Vannfødsel?

annafk

Gift med forumet
Maiblomstene 2016
Oktoberlykke 2019
Noen med gode/dårlige erfaringer?
Lest litt om det, og det er litt interessant... Men jeg tenker på hva hvis det blir komplikasjoner underveis.. Eller hva hvis man plutselig bæsjer i vannet?? :eek: Mange tanker rundt fødsel her ;)

Jeg satt lenge i badekar sist, kjempe deilig! Men da de tok vannet var det litt misfarget, så fikk ikke bade lenger

Tja, jeg er interessert i å prøve det selv, hvis ting går som normalt da, det er jo visse kriterier man må oppfylle. Også er det jo ikke sikkert det fungerer for meg, det er jeg jo åpen for. Så har ingen egen erfaring med det, hehe. Men niesa mi kom til verden i badekar, og mammaen og pappaen hennes syns det var en veldig bra opplevelse (de hadde sagt at de IKKE ville først, men det ble badekar underveis som smertelindring og det fungerte så godt at fødselen og ble der), når frøkna ble født var hun omtrent salig og det virket nesten som om hun ikke merket at hun kom til verden :P Så det ble en veldig vellykket opplevelse for dem :)

På sykehuset jeg hører til er det badekar og dusj på alle fødestuer, så har god mulighet til å prøve om ting går i den retningen underveis, det er kjekt :) En ting jeg har skjønt man må være litt obs på er at man ikke går i badekaret for tidlig, for det kaan stanse fødselen om man er helt i starten, men utover det så skal det regnes som en god og naturlig måte å få lindret på :)

Ang bæsj i vannet så har jeg skjønt som så at det for det første er vanlig at man har diare og "tømmer" systemet naturlig før fødselen setter igang, og for det andre så kan man få klyster om man vil. Jeg velger ihvertfall heller klyster og få tømt meg i do enn å risikere at noe kommer i badekaret eller underveis, du kan jo bæsje på deg i en fødeseng og :P

Snakket med jm under innskriving på sykehuset ang badekarfødsel:) Det er noe jeg har veldig lyst til. Hun sa at om det er noen komplikasjoner så kan man ikke bruke badekar. Og de tar deg opp fra badekaret straks det skulle tyde på noen komplikasjoner. Ikke kan man sitte i badekar hvis man skal ha epidural heller, om jeg husker riktig:) Ang bæsj, leste fødselshistorier til bloggeren ingerindubai. Man tømmes jo gjerne før, men om det skulle komme noe underveis så endes det visst nesten ikke. Med henne hadde hun sett de hadde fisker noe opp med en håv, thats it:)

Jeg syns og det virker som mange har gode erfaringer med det. Så hvis jeg oppfyller kriterier er det absolutt noe jeg kan vurdere.. Liksom ikke tenkt tanken før nå..

Jeg har selv vært med på en vannfødsel. De bruker en håv til å fiske opp slim, bæsj eller andre ting som kommer flytende opp fra vannet :-) haha.. Man får ikke ha vannfødsel hvis man skal ha smertestillende som f eks epidural.. Og det er bare hvis hele svangerskapet har vært normalt. Sånn er det hvertfall på KK i Bergen. Er visse kriterier som må oppfylles

Jeg ønsket vannfødsel sist og lå i badekar under åpningsriene. Men pressriene lot vente på seg og jeg måtte opp å stå for å få fortgang. Håper jeg får oppleve vannfødsel denne gangen! :)

Back
Topp