Vannkopper før fødsel

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hjelp! Det går vannkopper i barnehagen, og moren min husker ikke om jeg har hatt det... Og om man får det siste måned før fødsel kan det visst få litt mer alvorlige følger, spesielt 5 dager før nedkomst. Jeg har termin om en uke... :/

Om jeg tar blodprøve, er det noen som vet hvor lang tid det tar å få svar?
Eller hva som gjøres om jeg får det nå?

Tar man ikke blodprøve i begynnelsen av svangerskapet for å sjekke det?

Vi har nettopp hatt vannkopper i hus heldigvis ferdige da... Du Jan ta blodprøve hos legen (tror det tar Max 2 uker å få svar på virusprøver...)
Hvis du ikke har hatt det vil baby kunne gå antistoffer/forebyggende behandling, det er gode og klare retningslinjer for dette på sykehuset. Ta kontakt med legen din!!!

Hvis du har hatt det er baby beskyttet mens den er i magen og etter ca 2-3 dager med amming... Men INGEN med vannkoppesmitte kan komme på besøk på sykehuset...

Vi har nettopp hatt vannkopper i hus heldigvis ferdige da... Du Jan ta blodprøve hos legen (tror det tar Max 2 uker å få svar på virusprøver...)
Hvis du ikke har hatt det vil baby kunne gå antistoffer/forebyggende behandling, det er gode og klare retningslinjer for dette på sykehuset. Ta kontakt med legen din!!!

Hvis du har hatt det er baby beskyttet mens den er i magen og etter ca 2-3 dager med amming... Men INGEN med vannkoppesmitte kan komme på besøk på sykehuset...
Tenkt på det med besøk på sykehuset jeg også. Man blir vel ikke nektet å føde regner jeg med? Om 2 uker er jeg på overtid, så kanskje liten vits i å ta blodprøve nå da. Jeg har spurt legen min tidligere om jeg har hatt det, men legen visste ikke? Da måtte jeg ta prøve nå.

Men jeg må nok innstille meg på å føde alene nå, for kan jo ikke ta med minste om hun får vannkopper, og går det fort hadde vi tenkt å møte barnevakten på føden... Nå må jo da sambo bare slippe av meg, og passe barna til barnevakten kommer... Sukk. Håper at lillebror holder seg inne til smittefaren er over, og det er jo helt fram til termin... Ellers skal jeg spørre om barnevakten har lyst til å sove her fra helgen. Men har egentlig ikke lyst til det heller. Men vil jo gjerne ha med sambo på fødselen.

Så godt at dere er ferdige med smitten da! :-)

Kan jo være greit å vite til en senere anledning om du har hatt det, så jeg ville tatt testen nå. Du får jo komme inn og føde uansett, men blir tatt forholdsregler hvis du er smittet tror jeg...

Ift barnevakt hadde jeg flatt spurt om de ville overnattet, evt sendt ungene på "ferie" hvis du tror det blir i helgen og de har fått vannkopper er jo ikke sikkert de blir smittet da...

Kan jo være greit å vite til en senere anledning om du har hatt det, så jeg ville tatt testen nå. Du får jo komme inn og føde uansett, men blir tatt forholdsregler hvis du er smittet tror jeg...

Ift barnevakt hadde jeg flatt spurt om de ville overnattet, evt sendt ungene på "ferie" hvis du tror det blir i helgen og de har fått vannkopper er jo ikke sikkert de blir smittet da...
Vi ser jo i løpet av 1-2 døgn nå, om minste er smittet eller ikke. Kommer vel såpass fort etter feber. Eldste har hatt det, men ikke minste. Hadde det vært omvendt hadde det vært lettere, for eldste kunne evt ventet hjemme, eller hos naboen, til barnevakten kom.

Det kan jo hende at vi slipper unna også da, men samtidig godt å bli ferdig også, før baby kommer. :-) Må jo uansett bare ta det som det kommer, og håpe at baby da venter til termin med å komme! :-) Ellers er jeg jo voksen, og får jo bare føde alene i verste tilfelle. Vil iallfall ikke utsette alle de nyfødte og ansatte for smitte, så er det vannkopper holdes smittekilden langt unna føden og barsel. :-)

Back
Topp