Vanskelig å puste ..

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Da har forkjølelsen/influensaen gjort sitt inntog hos oss også. Alle tre er syke, men min mann og storebror har hatt et hurtigere sykdomsforløp enn meg. Går litt i et seigere tempo hos meg, og nå har jeg kommet til det punktet hvor halsen er tjukk, mye snott og slim. Feberfølelse, men ikke temp på mer enn 37ish. Sliter virkelig med å puste nå. Har jo nedsatt kondisjon og pusteevne pga baby ligger å presser lunger opp. Men nå er det virkelig ille. Kjenner jeg til tider kan få litt panikk pga det blir så tett og vanskelig å puste , og pulsen stiger da mye.

Bruker saltvannsspray (som etter min oppfatning er en vits), og spiser og drikker for det meste is og isvann. Noen som har noen andre tips? Burde jeg kontakte lege? De kan vell ikke gjøre noe for meg uansett , når det gjelder slikt?

Du kan bruke vanlig nesespray også for å lette litt, men husk å bruke de forhåndsreglene. X antall pr dag og ikke mer enn x dagee. :)

Legen får ikke gjort noe med forkjølelse, dessverre. Det går over av seg selv :) Det eneste du kan forhøre deg om, er om det er noe slimoppløsende du kan bruke. Tror det står noe om det på tryggmammamedisin.no
Og prøv å drikke varme drikker i stedet for kalde. Kalde snører mer sammen, varme løser opp. F.eks te med honning.

Du kan bruke vanlig nesespray også for å lette litt, men husk å bruke de forhåndsreglene. X antall pr dag og ikke mer enn x dagee. :)

Legen får ikke gjort noe med forkjølelse, dessverre. Det går over av seg selv :) Det eneste du kan forhøre deg om, er om det er noe slimoppløsende du kan bruke. Tror det står noe om det på tryggmammamedisin.no
Og prøv å drikke varme drikker i stedet for kalde. Kalde snører mer sammen, varme løser opp. F.eks te med honning.

Takk for tips :-) jeg har alltid benyttet otrivin med menthol før jeg ble gravid, og syns den funker fjell. Men ser på pakningsvedlegget at den ikke skal brukes av gravide pga overgang via morkake (fare for å redusere blodgjennomstrømning). Gjelder dette bare den det da? Så jeg kan bruke andre typer?

Jeg skal prøve meg på varme drikker. Klarer ikke annet en varmt vann da , men det hjelper gjerne det også. Blir så kvalm av varm drikke med smak.
Igjen , tusen takk for svar :)

Jeg har brukt Rhinox. Visstnok bedre for gravide. [emoji4]

Veit at otrivin comp ikkje skal brukast av gravide, men vanlig otrivin kan brukast (dog minimalt og kunn om ein må) :) Så er nok forskjell fra nesespray til nesespray ja! Men vil veldig anbefale den intense mint teen, litt usikker på ka den heiter nøyaktig men er i vanlige butikker, og så honning oppi :D Funker kjempe godt for meg i alle fall ;) Ellers e det jo å drikke mykje vatn så kroppen ikkje blir dehydrert og å få i deg næringsrik mat :) God bedring :D

En god saltvannsspray fungerer aller best, dersom man gir den tid til å virke....
Den løser opp, sånn at du får guggen bort og vekk...Og best av alt; ingen bivirkninger!!
Bruker også litt peppermynteolje eller hvit tigerbalsam i tillegg....
Te av honning og ingefær er fantastisk!
Jeg bruker i tillegg mye kaldt vann, for det er mer lindrende ifht hals og luftveier å drikke kaldt- da trekker blodårene seg sammen og evt hevelser gir seg!
God bedring!!!

Hva med sånn neseskyller? Vet flere har god effekt på å løse opp i nesa med det :)

Jeg var på apoteket nettop å spurte. Fikk da beskjed om at jeg ikke kunne bruke otrivin. Var også på svangerskapskontroll hos legen, og fikk beskjed om det samme.

Men jeg MÅ ha noe. Da det nå er helt tett og kommer ikke noe som helst ut når jeg snyter meg og bruker saltvannsspray.

Jeg har brukt Otrivin og min jordmor sa at jeg kan følge det som står på tryggmammamedisin :) Orker ikke å være så tett, da bruker jeg heller noe som funker skikkelig et par ganger enn å slite med å sove/puste.. :)

Back
Topp