Vannkopper

Tvillingmamma91

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Vi er invitert til et vennepar på nyttårsaften, og fikk beskjed i stad at jenta dems er i forstadiet på vannkopper.

Har en jente på 2,5 år og gutter som fyller 1 år i januar.

Jeg tenker å dra, for jeg tenker at det ikke Er farlig og at det ikke gjør noe. Men de andre som skulle komme har avlyst.

Hva tenker dere ?

Det barnet er vel ikke smittsomt lengre da. Altså med mindre koppene verker og deres barn får det på seg. Jeg hadde reist uansett. Var i ett selskap når eldste var liten hvor ene barnet fikk vannkopper noen dager senere, Vi fikk det ikke.

Det barnet er vel ikke smittsomt lengre da. Altså med mindre koppene verker og deres barn får det på seg. Jeg hadde reist uansett. Var i ett selskap når eldste var liten hvor ene barnet fikk vannkopper noen dager senere, Vi fikk det ikke.

Ja jeg kommer nok til det. Jenta Mi gleder seg så fælt

Er i forstadiet nå? Da er hun høyst smittsom på søndag.

Vi hadde nyttår her for to år siden. Eldste fikk vannkopper en dag eller to før.
Av de barna som var her utenom våre, fikk 3 av 4 vannkopper. Det var en kalkulert risiko de tok med tanken om at "så blir vi i så fall ferdig med det"

Så synes du vannkopper er greit å få nå, så kan dere dra og kose dere. Men jeg hadde forventet vannkopper i januar da ja.

Vannkopper er dråpesmitte noe som vil si at viruset er også i spytt, barnet er nå veldig smittsomt, så ville ev regnet med å få vannkopper i januar. Så er d også å foretrekke at barnet er over 1 år pga immunforsvaret.

Hentet fra nhi:
Sykdommen er smittsom fra et par dager før utslettet opptrer og så lenge det dukker opp nye utslett. Smittefaren opphører når alle utslettene har dannet skorpe. Vanligvis varer smitteperioden 5 til 7 dager. Smittefaren er størst tidlig under sykdommen.

Vil også bare fortelle at nsaids produkter (Ibux, ev nurofen) kan være veldig farlig å gi til et barn med vannkopper.

Hadde holdt meg hjemme, sjansen er relativt stor for at bli smittet.

Er det noen krise for dere om barna får vannkopper på nyåret? Hvis ja, hold dere hjemme. Hvis nei, dra.
Signerer denne. Er jo helt greit å bli ferdig med det.

Jeg ville stukket innom i dag jeg da, så jeg var sikker på at ungen var smittsom ennå. :P Nyttårsaften er noen dager til, og den verste smittefaren er over da. Men de fleste vil da vel ha vannkopper? Vi ble nedrent av besøk når vi hadde det, ingen lot være å komme på grunn av smittefaren.

Jeg ville stukket innom i dag jeg da, så jeg var sikker på at ungen var smittsom ennå. :p Nyttårsaften er noen dager til, og den verste smittefaren er over da. Men de fleste vil da vel ha vannkopper? Vi ble nedrent av besøk når vi hadde det, ingen lot være å komme på grunn av smittefaren.
De fleste vil ha det ja men jeg vil ikke smitte med vilje av den grunn

Jeg hadde dratt så lenge ungen dems er i form til besøk og så lenge du ikke er redd for å få vannkopper i januar da [emoji85]

De fleste vil ha det ja men jeg vil ikke smitte med vilje av den grunn
men du vil risikere at barnet får det når det blir mye større? Til mindre de er til bedre er det(så lenge de ikke er nyfødte babyer da) :) Jeg hadde absolutt dratt, og blitt mest sannsynlig ferdig med vannkopper :)

men du vil risikere at barnet får det når det blir mye større? Til mindre de er til bedre er det(så lenge de ikke er nyfødte babyer da) :) Jeg hadde absolutt dratt, og blitt mest sannsynlig ferdig med vannkopper :)
Jeg smitter ikke barnet mitt med vilje uansett sykdom, de får det når de får det .
Smitte er de uansett utsatt for i bhg og skole.
Jeg kunne gjort det før jeg ble opplyst om ettrrsykdommer man kan få av vannkopper og hvor ille det kan bli .
Hva andre gjør får være opp til de men i min omgangskrets er det ingen som går på smittefest :)
Er de veldig små når de får det og får få prikker kan de også risikere å få det igjen senere

Eg hadde nok gått om ungane var over 1 år og generelt friske.

Akkurat no hadde eg nok unngått å reist dersom det var vannkoppa. Men kun fordi det er 4 veker til termin og vi knappast er over ei periode på 2 1/2 veke med sjukdom i hus (spysjuka og influensa på yngste, gubben og meg sjølv).

Jeg smitter ikke barnet mitt med vilje uansett sykdom, de får det når de får det .
Smitte er de uansett utsatt for i bhg og skole.
Jeg kunne gjort det før jeg ble opplyst om ettrrsykdommer man kan få av vannkopper og hvor ille det kan bli .
Hva andre gjør får være opp til de men i min omgangskrets er det ingen som går på smittefest :)
Er de veldig små når de får det og får få prikker kan de også risikere å få det igjen senere
Du snakker jo litt i mot deg selv nå, du sier du kunne gjort det før du ble opplyst om ettersykdommer og hvor ille det kan bli. Da vet du jo tydeligvis ikke at å få det som feks voksen faktisk kan være farlig?? Du har ingen garanti for at ungen får det mens den er liten, av å bli smittet tilfeldig.

Du snakker jo litt i mot deg selv nå, du sier du kunne gjort det før du ble opplyst om ettersykdommer og hvor ille det kan bli. Da vet du jo tydeligvis ikke at å få det som feks voksen faktisk kan være farlig?? Du har ingen garanti for at ungen får det mens den er liten, av å bli smittet tilfeldig.
Jo det vet jeg veldig godt ;)
Men man må ikke bli kjempedårlig som voksen heller og det kan være farlig ja men ikke nødvendigvis

Dro dere?

Alle mine hadde vannkopper nå i november / desember. Godt å bli ferdig med det. Eldste er 9 år.

Jeg hadde dratt. Har en gutt på straks 12 år som enda ikke har hatt vannkopper (som jeg vet om i hvert fall). Hadde dratt om barnet mitt var over året og ellers frisk.

Back
Topp