Vannkopper

ebeth83

Gift med forumet
Sander har fått vannkopper, -noen flere av de små her som har hatt det?
Typisk at vi skulle få det nå, -skal i dåp og alt til helga..! Sikkert ikke lurt om drar dit da... [&o]
Hvor lenge er det smittsomt egentlig? Leser så mye forskjellig på nettet synes jeg...[&:]

Bør man dra til legen for å bekrefte at det er vannkopper, -selv om man "vet" at det er det?
Kan vi gå på butikken eller kafè allikevel f.eks, eller bør vi "isolere" oss mest mulig mens han har det..? [8|]
Er det ikke noe med at de er mest smittsomme før vannkoppene bryter ut..?

Mange spørsmål, men håper noen har svar på noe av det..! [:)]

Er vell når "sårene" er våte de smitter. Når det er blitt skorper er det vell trygt å gå ut igjen blandt folk.

Men tror ikke jeg ville gått i dåp[8|]

Kjøp hvitvask på apoteket, så slipper han å klø så mye[:)]

ORIGINAL: ..christine..

Er vell når "sårene" er våte de smitter. Når det er blitt skorper er det vell trygt å gå ut igjen blandt folk.

Det har jeg kjøpt..! [:)] Men han er ikke noe plaget med det, -ikke enda hvertfall, så har nesten ikke brukt det. Men greit å ha i hus i tilfellet..! [:)]
Tok på litt når han la seg, mest fordi jeg innbiller meg at de tørker fortere (gjør de det[8|]) med hvitvask på...

ORIGINAL: ebeth83

Det har jeg kjøpt..! [:)] Men han er ikke noe plaget med det, -ikke enda hvertfall, så har nesten ikke brukt det. Men greit å ha i hus i tilfellet..! [:)]
Tok på litt når han la seg, mest fordi jeg innbiller meg at de tørker fortere (gjør de det[8|]) med hvitvask på...

Jeg synest de gjorde det når jeg hadde det, så jeg brukte det flittig[:)] Men jeg klødde noe sykt også da[8D] Men vet ikke om det gjør det...

Jeg synest de gjorde det når jeg hadde det, så jeg brukte det flittig[:)] Men jeg klødde noe sykt også da[8D] Men vet ikke om det gjør det...

Jeg og husker jeg! Holdt på å bli klin gæærn...! [:o][&o] Men de små blir jo heldigvis minimalt plaget,
så sånn sett er jeg litt glad han fikk det nå. Men kunne han ikke ventet bare eeeeen uke da..! [8|][:@][8D]

Ingen av ungene mine har hatt vannkopper, så ingen gode råd å gi....

Men god bedring i allefall! [:)]

ORIGINAL: vand

Ingen av ungene mine har hatt vannkopper, så ingen gode råd å gi....

Men god bedring i allefall! [:)]

Takk for det! [:)]

Jeg trodde det var dråpesmitte på vannkopper, jeg...
Vi sitter og holder pusten fordi vi var sammen med noen som har funnet vannkopper på sine barn bare et par dager etter at vi var sammen. Betyr det at jeg ikke trenger å være redd?

ORIGINAL: Pjuskelusk

Jeg trodde det var dråpesmitte på vannkopper, jeg...
Vi sitter og holder pusten fordi vi var sammen med noen som har funnet vannkopper på sine barn bare et par dager etter at vi var sammen. Betyr det at jeg ikke trenger å være redd?

Redd for hva at hun lille får det mener du..? Jo, yngre de er, -jo mindre plaget er blir de. Sander har kun noen få blemmer/prikker -og det er det hele. Ikke plaget med kløe, feber eller lignende som vanligvis større barn ville fått. Så han er seg selv han, bortsett fra prikkene. [:)]

Fant dette forresten, -hvis du lurte på smitteperioden o.l... [:)]

Symptomer ved vannkopper
Feber, utslett og kløe er vanlige symptomer. Utslettet starter gjerne på overkroppen og i ansiktet, og sprer seg så til armer og ben. Av og til kommer det også utslett i munnen og nedentil. Det begynner med en liten rød prikk som blir til en væskefylt blemme. I løpet av et par dager dannes en skorpe som etter hvert faller av. Noen får mye feber og blir dekket av utslett, mens andre bare får noen få blemmer og ikke føler seg syke. Voksne blir gjerne hardere rammet enn barn.

Når bør du kontakte lege?
•Ved dårlig allmenntilstand. Tegn på dårlig allmenntilstand kan være at barnet er slapt og sløvt, ikke orker å være oppe og leke selv i korte perioder, og/eller ikke tar til seg nok drikke.
•Ved kraftig hodepine, nakkestivhet, kvalme og oppkast.
•Kontakt lege raskt hvis du blir smittet med vannkopper og har svekket immunforsvar, bruker immundempende legemidler, cytostatika (cellegift) eller har HIV-infeksjon.

Sykdomsforløp ved vannkopper
Det tar 10-21 dager fra du smittes til sykdommen bryter ut. Sykdommen starter oftest med lett feber like før utslettet oppstår. Du er smittefarlig fra et par dager før utslettet opptrer til alle blemmene har fått skorper. I løpet av 1 uke er de fleste barn med normalt immunforsvar friske igjen. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til de er feberfri og utslettet har tørket helt inn. Etter gjennomgått infeksjon blir man immun, men viruset ligger latent i kroppen.

Back
Topp