Vannkopper og gravide

Chihaya

Forumet er livet
VIP
Novemberskattene 2014 <3
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Noen som har hatt vannkopper som gravid? Hvordan påvirket det baby lille og fikk du/dere medisin?

Her våknet vi til at 6 åringen er full av vannkopper og panikken sitter lett i heimen og skolen som visste om utbruddet kunne ikke annet enn å beklage at de ikke har gitt beskjed.
:(

Så da sitter man her og kan kun håpe på det beste :(

Når jeg var gravid sist fikk eldstejenta vannkopper bare noen uker før termin. Og min mor sa jeg ikke hadde hatt vannkopper... Men jeg tok en blodprøve og fikk kjapt svar fra sykehuset at jeg hadde hatt det, så da trengte jeg ikke uroe meg. Vannkoppene til eldste var tørka inn innen babyen ble født.

Kanskje ta en blodprøve for å sjekke om du har hatt det først? :)

Ville gjort som Spyro sier, og sjekke om du har hatt det.
Men ville snakket med legen om det også. Selv om dette er en barnesykdom, og liten sjans for at du får det igjen, så kan man faktisk få det tilbake senere selv om man har hatt det...

Når jeg var gravid sist fikk eldstejenta vannkopper bare noen uker før termin. Og min mor sa jeg ikke hadde hatt vannkopper... Men jeg tok en blodprøve og fikk kjapt svar fra sykehuset at jeg hadde hatt det, så da trengte jeg ikke uroe meg. Vannkoppene til eldste var tørka inn innen babyen ble født.

Kanskje ta en blodprøve for å sjekke om du har hatt det først? :)
Vel jeg har hatt det, men med min flaks er jeg blant de som unntaksvis kan få det flere ganger.
Venter på time for å ta blodprøver :)

Men klart når jeg leser at det kan gi alvorlige sykdom hos baby hvis hun er så uheldig å bli født med det så bekymrer jeg meg.

Og i helgen har vi vært på besøk hos familie som er i risikosonen og ikke skal utsettes for smittsomme sykdommer pga fare for liv og helse. :(
Jeg er mildt sagt rasende for at skolen ikke har klart å gi beskjed om utbrudd så vi kunne tatt forholdsregler :(

Burde ikke dette være standard prosedyre ved smittsomme sykdommer? :confused:
Håper du slipper unna det og at du får god oppfølging av legen ;)

Tror ikke jeg ville bekymret meg! Her hadde vi også vannkopper i hus i sommer, jeg har også hatt det før så tenkte ikke på det..

Burde ikke dette være standard prosedyre ved smittsomme sykdommer? :confused:
Håper du slipper unna det og at du får god oppfølging av legen ;)
Takk :)

Og joda skolen skal varsle, men det har de ikke gjort. Hun sa 4 og opp hadde fått beskjed. o.O

Har man vannkopper før man blir 1 år, kan man få det igjen. Hadde du etter du var 1 år tror jeg ikke jeg hadde orket å bruke så mye energi på å bekymre meg. Men altså, skjønner deg likevel. Her hadde snuppa det i mai og tanken slo meg selvfølgelig. Selv om jeg hadde hatt det. Men så blir man usikker likevel... "Var det vannkopper jeg hadde da jeg var 7 år?" :eek: alt man bekymrer seg for når man er gravid. Aldri fred å få :)

Har man vannkopper før man blir 1 år, kan man få det igjen. Hadde du etter du var 1 år tror jeg ikke jeg hadde orket å bruke så mye energi på å bekymre meg. Men altså, skjønner deg likevel. Her hadde snuppa det i mai og tanken slo meg selvfølgelig. Selv om jeg hadde hatt det. Men så blir man usikker likevel... "Var det vannkopper jeg hadde da jeg var 7 år?" :eek: alt man bekymrer seg for når man er gravid. Aldri fred å få :)

Man kan få det igjen uansett, spesielt om man har nedsatt immunforsvar. Min onkel fikk det igjen i voksen alder i form av helvetesild. Han har autoimmun sykdom ved siden av.

Takk :)

Og joda skolen skal varsle, men det har de ikke gjort. Hun sa 4 og opp hadde fått beskjed. o.O

Det er da veldig rart at de informerer noen og ikke alle???
Håper du sa dette til dem.alle bør jo få vite om utbruddene!

Man kan få det igjen uansett, spesielt om man har nedsatt immunforsvar. Min onkel fikk det igjen i voksen alder i form av helvetesild. Han har autoimmun sykdom ved siden av.
Åååå... Ja, har hørt man kan få helvetesild istedet. Det glemte jeg :confused:

Jeg har nedsatt immunforsvar og i nær familie har vi autoimmune sykdommer i flere varianter så jeg er litt bekymret ja.
Men får se hva legen sier.. :)

Jeg har nedsatt immunforsvar og i nær familie har vi autoimmune sykdommer i flere varianter så jeg er litt bekymret ja.
Men får se hva legen sier.. :)

Så lenge man er obs på det, og er i kontakt med legen så vil jeg nok tro det går bra :)

Kontakt lege og få råd? Noen muligheter til du kan bo en annen plass til risikoen er over? Slik du slipper å bli smittet, forstår jo det er kibt men ville ikke risikert noe for mini i magen... Om faren får det er det litt mindre alvorlig...

Kontakt lege og få råd? Noen muligheter til du kan bo en annen plass til risikoen er over? Slik du slipper å bli smittet, forstår jo det er kibt men ville ikke risikert noe for mini i magen... Om faren får det er det litt mindre alvorlig...
Kan ikke forlate datteren min når hun trenger meg. Dessuten er mannen min ikke hennes biologiske far så han har ikke rett til fravær med sykt barn. :(

Og hennes biologiske far bor på andre siden av landet og kjenner ikke datteren godt nok til å kunne være noen støtte for henne under sykdom. :(

Men jeg satser på at jeg enda har antistoffer :)

Kan ikke forlate datteren min når hun trenger meg. Dessuten er mannen min ikke hennes biologiske far så han har ikke rett til fravær med sykt barn. :(

Og hennes biologiske far bor på andre siden av landet og kjenner ikke datteren godt nok til å kunne være noen støtte for henne under sykdom. :(

Men jeg satser på at jeg enda har antistoffer :)

Ikke lett håper det går bra, og ta det med legen i tilfelle de kan gjøre noe forebyggende for deg;)

Back
Topp