Vannkopper!

MammatilMatheo

Blir kjent med forumet
Min sønn på 4,5mnd fikk idag vannkopper. Jeg mistenker at han ble smittet på babysvømming for 1uke siden. Almenntilstanden er som normal, men han har feber, sutrer litt og all maten kommer bare opp igjen (vann klarer han å holde nede). I morgen skal jeg egentlig på første barseltreff på helsestasjonen, men jeg bør kanskje droppe det, med tanke på smitte?

Har ditt/dine barn hatt vannkopper? Evt. Hvor gammel var h*n, hvordan reagerte barnet på det og hvilken "kløelindring" brukte du, evt andre tips for barn med vannkopper for at barnet skal ha det så bra som mulig?

Min sønn på 4,5mnd fikk idag vannkopper. Jeg mistenker at han ble smittet på babysvømming for 1uke siden. Almenntilstanden er som normal, men han har feber, sutrer litt og all maten kommer bare opp igjen (vann klarer han å holde nede). I morgen skal jeg egentlig på første barseltreff på helsestasjonen, men jeg bør kanskje droppe det, med tanke på smitte?

Har ditt/dine barn hatt vannkopper? Evt. Hvor gammel var h*n, hvordan reagerte barnet på det og hvilken "kløelindring" brukte du, evt andre tips for barn med vannkopper for at barnet skal ha det så bra som mulig?
Han skal absolutt ikke på helsestasjonen med vannkopper!
Det er fryktelig smittsomt, og behøver ikke å være en fordel å få det når man er så liten.
Tenk også på at det er enda yngre babyer der, og også nyfødte.

I tillegg kanskje gravide (hvis jordmortjenesten er på samme sted som det er her) bli smittet.

Kan være gravide som ikke har hatt vannkopper, og det er potensielt veldig farlig for fosteret.

Men var det barn på babysvømming med vannkopper for en uke siden???
De burde holdt seg hjemme...

Min eldste hadde når han var 2.5 år, hadde ganske mange, hadde feber og var slapp noen dager. Varte vel en ukes tid. Men han kastet ikke opp.

Brukte noe som het aderma cytelium tror jeg det het. En spray.

Ellers gjorde vi ikke så mye annet enn å la han styre det selv. Fikk spise det han hadde lyst på.
Men jeg var da gravid med yngste og var sinnsykt kvalm den perioden selv og hang stort sett over doskåla :-P

Hold deg borte fra helsestasjonen ja. En selvfølge.

At han ble smittet på babysvømming er jo mulig, men inkubasjonstiden er 10-21 dager, så ikke for en uke siden da.

Alle mine tre hadde det i vinter. Først daværende yngste før jul, eldste fikk det 14 dager etter henne, og da hadde jeg fått lillesøster, som fikk ser 14 dager etter ham. Hun var 2,5 uker gammel. Ikke gøy.

Mine to yngste fikk når de var 2,5 år og 6 mnd. Yngste slet mye med kløe og smerte. Ga henne paracet når hun hadde størst ubehag og da sluttet hun faktisk å klø. Leste en plass etterpå at paracet kan virke kløestillende ved vannkopper.

Vet det er en gammel tråd men svarer likevel ;)

Håper ikke du dro på helsestasjonen.. Det er strengt forbudt her. Vi måtte droppe en time pga en enslig vannkopp som ikke ville gå hull på. Jeg måtte også utsette en legetime til meg selv pga vannkopper hos ungen. Hun fikk ikke lov å være med til legen med vannkoppesmitte.. Iom det florerer av smitte på et legekontor sier det seg selv hvor smittsomt det er, og hvor farlig det faktisk kan være for noen..

Å bli smittet for en uke er vel nærmest umulig ;) men er ikke alltid man greier å finne ut hvor det kom fra. Som regel går det 2 uker fra smitte til utbrudd.

Her var babyen 6 mnd da hun ble syk. Fikk mange prikker men ikke direkte syk.. Så håper hun ikke blir syk senere.. Det er risikoen med å
Få det i så ung alder.. De kan få det igjen senere

Vi var faktisk til legen med henne. Babyen med vannkopper altså. Da holdt vi oss unna de andre på venterommet.

Vi var på legevakta også. De visste hun hadde vannkopper. De lot en 2 uker gammel baby med vannkopper sitte fire timer på venterommet....

(hun ble innlagt på strengt isolat....)

Vi var faktisk til legen med henne. Babyen med vannkopper altså. Da holdt vi oss unna de andre på venterommet.

Vi var på legevakta også. De visste hun hadde vannkopper. De lot en 2 uker gammel baby med vannkopper sitte fire timer på venterommet....

Oj!!! Iom det smitter så lett har nok hun smittet andre. Tenker legevakta ikke fulgte rutiner

Ja, synes det var merkelig. Jeg sa fra både når jeg ringte og på skjema da vi kom at hun hadde vannkopper. Det var fullt på venterommet, inkl ei jente på 2-3 år som nok fikk vannkopper to uker senere om hun ikke har hatt det. Det holder 15 minutter i samme rom eller en 5 min samtale.

At de i det hele tatt lot en to uker gammel baby vente i fire timer er ikke vanlig, så små barn prioriteres vanligvis, og med vannkopper burde vi i det minste vært satt på et annet rom.

Er det mulig, Sara. Fire timer på venterommet med så liten baby. Ikke bra

Jeg hadde slett ikke regnet med at vi skulle vente så lenge, nei. Ikke med en så liten baby.

Min mann fikk vannkopper som voksen.
200 blemmer i ansiktet, samme på hver arm, på brystet, ryggen osv. Minst 1000 blemmer.
Klødde helt forjævlig sa han.
Zyrtec / poleramin og andre antihistaminer tar vekk kløen umiddelbart. Husk det er for voksne.

Back
Topp