Vannfødsel..

~lilleL~

Flørter med forumet
Er det noen som har noe erfaring med dette? Er det noe man kan velge selv? Og hvordan fungerer det?
Har hørt at det kan være smertelindrende å ligge i vann :-)

Jeg har ikke prøvd det enda. Men har tenkt å prøve det ved fødsel. Vis hu ikke kommer i full fart.
Var på omvisning forje dagen og en jordmor ga meg litt innførsel i hele fødselsprossesen. Og da sa
hu at jeg garantert fikk låne badekaret om jeg ønsket. De hadde bare et. Men det var vist ikke så populert.
Hu viste meg også et ark med de andre forskjellig tingene jeg kunne få. Jordmor vil komme med råd underveis om hva hu syntes du burde. Men du kan hele tiden komme med egene ønsker hva du vil. Man kan også sende øsnke liste til sykehuset på forhånd eller si ifra når man ringer at man er på vei. Lykke til når tiden for fødsel kommer :)

Du får vel kun prøve d så lenge du har hatt problemfritt svangerskap, og ikke trenger ekstra oppfølging under fødsel :) Jeg brukte d som smertelindring med mine 2, men jeg fikk ikke til å slappe av der, men hadde sååååå lyst :P

Vil også gjerne prøve.. Husker at når jeg var yngre og hadde helt uutholdelige menssmerter, så forsvant de HELT i det sekund jeg la meg i badekaret. Så at det virker det kan jeg skrive under på.

Sist lå jeg i badekar kanskje en time, og det gjorde så godt! Riene føltes ikke så ille, men til slutt ble jeg såå varm at jeg måtte bare ut!

Jeg har lyst å prøve det om sjansen er der :)

Jeg hadde vannfødsel forrige gang, og kan på det sterkeste anbefale det! Så fremst det er mulig blir det vannfødsel denne gangen også :) hadde en kjapp og grei fødsel, uten annen smertelindring og bare positive opplevelser :)

Det er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus! Selv om de har badekar er det ikke sikkert de lar deg føde i vann, dessverre. Vet at sykehuset i Bodø har et badekar, men man kan ikke føde det, med mindre det er veldig spesielle omstendigheter. Man må ha hatt et problemfritt og helt normalt svangerskap, og tror det beste er å informere via ønskebrev på forhånd om at du ønsker det :)
Skal selv ha det, til den grad det går an å planlegge, og sykehuset kan jo ikke love det er ledig når du kommer. Men jeg har snakket med JM på sykehuset som noterte det i journalen min og skal sende ønskebrev, og opplyse om det når jeg drar til sykehuset, når fødselen er i gang. Vil så gjerne få det til, så har gjort alt jeg kan for å få det :p
Man kan ikke få epidural eller slikt. Velger du på noe tidspunkt å bruke det må du ut og da kan du ikke gå tilbake i vannet etter det jeg har forstått. Eneste medisinske smertelindringen du kan få mens du er i vannet(om du skulle ønske det) er lystgass :) Har hørt det er fantastisk, så håper jeg får muligheten! :D

I Trondheim har alle fødestuene bad med både dusj og badekar og levende lys for de som ønsker det :) veldig fine bad og kun enerom etter det jeg vet, så her ligger alt til rette for vannfødsel så lenge svangerskapet har vært problemfritt :)

Takk for svar alle sammen :-) skal nevne det for JM og høre hva hun sier om det.
Veldig godt og betryggende å lese andre sine erfaringer med det :)

Jeg hadde vannfødsel forrige gang. Jeg føler at det hjelper med et varmt bad når jeg er syk eller har smerter. Det var derfor ikke nei i min munn da jeg fikk tilbud om badekar. Fødselen gikk temmelig fort, så det var ikke noe poeng i å gå opp igjen.
Jeg har bare født en gang, så har ingenting å sammenligne det med. Men det var ihvertfall veldig rolig og fint der. Levende lys og ikke noe mas. Helt forskjelligt fra det jeg hadde sett for meg :)

Fikk første i seng, nr 2 i vann. Smertemessig var det ikke noen forskjell synes jeg, men jordmor insisterte pga lindrende effekt og mindre sannsynlighet for revning. Revnet likevel... Synes det ble for varmt, men da var det midt i pressriene og fikk ikke flyttet meg av flekken. Og det var litt ekkelt da jeg begynte blø mye etterpå(i vannet). Men for all del:prøv! Noen synes vann/varme lindrer, og da er det sikkert supert. Fødte nr to i Trondheim, veldig fine rom m badekar !

J tenkte på d med første, men d blei ikke sånn.
Nå kunne d ikke falt meg inn. Mulig j er litt prippen, men j klarer ikke tanken på å sitte i et kar med vann, blod, slim og d som værre er.. Nå er d ikke sikkert j hadde brydd meg så mye om d i d ungen er født, men nei j har ingen planer om d per nå.. (Ikke meninga å gi andre bilder i hodet, for d ser utrolig flott ut når en ser d på film).

Beste stilling for meg var på kne lent over noe. Helt fantastisk. Tyngdekraften hjalp til og fødestillingen var smertelindrende og avslappende. Mulig j prøver på kne i senga denne gang.

Lykke til alle sammen!

Jeg fødte ikke i vann, men var et par timer oppi der. Det var magisk å komme i det varme vannet, syns absolutt det var smertelindrende. Etterhvert ble jeg imidlertid for varm jeg også, men fikk styre varmen selv så holdt på en stund med det. Ønsker badekar denne gangen også! Forrige fødsel var laaaaaaang og med en trøblete slutt, så håper jeg kan få en mer normal slutt nå. Før det gikk dårlig med babyen og vi måtte avsted, så satt jeg på en fødekrakk (pressrier), syns det var utrolig godt faktisk. Drømmer litt om å føde på krakken denne gangen :)

På vårt sykehuset har de ikke vannfødsel, men de har ett rom med badekar som man kan ligge i under åpningsfasen. Håper veldig veldig jeg får det rommet. Det er det jeg er mest nervøs for denne gangen, å ikke få miljørommet!! :p Har veldig lyst til å få det rommet. Førstemann til mølla, så er jo fort gjort at jeg ikke får det.

Det er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus! Selv om de har badekar er det ikke sikkert de lar deg føde i vann, dessverre. Vet at sykehuset i Bodø har et badekar, men man kan ikke føde det, med mindre det er veldig spesielle omstendigheter. Man må ha hatt et problemfritt og helt normalt svangerskap, og tror det beste er å informere via ønskebrev på forhånd om at du ønsker det :)
Skal selv ha det, til den grad det går an å planlegge, og sykehuset kan jo ikke love det er ledig når du kommer. Men jeg har snakket med JM på sykehuset som noterte det i journalen min og skal sende ønskebrev, og opplyse om det når jeg drar til sykehuset, når fødselen er i gang. Vil så gjerne få det til, så har gjort alt jeg kan for å få det :p
Man kan ikke få epidural eller slikt. Velger du på noe tidspunkt å bruke det må du ut og da kan du ikke gå tilbake i vannet etter det jeg har forstått. Eneste medisinske smertelindringen du kan få mens du er i vannet(om du skulle ønske det) er lystgass :) Har hørt det er fantastisk, så håper jeg får muligheten! :D
På vårt sykehuset har de ikke vannfødsel, men de har ett rom med badekar som man kan ligge i under åpningsfasen. Håper veldig veldig jeg får det rommet. Det er det jeg er mest nervøs for denne gangen, å ikke få miljørommet!! :p Har veldig lyst til å få det rommet. Førstemann til mølla, så er jo fort gjort at jeg ikke får det.
Sniker fra april.. jeg har ingen erfaring da, men har lyst på åpningsfasen i badekar. På "mitt" sykehus har de badekar, men man får (i utgangspunktet) ikke føde der. Jordmor fortalte at dersom badekaret ikke står midt på gulvet, altså slik at man kan gå rundt hele) får man ikke føde i det.. men man kan bruke det som smertelindring i åpningsfasen.. derfor forskjellig fra sykehus til sykehus hva slags tilbud de har..

Sniker fra april.. jeg har ingen erfaring da, men har lyst på åpningsfasen i badekar. På "mitt" sykehus har de badekar, men man får (i utgangspunktet) ikke føde der. Jordmor fortalte at dersom badekaret ikke står midt på gulvet, altså slik at man kan gå rundt hele) får man ikke føde i det.. men man kan bruke det som smertelindring i åpningsfasen.. derfor forskjellig fra sykehus til sykehus hva slags tilbud de har..
Hvilket sykehus er det?

Jeg fødte i badekar som står mot veggen, det tror jeg alle i Trondheim gjør (som føder i vann vel å merke)...

Back
Topp