Vannfødsel?

  • Trådstarter Trådstarter Blue Angel
  • Opprettet Opprettet
B

Blue Angel

Guest
Noen med erfaring? :)
Har lyst å prøve dette ut gjerne..

Men jeg er livredd for å bæsje på meg under fødselen, og det er gjerne litt ekkelt i vann? :/
 
Noen med erfaring? :)
Har lyst å prøve dette ut gjerne..

Men jeg er livredd for å bæsje på meg under fødselen, og det er gjerne litt ekkelt i vann? :/

Sørg for å få klyster først ;) Da slipper du at det kommer bæsj ;)
Dette bør taes ganske tidlig i fødselsforløpet, så nevn det til jordmor når du kommer inn.
 
Sørg for å få klyster først ;) Da slipper du at det kommer bæsj ;)
Dette bør taes ganske tidlig i fødselsforløpet, så nevn det til jordmor når du kommer inn.

Aha, takk for tips!! :)
Tenkte jeg skulle snakke med jordmor om dette på neste time vi har, om det er muligheter for å få det til og sånn. ;)
 
Aha, takk for tips!! :)
Tenkte jeg skulle snakke med jordmor om dette på neste time vi har, om det er muligheter for å få det til og sånn. ;)

Og ikke alltid hør på jordmor i forhold til klyster :P med førstemann spurte jeg om klyster og fikk beskjed om at riene mine var for tette og at man ikke kunne få det hvis riene var tettere enn 5 min imellom. Sist gang så hadde jeg vel 2 min mellom riene da jeg fikk det. Var ikke enkelt å holde inn klysteret under riene, men det gikk da :)
 
Skulle gjerne hatt vannfødsel. Men kunne ikke pga tidligere KS og jeg hadde ett risikosvangerskap. :(
Men de jeg har snakket med sider at det er fantastisk.
 
Jeg fødte min første i vann. Synes det var veldig fint. Det var en hånddusj der med ganske kraftig stråle, og den var helt fantastisk smertelindrende på riene. Jeg følte faktisk ikke at jeg trengte noe smertestillende før de berømmelige 8-9 cm, men da var det jo snart over, så da beit jeg tennene sammen og fullførte. Hadde blitt så stress å måtte opp av vannet, ligge flatt, få på alt mulig utstyr osv, og jordmor var flink til å motivere meg til å holde ut. Håper jeg får muligheten til å føde i vann denne gangen også.
 
Eg fekk klyster med det samme eg kom inn, og fødde i vatn ein drøy time etter tømming. Jm som foreslo klyster. Kan ikkje huske verken blod eller gørr av noko slag i vatnet, veit ikkje om det ikkje var noko eller om eg berre ikkje la merke til det.
 
Jeg vil føde i vann denne gang. Jordmor er litt tilbakeholden med tanke på klyster, siden jeg fødte ganske raskt sist. Hun sier hun ikke vil risikere at klysteret ikke er ferdigvirket før ungen kommer ut. Da blir det visst gjørmegrøt i badekaret :wideyed: Mye bedre med noen klumper de kan plukke opp sa hun! Æsj! Jeg håper virkelig jeg får klyster og får tømt meg i tide. SÅ deilig å slippe å bekymre seg for bæsj under pressriene sist gang.
 
Noen med erfaring? :)
Har lyst å prøve dette ut gjerne..

Men jeg er livredd for å bæsje på meg under fødselen, og det er gjerne litt ekkelt i vann? :/

Jeg kunne også tenke meg det :) Har hørt andre si at det lindrer på smertene i hvertfall :)
 
Jeg fødte min første i vann. Synes det var veldig fint. Det var en hånddusj der med ganske kraftig stråle, og den var helt fantastisk smertelindrende på riene. Jeg følte faktisk ikke at jeg trengte noe smertestillende før de berømmelige 8-9 cm, men da var det jo snart over, så da beit jeg tennene sammen og fullførte. Hadde blitt så stress å måtte opp av vannet, ligge flatt, få på alt mulig utstyr osv, og jordmor var flink til å motivere meg til å holde ut. Håper jeg får muligheten til å føde i vann denne gangen også.

Jeg var i vannet men fikk ikke lov til å føde i vannet, vet ikke hvorfor men. Når jeg kom opp så var det ingen utstyr og jeg satt på knærne og fødte :p var litt stress å bli tørket da :p så hvis du ikke får føde i vann så får det jo an å bruke det til smertelindring :)
 
Noen med erfaring? :)
Har lyst å prøve dette ut gjerne..

Men jeg er livredd for å bæsje på meg under fødselen, og det er gjerne litt ekkelt i vann? :/
Jeg fødte i vann nå sist, og skulle jeg hatt flere hadde jeg gjort det igjen :)
Syntes ikke det var noe smertelindrende, men behagelig å ligge i varmt vann, også er jo ungen rein når du får den ;)
Eneste jeg syntes var litt vanskelig var å konsentrere meg om å presse samtidig passe på at rompa var under vann heletiden.

Det er ingen rutine på å få klyster lenger, men du skal få det om du spør :) vet at noen steder tilbyr di det om du vil føde i vann.

Men, for og føde i vann må du være grønn, altså ingen komplikasjoner, ikke røyke/snusa i svangerskapet osv.. som gjør at baby'n må overvåkes.
 
Det var både positive og negative ting med det. Jeg syns det var fantastisk å være i vannet, men riene mine ble dårligere av det. Jeg måtte veldig ofte flyte den tunge magen min opp til overflaten fordi hun måtte lytte med doppler, og det var litt slitsomt. Det andre negative var at det var vanskelig å ha noe å presse beina imot for å hjelpe til, og delvis samme med armene. Når hun kom ut var jeg veldig redd for at hun ikke fikk puste eller at fjeset kom under vann, men jm var helt rolig så det var nok bare meg:P
Men det var helt nydelig å sitte nedi vannet, og det var en veldig fin fødsel syns jeg. Kunne fint født i vann igjen:)
Jeg fikk klyster en stund før jeg gikk i vannet, så om det kom bæsj det aner jeg ikke:P men blod kom det massevis av med ungen, så det var helt rødt vann da jeg gikk opp. Det brydde meg ingenting:)
Det var også utrolig stilig å se når hodet hadde kommet ut og jeg venta på neste rie:)
 
Har ikke hatt muligheten, fordi jeg har født begge på ei lita fødestue der det rett og slett ikke er et alternativ. Men jeg fikk ligge i badekaret for å slappe av og som smertelindring en stund i starten av fødselen, og det var deilig. Håper på å få muligheten til å føde i vann også en gang :)
 
Er vannet 37-38 grader eller kan man ha varmere?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Fødte i vann sist, det var helt fantastisk! Vil absolutt anbefale det. Tok miniklyx med en gang jeg skjønte det gikk mot fødsel.
 
Fødte nr 2 i vann og hadde planer om det med tredje også. Men riene dabber av i vannet så jeg hadde en pause på land for å få fart på dem. Og i det jeg skulle gå oppi igjen kom pressriene og tre rier senere var hun ute Så da ble det ikke vannfødsel. Men badekar er deilig
 
Back
Topp