Vanskelig navnevalg

Prinsessen21

Blir kjent med forumet
Min mann og jeg er relativt sikre på at det er en gutt vi venter og vi diskuterer guttenavn.. Her er vi da tydeligvis meeeeget splittet. Men vi har funnet et navn som vi begge liker kjempegodt!
Problemet er..

Jeg har en venninne som for under ett år siden fødte en dødfødt sønn som fikk akkurat dette navnet (det var bestemt lenge før de fant ut han var død). Tenkte jeg skulle spørre henne om det var greit at vi bruker navnet. Enten kan hun bli lei seg fordi det minner henne stadig på at hun skulle hatt en gutt med samme navnet, eller så kan hun bli glad for at jeg ønsker å bruke navnet.

Hva hadde dere syntes dersom noen hadde spurt dere om å bruke navnet til deres døde barn? Når det er ett år siden barnet døde? Hadde dere blitt lei dere, eller hadde dere blitt glad?

Ja, jeg vil i alle fall spørre litt forsiktig og si hvorfor jeg vil spørre osv.. For vil ikke såre.. Hvis hun sier at det blir sårt, så finner vi et annet navn!

jeg ville nok ikke likt det i det hele tatt. ville blitt sint hvis noen spurte meg om å få bruke min døde sønns navn. 

hmm,ikke lett det der, men tror helt ærlig ikke at jeg ville gjort det, rett og slett fordi hun stadig vil bli minnet på sitt tapte barn når dere er sammen. Vil jo også tro at det kanskje er litt vanskelig for henne å nekte dere det navnet om dere spør, alle kan jo ha det navnet de vil om du skjønner. 

ORIGINAL: 3xS

jeg ville nok ikke likt det i det hele tatt. ville blitt sint hvis noen spurte meg om å få bruke min døde sønns navn. 

Enig

ORIGINAL: Taranitas øyenstener

hmm,ikke lett det der, men tror helt ærlig ikke at jeg ville gjort det, rett og slett fordi hun stadig vil bli minnet på sitt tapte barn når dere er sammen. Vil jo også tro at det kanskje er litt vanskelig for henne å nekte dere det navnet om dere spør, alle kan jo ha det navnet de vil om du skjønner. 

ORIGINAL: MorraTeFreja™

Jeg tror at de som har opplevd å miste et barn har et helt annet syn på dette enn vi som ikke har opplevd det.

For det første så tror jeg ikke at en evt oppkalling/gjenbruk av navn vil få henne til å tenke mer på sin døde sønn enn hun allerede gjør.

Hvis dette er en god venninne av deg så syns jeg godt du kan spørre henne hva hun syns, evt gi henne litt tid til å tenke på det. Hun får uansett aldri sin sønn tilbake, og din sønn vil ikke bli en "kopi" (i mangel av bedre ord for øyeblikket)  eller ta hans plass....

Hvis det er snakk om et sjeldent navn, så ville jeg muligens droppet det (et slikt navn vil for alltid assosieres med det døde barnet), men er det et navn fra "10-på-topp-lista" så hadde jeg snakket med henne.

Og jeg hadde selvsagt valgt å respektere det dersom hun finner det vanskelig......

Sing morra her jeg.....

Jeg tror rett og slett at dette er det bare din venninne som kan svare på for deg, dessverre ;-)

Enten vil hun ta det som en ÆRE, eller så vil hun ikke like det. Så syns jeg du respekterer ønsket hennes også. Og om hun tar det som en ære, er det forsent for dere å falle for ett annet navn etterpå, for da syns jeg dere er respektløse. Da kunne dere latt være å spørre i førsteomgang.

Lykke til....

vi hadde samme problemstilling..det endte med at jeg lot være å bruke det..gikk bare utifra at det ville være sårt for henne..

hadde det vært meg så hadde nok jeg blitt litt lei meg men vanskelig å si

Vi har mistet et barn og jeg aner ikke hva jeg ville sagt om min venninne ville bruke navnet hennes. Har venninnen din flere barn? Har hun fått barn etter at hun mistet? Er navnet vanlig? Fins det alternative stavemåter?

Kjenner et par som har fått jenter som heter Mille (vi mistet en Milli i 06) nå i fjor og det tok litt tid å venne seg til faktisk. Det blir en ekstra påminnelse uten at det trenger å være noe vondt...

Tror du skal lufte det veldig forsiktig med din venninne og gi henne god tid til å tenke over det før hun gir deg noe svar. Men når alt kommer til alt så er det jo dere som foreldre som skal velge navnet til barnet. Lykke til!

ORIGINAL: Taranitas øyenstener

Signerer den...

Oj, må trå varsomt hvertfall..
Vet rett og slett hvordan jeg hadde reagert..
Men kanskje tatt d som en "ære" kanskje..

Måtte sikkert ha hatt litt tid på meg å tenke..

Flott med så mange forskjellige synspunkter! Takker for det! På grunn av at jeg ønsker en viss anonymitet her inne, så vil jeg ikke si navnet, men kan si at det ikke er mer uvanlig enn f.eks. Aleksander eller Matthias.

En annen ting er at dette er en venninne jeg ikke har jevnlig kontakt med, og har faktisk ikke snakket med henne på noen måneder nå fordi jeg har flyttet. Men vi var veldig gode venner når vi bodde i samme by, og i tiden hun ventet dette barnet. Hun har ikke flere barn.

tror rett og slett jeg ikke hadde likt det i det hele tatt.
om det var venner av oss vertfall så hadde jeg ikke likt det!

Back
Topp