vanskelig 5åring

Hlin

Elsker forumet
hei hei
trenger litt hjelp her nå altså..
vi har en 5 år gammel gutt her.. han fyller 6 i desember.

han har alltid lagt seg kjempe fint, helt fra han var baby..
men i det siste har han vært klin umulig!!

vi må bære han opp i senga hans (øverste køya i køyesenga)
der hiver han ut alt av dyner og puter og bamser og skriker til meg at han hater meg(!!??)

han har og blitt veldig agressiv etter at han startet på skolen [&o]

han har mye vondt i hodet og klager på dette hver dag. skal til legen nå å få sjekket det. håper de tar det på alvor..

noen som har noen tips til å få leggetid litt på gli mens vi venter på svar fra legen.. (om det har noen sammenheng)

jeg begynner å bli både lei meg og sliten av dette :(

edit:
vi hadde nettopp et slikt lite leggetantrum .
nå kom han ned trappa her full av tårer og sa : mamma .. jeg har så vondt i hue :(
ga han en halv pamol igjen .. vi gjør dette 3-4 ganger om dagen nå :(
[:o][:(][:o][:(]

Å begynne på skolen er jo en stor omvelting, og mange barn reagerer veldig på det. Få sjekket synet hans også. Det går seg nok til. [:)]

jauff.. vi skulle egentlig søke utsatt skolestart, men ble rådet til å ta han på privat skole siden det er så å si umulig å få utsatt skolestart [:o]
han går privat nå, har alle ungene der, og skolen et fantastisk.. men jeg er redd et har blitt litt mye for han [&o]

Uff, så kjipt [&o]

I og med at han er såpass stor, kan du jo høre med han om det er noe han selv ønsker rundt leggesituasjon. Lese en bok, høre på en cd o.l

Enig med Sicily ang å få testet synet hans, det kan være årsaken til hodepinen. Noe som igjen gjør skolesituasjonen hans vanskelig.

Masse lykke til, og god bedring til gutten din [:)]

takk :)

han begynner allerede ved kveldsmat å si han ikke vil legge seg..
han vil da ikke spise,fordi han skal legge seg etter mat.. selv om jeg sier at han kan være oppe 1 time til etter maten [&o]
vi leser alltid før han skal legge seg.. men det hjelper ikke [:o]

kan han bli ertet/mobbet på skolen?siden han ahr blitt så agresiv så kan det også være en årsak?

Kanjse han trenger briller siden han har vondt i hode, vet at de merket det på meg da jeg starte tpå skolen med at jeg hadde mye vondt i hode

ORIGINAL: wiccania

takk :)

han begynner allerede ved kveldsmat å si han ikke vil legge seg..
han vil da ikke spise,fordi han skal legge seg etter mat.. selv om jeg sier at han kan være oppe 1 time til etter maten [&o]
vi leser alltid før han skal legge seg.. men det hjelper ikke [:o]

Han har ikke nintendo ds eller noe da?
Kanskje få spille et kvarter i senga etter at han har tatt tannpussen og sånn.

Vanskelig situasjon det der, håper det er noen andre her som kan gi deg noen gode råd.

Eg ville kansje ha snakket med læreren om det kan være noe på skulen som er gale?
Kansje han ikkje vil legge seg fordi når han våkner veit han at det er skulegang??

Hodepinen kan jo som de andre sier skyldes synet, så ville fått han testet.

Ellers er jo et belønnings system noe dere kan begynne med. At om han legger seg ute å komme ut av rommet får han en liten premie, og om han klarer det over lengre tid (kansje begynne med 3-4 dager) så kan dere finne på noe han har lyst til.

Håper det ordner seg snart for dere.

han har playstation som han kan spille fra senga ..
men kan tenke meg han blir helt kokonanas (som han så fint kaller det) når vi slår av --

vil ikke tro han blir mobbet,.. de er 2 stk i første klasse ..

det er ca 2 elever pr lærer på skolen han går på.. håper de hadde klart å fange det opp om han ble mobbet [&:]

ORIGINAL: littleM

Eg ville kansje ha snakket med læreren om det kan være noe på skulen som er gale?
Kansje han ikkje vil legge seg fordi når han våkner veit han at det er skulegang??

Hodepinen kan jo som de andre sier skyldes synet, så ville fått han testet.

Ellers er jo et belønnings system noe dere kan begynne med. At om han legger seg ute å komme ut av rommet får han en liten premie, og om han klarer det over lengre tid (kansje begynne med 3-4 dager) så kan dere finne på noe han har lyst til.

Håper det ordner seg snart for dere.

snakket med læreren hans i går .. jeg tenkte og på det at han ikke ville stå opp å gå på skolen ..
på søndag hadde vi kost oss med filk og pizzaa.. alt var fint.. men så ble det leggetid.. og han ble til et lite monster [&o]

om jeg sier at han skal få premie om han er flink, så sier han bare at han vil ikke ha..

noen ganger før skolen, må jeg kle på han som om han skulle vært en baby. for han nekter plent.. må nesten skyve han ut døra å låse den etter han [:(]

Hm, er han likedan med leggingen i helgene og?
Er det noe han er redd for på rommet, eller på natta? Mareritt?
Hva svarer han når du spør om hvorfor han ikke vil legge seg?

Ellers så er jeg enig med de over her om å få sjekka synet hans, og en tur til legen er nok også lurt ja.  Ikke for å skremme, men det KAN jo være noe som ikke er som det skal og som forårsaker denne hodepinen hans. Håper bare dere kommer til en lege som tar dere på alvor!
Masse lykke til! [:)]

I mine ører høres det dessverre ut som skolen kan være en stor del av dette! Snakk med lærerne, og snakk med gutten. Ikke lett å gjøre noe for å hjelpe han når man ikke vet hva som plager han. Masse lykke til [:)]

jeg er enig med dere alle.. jeg tror skolen er mye av problemet her :(
angrer bittert på at vi ikke trossa og tuta frem med utsatt skolestart!!!

han sier ikke at han er redd for noe .. han har heller aldri gitt uttrykk for at det er noe der han ikke liker..

i helgene er han mye enklere å legge , men da får han jo lagt seg sammen med storebror..

DEFINITIVT gå og få sjekket synet hans! Kan nesten garantere deg at han trenger briller- det er uvanlig at en 5-6 åring har så mye vondt i hodet- skolen er sikkert kjempeanstrengende for ham- mye konsentrasjon som de ikke er vant til fra barnehagen. Han skjønner jo ikke selv hva det er så klart han reagerer med sinne- han er sikkert utslitt stakkars!

Masse lykke til! Håper det ordner seg snart!

ja.. han virker skikkelig utkjørt stakkars .. blå under øynene har han blitt og :(

ringer optiker i morgen tidlig ! er jo ikke vits i å vente til han skal til legen før vi gjør det[:)]

HAr du spurt ham hvorfor han ikke vil legge seg?
Prøv å bytt ut puta. Feil putekan gi stiv nakke som igjen kan gi vondt i hodet...

kan prøve å kjøpe ny pute til han... bedre å prøve en ting for mye enn en for lite.

han er født i desember.. jeg tror rett og slett han er sliten. han var mye bedre i høst ferien. men bel til de grader værre da han kom tilbake tiol skolen :(

Ouf så trist situasjon. Men har du prøvd å bare sette dere ned utenfor leggetid og ta en skikkelig prat? Om alt? Kanskje det kommer frem noe mere? Ville også snakket med læreren jeg[:)]

han snekker ikke om det, sier bare : jeg vil ikke legge meg.. det er det liksom :(
læreren hans snakket jeg med i går, hun er spent på hva legen sier.

Hei!

Kjenner igjen mye iforhold til min 5 åring (6 i november).

Legging har vært et kjempeproblem i perioder her.

5-6 år's-alderen kalles " de tidlig tenårene". veldig mye forandringer skjer rundt barnet og i barnet.  dette fører til frustrasjoner og aggresjoner. 
Forandringer, begynner på skole osv.
Forandringer, vokser, blir eldre til sinns, forstår mer og lurer veldig.  Min 5 åring kommer med de emst innviklede spm noenganger..  hun funderer mye!

Mine råd er å la han få være liten innimellom, ikke mas så mye om at "nå er han så stor".  Også ta en god prat med han, på dagtid gjenre i helgen iom at han er mer rolig da. Snakk om at det er lov til å være redd. Lån bøker om 5 åringen og les de sammen.

Mareritt og mrøkereddhet er veldig vanlig i denne alderen. Storesøster får lov innimellom til å sove inne på vårt soverom. Andre ganger legger hun seg i snega vår, også bærer vi henne inn til hennes seng når hun sover. Andre ganger sover pappaen inne på rommet henens sammen med henne (madrass på gulvet). Og ofte sover hun alene inne på rommet sitt også.
Dette har hjulpet mye her hos oss.

Ang vondt i hodet..  dette har storesøster mye også.  jeg tror det er en blanding av det å fortelle oss at hun er sliten, at hun har mange tanker i hodet.  Ofte kan barnet tro det har vondt i hodet, fordi det er vanskelig for et barn å ordsette hva som egentlig plager det..  da er det lettere å si vondt i hodet..

Håper dere finner ut av det!  

Back
Topp