Vannkopper og graviditet

IdaChristinel

Glad i forumet
Hei!

Noen som vet hvor farlig dette egentlig er?
Da jeg leverte snuppa i barnehagen i dag fikk jeg vite at det nå er brudt ut vannkopper i barnehagen. Foreløpig ingen på avdelingen til snuppa, men søsteren til en på avdelingen til snuppa mener jeg, så de skulle høre med foreldrene der også. Har jo hørt at vannkopper er farlig for gravide og at tidlig i graviditeten kan det føre til missdannelser?

Fordi om det går vannkopper i barnehagen, så burde jeg vel ikke holde snuppa hjemme fordi det er farlig for meg som gravid? Eller?

Merker jeg beskymret meg for så lite :oops:

Noen som har vært i samme båt? :-)
Hva hadde dere gjort?

J
Hei!

Noen som vet hvor farlig dette egentlig er?
Da jeg leverte snuppa i barnehagen i dag fikk jeg vite at det nå er brudt ut vannkopper i barnehagen. Foreløpig ingen på avdelingen til snuppa, men søsteren til en på avdelingen til snuppa mener jeg, så de skulle høre med foreldrene der også. Har jo hørt at vannkopper er farlig for gravide og at tidlig i graviditeten kan det føre til missdannelser?

Fordi om det går vannkopper i barnehagen, så burde jeg vel ikke holde snuppa hjemme fordi det er farlig for meg som gravid? Eller?

Merker jeg beskymret meg for så lite :oops:

Noen som har vært i samme båt? :)
Hva hadde dere gjort?

Hadde du ikke vannkopper da du var liten? Jeg aner ikke om det kan være farlig, men hadde det vært meg hadde jeg ringt legen og forhørt meg uansett for å bli betrygget :)

Om du har hatt vannkopper er det ingen fare. Ellers ville jeg nok unngått det så godt jeg kunne. Andre trimester er den "optimale" tiden å bli smittet av vannkopper på, men jeg ville unngått å bli smittet. Jeg hadde vannkopper i voksen alder, har ALDRI vært så dårlig i hele mitt liv, faktisk!

J

Hadde du ikke vannkopper da du var liten? Jeg aner ikke om det kan være farlig, men hadde det vært meg hadde jeg ringt legen og forhørt meg uansett for å bli betrygget :)

Jo, jeg hadde det som liten, men mente å ha hørt at fosteret allikevel kan bli smittet. Men kanskje det ikke stemmer. Jeg kan i værstefall ringe legen ja :-)

Om du har hatt vannkopper er det ingen fare. Ellers ville jeg nok unngått det så godt jeg kunne. Andre trimester er den "optimale" tiden å bli smittet av vannkopper på, men jeg ville unngått å bli smittet. Jeg hadde vannkopper i voksen alder, har ALDRI vært så dårlig i hele mitt liv, faktisk!
Ja, jeg har hatt det :-) men hørt er sted at fosteret likevel kan bli smittet. Uff, unner ingen å ha det, spesielt ikke i voksen alder!

Jenta mi hadde vannkopper da jeg gikk gravid. Babyen som jeg fødte var det noe galt med, men som legene sa da; så lenge du har hatt vannkopper tidligere skal ikke det ha noe å si.

Datteren min hadde en genetisk feil, som ikke hadde noe med vannkopper å gjøre[emoji1303]

Jo, jeg hadde det som liten, men mente å ha hørt at fosteret allikevel kan bli smittet. Men kanskje det ikke stemmer. Jeg kan i værstefall ringe legen ja :)
Der ee en aktuell problemstilling for meg også dette, så gjeeerne skriv her hva legen sier til deg :)

Fant dette:

"Særlig risiko for gravide
Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om hun er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper likevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen."

Fant dette:

"Særlig risiko for gravide
Vannkopper kan - spesielt hos gravide - være en alvorlig sykdom som krever sykehusinnleggelse og intensiv behandling. Dessuten kan infeksjonen i første halvdel av graviditeten i sjeldne tilfeller (ca. 2%) medføre alvorlige fosterskader.

Hvis den gravide ikke har hatt vannkopper, kan en blodprøve vise om hun er mottakelig for infeksjonen. Blodprøven er viktig, fordi ca. 80% av dem som mener at de ikke har hatt vannkopper likevel har vært smittet og derfor er beskyttet mot sykdommen."
Ja, er vel dette jeg har hørt, men det siste avsnittet, menes det da at det kun er de som ikke har hatt det som er utsatt? Siden det først er da man tar blodprøve for å se om en et mottakelig for infeksjonen?

Så vidt jeg vet kan man ikke bli helt immun mot dette, det er mulig å få det flere ganger. En blodprøve vil vise om du har vært smittet før..men ikke hvor stor sannsynlighet det er for om man går utbrudd igjen...

Rett meg om jeg tar feil. Jeg skal ringe jordmor senere i dag for å få klarhet.

Så vidt jeg vet kan man ikke bli helt immun mot dette, det er mulig å få det flere ganger. En blodprøve vil vise om du har vært smittet før..men ikke hvor stor sannsynlighet det er for om man går utbrudd igjen...

Hvis man hadde et svakt utbrudd den første gangen så kan det hende igjen. Dette fordi at kroppen ikke fikk opparbeidet seg et fullverdig forsvar den første gangen. Hadde man et skikkelig utbrudd den første gangen er det veldig lite sannsynlig at man kan få utbrudd igjen.

Sånn er det med alle slike sykdommer. Er ingen garanti at man ikke kan få saker og ting to ganger, men sannsynligheten er liten. Så man må jo være litt obs da, men det er ikke noe å være veldig engstelig for.:)

Skriv gjerne svaret du får fra jordmor her etter du har ringt :-)

Back
Topp