Vannfødsel?

• Trådstarter Trådstarter Blue Angel
  • Opprettet Opprettet
Da tenker jeg at vitsen er borte :p Det høres så fint ut å føde i godt og varmt vann :p
Kanskje. Eg synest det var greit, men hadde det tatt lengre tid hadde eg antagelig synest det var for kaldt. Men eg rakk heller ikkje vere i karet i meir enn eit kvarter, inkludert dei ti minutta med pressing eg trengte for å få ut babyen.

Kanskje. Eg synest det var greit, men hadde det tatt lengre tid hadde eg antagelig synest det var for kaldt. Men eg rakk heller ikkje vere i karet i meir enn eit kvarter, inkludert dei ti minutta med pressing eg trengte for å få ut babyen.

Å fryse i badekar er ikke helt min stil :p

Å fryse i badekar er ikke helt min stil :p
Samme her, har sikkert over 40 grader i karet her heime. Men eg var ikkje kald i løpet av fødselen min då, mulig ein jobbar såpass hardt mot slutten at varmare vatn kan gjere at ein føler seg dårlig?

Samme her, har sikkert over 40 grader i karet her heime. Men eg var ikkje kald i løpet av fødselen min då, mulig ein jobbar såpass hardt mot slutten at varmare vatn kan gjere at ein føler seg dårlig?

Samme her :p kan aldri dusje eller bade med gubben, det er så kaldt :p

Aner ikke. Jeg ble ikke spesielt varm sist fødsel syns jeg. skal prøve å tenke over det nå ;)

Samme her :p kan aldri dusje eller bade med gubben, det er så kaldt :p

Aner ikke. Jeg ble ikke spesielt varm sist fødsel syns jeg. skal prøve å tenke over det nå ;)
Eg tenker som så at om eg får muligheten til å føde i vatn igjen får eg berre prøve. Enten så reagerer eg ikkje på temperaturen, eller så får eg heller gå opp om ikke jm tillater varmare vatn.

Er vannet 37-38 grader eller kan man ha varmere?

Sent from my iPhone using BV Forum
Man får ikke ha det varmere enn 37 grader, jeg trodde det skulle bli ille for min del, for jeg bader i kjempevarmt vann til vanlig, sånn at jeg er rødflammete på kroppen etterpå. Men under fødselen føltes vannet utrolig nok varmt ut, og behagelig. Tenkte aldri på at jeg ville hatt varmere vann.

Det er av hensyn til babyen viktig at vannet ikke er for varmt. Og dessuten for mor også. Hardt arbeide. For blodtrykk etc ikke bra med for varmt
Så 37 grader ca ja.
Jeg elsker varmt vann, men fryser ikke i badekaret inder fødsel

Er vannet 37-38 grader eller kan man ha varmere?

Sent from my iPhone using BV Forum
Du kan ha den tempen du vil, i alle fall helt til barnet kommer ut. Jeg var så sinnsykt varm at jeg ba om kaldere vann hele tiden. Mannen min fattet ikke at jeg kunne ligge i så kaldt vann og føle meg varm (jeg er en skikkelig frysepinne!). Da barnet kom sa jordmor at nå MÅTTE jeg ha varmere vann, for det var altfor kaldt for barnet:D Måtte jo nesten bare godta det:p

Når babyen skal ut må tempen være rett ja. Men for varm skal den ikke være underveis heller

Jeg fikk ikke føde i badekaret, men fikk være i det en stund for smertelindring. Jeg syntes vannet var alt for varmt, men tenkte ikke på å spørre om å få kaldere vann, kun kald klut :p syntes det var godt å komme i badekaret, jeg var tydeligvis der i over 1 time, men føltes som 10 min :p ble litt irritert på jordmor som ikke lot meg være dær lengere, men hun kunne ikke risikere at jeg fødte der og hun måtte ta ulike målinger :) det kom litt blod og gørr ut, men så lenge jeg hadde det bra, så brydde jeg meg rett og slett ikke om det.

Man får ikke føde i vann dersom man er overvektig, er det ikke så? Jeg har alltid sett for meg vannfødsel (sykehusskrekk deluxe), men får vel neppe innvilget det med høy bmi... :/

Noen med erfaring? :)
Har lyst å prøve dette ut gjerne..

Men jeg er livredd for å bæsje på meg under fødselen, og det er gjerne litt ekkelt i vann? :/
Husk at uventede ting kan skje.
Jeg planla fødselen min selv, og var veldig opptatt av å ville føde i vann. Når fødselen var igang skulle jeg få lov til det. Men måtte vente til rett tidspunkt, da jordmor mente det kunne dempe riene.
Gikk plutselig fort her og rakk ikke noe badekar jeg. Hehe.

Ellers anbefaler jeg klyster ja.

Masse gode og andre erfaringer her da! :D
Jeg skal ta det som sagt opp med JM, så får jeg se... :)
Har ikke lyst å fryse i vannet! :P

Husk at uventede ting kan skje.
Jeg planla fødselen min selv, og var veldig opptatt av å ville føde i vann. Når fødselen var igang skulle jeg få lov til det. Men måtte vente til rett tidspunkt, da jordmor mente det kunne dempe riene.
Gikk plutselig fort her og rakk ikke noe badekar jeg. Hehe.

Ellers anbefaler jeg klyster ja.

Jeg satt i badekar en god stund under åpningsriene, men måtte ta en pasue da de dabbet av ruindt 7 cm. Skullebare ha en pause på gulvet i litt ulike stillinger, jeg sto og hang på min mann, til jeg la meg ned litt, og litt på siden så ungen roterte rett, og så skulle jeg få gå i karet igjen, hun skulle bare ta den siste lille kanten der som vstengte for hodet, den kan jeg vippe på sa hun, ok, sa jeg, klar til å gå i badekaret når det var gjort.

Dengang ei, pressrier. Tre stykk og baby ute. På gulvet ved siden av badekaret. Gymmatten vår blir aldri det samme igjen og vi må nok ha en ny til babyen...

Jeg fødte i vann på Drammen sykehus!! Rett før fødsel hadde jeg ikke noe lyst siden jeg syntes det virket litt grisete og var redd man kunne se alt i vannet.. Men angrer ikke ett sekund på at jeg fødte der! Det varme vannet var behagelig mot riene, og spesielt når samboer "bølget" vannet med hendene over på magen min under riene(han var ikke i badekaret):p fikk også akupunktur og steriltvannspapler! Det var veldig deilig å kunne flyte litt i vannet og det var lett å bevege seg og finne er god stilling!

Jeg spurte om klyster, og fikk det med en gang jeg ble innlagt på føden. Opplevde ikke at noe kom i vannet, annet enn blod når morkaka kom. Men mens jeg lå med lillemann på brystet og før morkaka kom, så tappet de ut mye vann, slik at det var lite vann som var grisete! Rett før han kom ut passet jordmor på at rumpa mi var under vann, så det slapp jeg å passe på selv! Når jeg skulle over i senga, spylte de bare av meg og jeg følte meg ren:)

Jeg kunne ikke ha for varmt vann, ikke bra for babyen, men vi fylte i litt ekstra innemellom!! Det var også veldig deilig at jordmor sjekket hjerterytmen med doppler under vann, slik at jeg slapp å tenke på noe!!

Absolutt å anbefale å føde i vann! Jeg gjør det igjen hvis jeg kan :)

Det var mye bedre å føde i vann :)
Jeg bæsjet i vannet da pressriene kom.
Men det virker som om det ikke var noe problem :P og de bare øste det utav. Fokuserte ikke så mye på det.

Klyster gir ingen garanti for at det ikkje kjem bæsj, berre sånn at det er sagt;)
Signerer denne:p trodde jeg var "safe" etter klyster, men jaggu tøyt det ut når pressriene kom også gitt! Det var bare blitt veldig bløtt:p

Back
Topp