Vanskelig skulderforløsning

Tresmåhjerter

Gift med forumet
Jeg er nå gravid i uke 14. Men jeg klarer ikke glede meg. Jeg er så utrolig redd etter forrige fødsel. Den endte i komplisert skulderforløsning og han satt fast i 7 minutter før han kom ut og de tok han med seg. Han fikk apagar score 1 men denne gikk heldigvis raskt opp. Etter denne opplevelsen vet jeg ikke om jeg tør føde normalt. Er det vanskelig å få innvilget ks? Jeg er 3 gangs fødende og første fødsel gikk fint. Jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem. Bare kjenner at jeg går å tenker på at det kan skje igjen og får totalt angst. Håper på svar:)
 
Hei du!

Det er helt forståelig at slike opplevelser setter seg fast i underbevisstheten, og lager krøll for deg, når du nå er gravid igjen!
Jeg hadde tatt kontakt med jordmor eller lege, for å få snakket med noen om disse opplevelsene. Det ville nok også vært viktig å få henvist deg til sykehuset der du skal føde, for å diskutere forløsningsmetode.
Det kan både lege og jordmor gjøre!
Noen ganger trenger ikke keisersnitt være eneste løsning. Kanskje ville det vært ok hvis fødselen ble satt i gang før tiden?
Du trenger nok en god gjennomgang over hva det var som førte til at skuldrene ikke kom ut, om dette er noe som kan forebygges neste gang, evt at det planlegges en god oppfølging rundt deg for at du skulle velge en vaginal fødsel.

Det er litt vanskelig for meg å si om det ene er bedre enn det andre, fordi jeg ikke vet noe om HVORFOR det ble fastsittende skuldre. Det er ikke alltid bare et stort barn som fører til det.

Jeg håper du kan få noen gode samarbeidspartnere, som kan hjelpe og guide deg videre i svangerskapet, og som kan gi deg gode råd ifht forløsningsmetode!

Uansett - håper jeg at det til slutt blir en fin opplevelse for deg!

mvh jordmor Grethe :signs003
 
Tusen takk for svar:) det satt jeg veldig stor pris på. Skal til legen til uken å skal be han henvise meg videre dit hvor jeg skal føde!
 
Back
Topp