Vannkopper forløp

twinsplusone

Betatt av forumet
Minstemann på to år våknet opp med vannkopper idag. Har noen i bleieområdet og noen få spredt på et lår, bryst og rygg. Fin form ellers. Litt dårligere matlyst bare. Absolutt IKKE aktuelt å sove dupp om jeg spør han :wacky:

Er det lov å håpe på at det fortsetter sånn? :woot: Eller er erfaringen til andre at det stort sett blir verre med både kopper/prikker, feber, kløe og allmentilstand de nærmeste dagene?

Alltid lov å håpe. Mine fikk flere og flere prikker de kommende dagene. Formen ble ikke sånn allverdens ille. Men eldste klødde ikke sånn velsig ille, han står fast på antihistaminer. Mellomste klødde mer. De var 5 og 7 år gamle. Minstemor... Hun var et par uker gammel. Hun ble innlagt på sykehus med intravenøs antibiotika, pga infeksjon i vannkoppene, vanskelig å vurdere allmenntilstand. Hun hadde feber og fikk paracet. Hun fikk diaré av antibiotikabehandlingen og måtte måltidsveies, for hun hadde gått ned i vekt og hele greia men det var jo altså fordi hun reelt var å regne som nyfødt.

Mine var 2,5 og fire år, eldste fikk to prikker og vi var usikre på om han egentlig hadde det. Yngste hadde 10-20 prikker og var litt snufsete. Begge var hjemme et par dager hver, tror jeg, og bare pga smittefare.

De var vel 6.5, 4 og 6 mnd når de fikk det. De alle reagerte forskjellig. Han som da var 4 fikk mest kopper og klødde mest. Han på 6 mnd ble mer irritabel og pjusk med noen få prikker. Hu på 6.5 merker vi det nesten ikke. Hu hadde noen få prikker som klødde litt.

Våre fikk det (4 stk) nylig. Var da et par prikker første dagen, neste dag noen flere, og så eksploderte det på 3 av dem. Over 100 nedentil på et par av dem, fryktelig svie og kløe, de ropte og skrek fordi det var så ille. Så dag 3-4 var sånn ille, så roet det seg med kløen, og ble bedre og bedre. Feber dag 2-4 sånn ca. Eldste på 8 hadde bare en del prikker, lite kløe og ikke mye ubehag. Kun svakt febril første dagen. Så det varierer! Husk at det kan smitte lenge da.

Typisk vil de som får det først ofte få det lettere, fordi smitte fra søsken allerede kan "familiens immunforsvar" og derved gjerne rammer hardere enn smitte fra fremmede.

Selvsagt ikke en regel uten unntak, men stemmer for de fleste jeg kjenner som har hatt det i hus, inkl meg og min bror som barn, og mine tre unger

Kan alltid hoppes. Når eldste fikk var han 7 år og fikk veldig få i hodebunn litt på rydd og nede i lysken . Søsken fikk det ikke

Back
Topp