det samme hullet som pappaen putter tissen inni når de skal lage baby eller bare kose ekstra mye, slik som voksne som er kjærester og elsker hverandre kan gjøre!..Jadda......je je je....[;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)]

er og kommer alltid til å være en vrien problemstilling det der, men noen ting er greit å tenke på_
*det er IKKE bhg sin jobb og fortelle dette ene og alene (*kremt* fra en ped.leder[:D])
*som du nevner, er det gode bøker som hjelper på barns forståelse.
*vær ærlig, men velg ordbruk med omhu, jeg personlig forteller det nok som det er, men på en måte hun kan forstå og som ikke er brutal
*barn utforsker kroppen, og er opptatt av, gjerne en periode, forskjellige kjønn. nytt slike samtaler til å fortelle om forskjeller på kroppene, at mamma kan føde barn men pappa må være med å lage osv....

hvis snuppa spør om hvordan det var med henne, så blei hun rørt sammen i en skål (ivf) og operert ut gjennom magen når hun ble født. enkelt og greit[:)] (LITT fordeler må vi få ha som bruker ass.befruktning[:)])

Haha komisk at nettopp denne tråden kom opp. Var akkurat nede hos ungene mine (de to elste, er 5-6 år, eller de blir det ganske så snart)..og da fortalte jeg en bok til dem, som jeg lånte på biblioteket. Den er genial, forteller fint og nøytralt og barnevennlig hvor de ble laget! Den heter, "hvor kommer jeg fra"...tror den heter det i hvertfall (gullfisk hukommelse)...og så har jeg lest en annen morsom bok til dem som også er ment for barn, den heter "hvor ble det av benny"...to bøker som jeg anbefaler.

Kunne ikke blitt mer naturlig og pedagogisk fortalt, ut i fra mitt syn i det minste! Bedre at vi forteller dem det, enn at de finner det ut på litt andre og kanskje mer groteske måter [:)]

Nei, gruer meg ikke til det. Eldstemann har ikke kommet dit ennå, men han er veldig opptatt av døden så vi snakker en del om det. Prøver å være ærlig med han, men samtidig ikke skremme han (han kan f.eks spørre om barn kan dø osv)

ORIGINAL: Pigita

Jeg har ingen problemer med å lære 'musen' hvor hun kommer fra, når hun engang spør eller kommer inn på temaet[:D]

Det meste er litt omvendt på generelt. Folk sender mer enn gjerne unga på elgeslakting i skauen når de er 3 år, men å fortelle hvor ungen kommer fra og om fødsel- DET er tabu[8D]

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av det fantasiforumet der.. Føler jeg kommer fra en utenomjordisk planet når jeg går inn på det forumet. For det representerer liksom på ingen måte den verdenen og de menneskene jeg omgås med i hverdagen. Rart.
Hehe, elgslakting har jeg ikke tenkt på ennå, mente de det var vanlig å være med på når de er 3 år altså? Jeg fikk spørsmål i formiddag om det var aua til maurene å bli spist av maurslukeren da, det blir vel nesten litt i samme gate.[8D] Må vel bare forberede meg på spørsmål om elgslakting også da sikkert. Ikke det enkleste temaet for meg som har asfalt i blodet.[X(]

De på generelt ligner ikke akkurat på min omgangskrets heller, men det er jo utrolig masse forskjellige folk der, med veldig forskjellige meninger om alt. Tror nok kanskje at de kan være ganske så representative for de mødrene jeg møter gjennom jobben. Som mange andre steder er det vel de tomme tønnene som romler mest, men det er jo ikke alle som er slik da.

ORIGINAL: piip

Kan vel ikke si jeg gleder meg akkurat, men ser heller ingen grunn til å skulle prøve å unngå den.
Men kan nok innrømmes at jeg ble litt sjokkert da vi satt og så på den lille muldvarpen her om dagen og når kaninen skal ha barn dukker det opp et hull mellom beina som blir større og større frem til tre små kaniner popper ut. [8D]

Er link til den her hvis noen andre skulle ha lyst til å introdusere fødsel for barna sine allerede:
http://www.youtube.com/watch?v=enJhZM02dPw&p=53A3F836FEAAAD30&playnext=1&index=4
Hehe, kanskje jeg skal vise den til Felix neste gang han klyper meg i magen, og prøver å dra av huden, fordi han vil ha ut babyen som har "gjømt seg" der inne.[:D] Jeg har kjøpt en bok til ham om fødsel også jeg da, men den virker ikke interessant ennå. Egentlig er den nok beregnet på 3-4-åringer som skal være med på en fødsel. (Noe Felix ikke skal.)

Legg merke til at selv om de viser fødselen, så tør de ikke vise hva babyer spiser. Kaninforeldrene planlegger tydeligvis å mate kaninungene sine med kumelk på plastflaske.[8|]

ORIGINAL: Leatroll

Jeg går ikke rundt grøten nei. Mulig jeg er litt miljøskadet av jobben min jeg også altså...men babyen kommer ut av "babyhullet" til mamma. Også har hun to andre hull hun kan tisse og bæsje med faktisk!!!!! Utrolig!!!! Og babyhullet er faktisk det samme hullet som pappaen putter tissen inni når de skal lage baby eller bare kose ekstra mye, slik som voksne som er kjærester og elsker hverandre kan gjøre!..Jadda......je je je....[;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)][;)]
Jeg har sansen for å være ærlig jeg også, og jeg tenker at det er greit å få det riktig tidlig.[:D] Det er tross alt mange flere detaljer som skal fylles ut senere.[;)]

Jeg har hatt noe seksualundervisning med tenåringer, så en 3-åring virker veldig enkel på meg.[8D] I tillegg har jeg måtte forklare en del ting til gravide og nybakte mødre, det er bare tragisk.[&o] Et absolutt minimumsmål for meg er at mine barn aldri skal bli overrasket over en graviditet. Er de uforsiktige skal de i det minste vite at de er det.

ORIGINAL: *Sperminator*

Haha komisk at nettopp denne tråden kom opp. Var akkurat nede hos ungene mine (de to elste, er 5-6 år, eller de blir det ganske så snart)..og da fortalte jeg en bok til dem, som jeg lånte på biblioteket. Den er genial, forteller fint og nøytralt og barnevennlig hvor de ble laget! Den heter, "hvor kommer jeg fra"...tror den heter det i hvertfall (gullfisk hukommelse)...og så har jeg lest en annen morsom bok til dem som også er ment for barn, den heter "hvor ble det av benny"...to bøker som jeg anbefaler.

Kunne ikke blitt mer naturlig og pedagogisk fortalt, ut i fra mitt syn i det minste! Bedre at vi forteller dem det, enn at de finner det ut på litt andre og kanskje mer groteske måter [:)]
Jeg liker veldig godt å ha bøker om mange temaer. Da får vi en naturlig måte å ta opp ting på, og barn kan få fordøye emnet og spørre mer etterhvert hvis de lurer på noe.[:)]

Gruer meg ikke til de samtalene, nei! Og kommer til å være ærlig! Men kanskje naturlig at man fomler litt med ordene, vil jo gjøre det så forståelig som mulig! Smilte godt av Leatroll sin forklaring, he he!!

Den filmen gikk faktisk på barnetv for noen dager (eller uker, husker ikke) siden, piip [:D]

Jeg og mener ærlighet er best, husker fortsatt at i pappa sin tiss er det små rumpetroll som blander seg med mamma sitt egg inni magen, så må det vokse seg stort, og kommer det baby ut av tissen til mamma. De fikk faktisk litt forklaringsproblemer da lillebroren min ble tatt med hasteKS[;)]

Men, håper jo selvfølgelig at vi kan vente en liten stund da, selv om barnelitteratur om emnet kommer til å bli brukt før spørsmålet kommer opp[:)]

Back
Topp