Vannkopper hos 5 uker gammel baby

galas

Betatt av forumet
Er det farlig? Tror lillegutt her har fått vannkopper... Bør jeg ta han med til lege?

Når de er nyfødte er det ganske skummelt - Var akkurat hos jordmoren og hun sa dette at det var skummelt - ikke for å lage bekymringer for deg altså. Men jeg ville sjekket med legekontoret bare for å være helt sikker. Gutten din er jo ganske fersk, men ikke heeelt fersk heller så jeg vet ikke.

Sønnen min hadde det da han var 5.5 uke..
Ringte legevakten for å spørre, og de sa det ikke var noe farlig. Var hvertfall ikke farlig om man ammet.. Legen her ville ikke ha han inn til kontroll eller noe, og alt gikk helt fint.

(Han fikk 5 eller 6 vannkopper og bittelitt feber bare..)

Det er ikke farlig. Men ville nok tatt en tur til legen uansett så lenge du føler du trenger det.

Det ER farlig hvis du som gravid blir smittet mot vannkopper.

Even&Odin skrev:
Det er ikke farlig. Men ville nok tatt en tur til legen uansett så lenge du føler du trenger det.

Det ER farlig hvis du som gravid blir smittet mot vannkopper.

Dersom mor ikke har hatt vannkopper KAN det være farlig, da har ikke babyen fått motstandsstoff gjennom morkaken og er helt ubeskyttet. Virus-lungebetennelse og virus-hjernebetennelse er noe de kan få. Og vannkopper kan være farlig for normalt friske personer. Ikke selve vannkoppene men man kan få infeksjoner i sårene og faktisk dø. Selv syns jeg det er rart at ikke vannkoppvaksinen er inkludert i vaksinasjonsprogrammet, den finnes jo, og helsepersonell anbefaler å vaksinere unger som ikke har hatt det før de er 12-13 år, eller folk med nedsatt immunsforsvar osv. Bakdelen med å ha vannkopper når man er under 1 år er at immunforsvaret ikke er ferdigutviklet så det er ikke sikkert det dannes antistoffer og man kan få det igjen senere.

Back
Topp