Vannkopper

OptimistHoppa

Forumet er livet
*MIA*
Jeg er av de få som aldri hadde vannkopper som liten og siden det er farlig å få i svangerskapet så lurer jeg på om noen vet om voksne som har hatt vannkopper som barn kan være smittebærere som voksne (uten at de får utbrudd av helvetesild). En kollega har flere barn med vannkopper hjemme og jeg lurer på om jeg burde være enda mer forsiktig i nærheten av ham. Har googlet rundt og finner så mange forskjellige svar... Før neste svangerskap blir det vaksinering:)

Jeg fikk beskjed fra mine foreldre at jeg aldri hadde hatt vannkopper når jeg var liten. Da jeg var på første sv.kontrollen,tok lege blodprøve og det viste seg at jeg hadde antistoffer (må hatt sykdommen uten at mine foreldre merket det).
Du kan jo prøve å se om du kan få tatt en blodprøve du også?

Men uansett....Vannkopper er ikke farlig å få når du går gravid:) Ikke farligt for fosteret heller..Men det siest jo at en kan bli mer syk enn om du får det når du er barn.

Hmm.. aldri hørt at vannkopper er farlig under svangerskapet?
Mener du røde hunder?

----------------
Ok, sorry! Ser nå at det KAN (men sjeldent) smittes over til foster. 
Da kan det være greit å unngå smitte, ja.

en kan ikke være smittebærere så sant en ikke er smittet.. 

Nei, vannkopper kan kun smittes fra de som har sykdommen. Altså, du kan bli smittet av barna til kollegaen din, men ikke av kollegaen din. Det er kun direkte smitte. Sjekk sidene til NHI, der burde det stå korrekt informasjon. Samboern min har ikke hatt vannkopper. Har sagt til han at jeg tror han gjør seg selv en tjeneste ved å vaksinere seg før vi får barn nå, i og med at voksne kan bli veldig syke..Ikke at det er noe fare, men kan man unngå det med en vaksine så gjør vi jo det...Jeg har ikke spesielt lyst til å ta meg av både mann og barn når barnet vårt får vannkopper:P

Jubbu85 skrev:
Nei, vannkopper kan kun smittes fra de som har sykdommen. Altså, du kan bli smittet av barna til kollegaen din, men ikke av kollegaen din. Det er kun direkte smitte. Sjekk sidene til NHI, der burde det stå korrekt informasjon. Samboern min har ikke hatt vannkopper. Har sagt til han at jeg tror han gjør seg selv en tjeneste ved å vaksinere seg før vi får barn nå, i og med at voksne kan bli veldig syke..Ikke at det er noe fare, men kan man unngå det med en vaksine så gjør vi jo det...Jeg har ikke spesielt lyst til å ta meg av både mann og barn når barnet vårt får vannkopper:P

Har lett på sidene til NHI også, men ikke funnet noe om akkurat dette... Kan ha oversett noe da:) Men bra hvis det du sier stemmer! Hadde planlagt vaksinering, men vips så var jeg gravid og da var det for sent gitt;)

Jeg har heller ikke hatt vannkopper og undersøkte nettopp litt om dette. Fikk beskjed om at vannkopper kan være farlig for fosteret i første trimester og dersom mor har det under fødselen og smitter barnet. Bortsett fra det er det ikke farlig annet en at mor kan bli veldig dårlig.

Jeg hadde vannkopper som lita, så når lillegutt fik det i høst, så var legen fornøyd så lenge jeg hadde hatt det. ellers mente hun at han burde holdes unna gravide.

MEN: Lillegutt ble faktisk smitta av ei jente som hadde hatt vannkopper for flere år siden. Men broren hennes hadde vannkopper når hun var her på besøk. Vi trodde ikke hun ville smitte lillegutt siden hun hadde hatt vannkopper, men ca 10 dager etterpå ble han syk. Ikke var det andre tilfeller rundt oss heller, så det må jo ha vært denne jenta som smitta lillegutt.

Så jeg ville ikke helt stolt på at din kollega ikke kan smitte deg..

Veit om flere som har fått vankopper selv om dei har tatt vaksinen :s Her har vesla vannkopper og elste mann hadde det for 14 dager siden. Mye Vannkopper fortiden....

Back
Topp