Vannfødsel?!

Bkno1935862

Andre møte med forumet
Heisann alle flotte damer,

Er det noen som har erfaring med vannfødsel? Er selv førstegangs, og vurderer sterkt å føde i vann
har ikke møtt noen som har født i vann, så kunne ha vært fint om noen tok seg litt tid til å dele sine erfaringer?
Både positive og negative eventuelt! :-)
Skal føde i Fredrikstad, og der er jo det et tilbud er litt redd men har hørt at det har vært en fin opplevelse for mange!

Dessverre ingen erfaring med det.
Ville det sist, men mens de tappet vann i karet gikk vannet, det var veldig grønt, så ble ikke noe vannfødsel på meg likevel :-(
Håper på vannfødsel denne gangen.

Dessverre ingen erfaring med det.
Ville det sist, men mens de tappet vann i karet gikk vannet, det var veldig grønt, så ble ikke noe vannfødsel på meg likevel :-(
Håper på vannfødsel denne gangen.

Uffda, ja jeg har lest at det er ganske strenge krav til å kunne føde i vann! :(
Det virker jo som er utrolig flott måte å la barnet komme til verden på! :) Har sett mange videoer på Youtube og det ser slett ikke verst ut, begynner å gråte hver gang hihi ! :))
Krysser fingrene for at vi begge får opplevd dette! xsmile5

Heisann alle flotte damer,

Er det noen som har erfaring med vannfødsel? Er selv førstegangs, og vurderer sterkt å føde i vann
har ikke møtt noen som har født i vann, så kunne ha vært fint om noen tok seg litt tid til å dele sine erfaringer?
Både positive og negative eventuelt! :)
Skal føde i Fredrikstad, og der er jo det et tilbud er litt redd men har hørt at det har vært en fin opplevelse for mange!

Mitt forrige svangerskap, som var mitt tredje, fødte jeg i vann. Det var en enormt stor forskjell fra de tidligere fødslene, og jeg skulle ønske jeg kunne føde i vann igjen. Vannet var i utgangspunktet riehemmende, så fikk en ro over meg når jeg gikk i badet. Deretter lå jeg der med halvdunkelt lys og pustet meg gjennom åpningsriene, mens sambo skiftet våte og kalde kluter på panna mi. Det var veldig ro over det hele. JM var bortom av og til for å sjekke åpning og da det var full åpning, så ble lyset slått på og enda en person kom til for å hjelpe til. Jeg har revnet med de to første, men ikke den gangen jeg fikk føde i vann - vet ikke om det har noen sammenheng, men ikke usannsynlig. Når vesla kom ut, så lot JM henne få "svømme" i et par sekunder før hun kom på min mage. Veldig fredfullt over der hele. Også det beste av alt: de andre gangene måtte jeg presse ut en morkake ut av en allerede øm åpning. I badet, så sa bare JM at "nå har kaka løsnet, slapp helt av". Hun dro litt i navlesnoren og deretter bare fløt den ut av seg selv! Prisverdig! Det var ikke mye gris og søl (som mange har sagt at "det må det være"). Alt i alt en fantastisk flott opplevelse. Jada, på et tidspunkt, så ville også jeg bare gi opp og heller ha KS, men det er sånne tanker som kommer uansett. Hadde jeg kunne valgt, så hadde jeg valgt å føde i badekar igjen. Og skulle man ombestemme seg, så kan kan jo bare gå opp fra karet og føde på en seng. :)

Jeg kan også tenke meg å føde i vann, men tror ikke de har det tilbudet der jeg skal føde. Men håper på å få prøve med ett bad som smertelindring :)

Jeg fødte i vann med førstemann (tønsberg). Med andremann var det dessverre ikke mulig da jeg fødte ved ett annet sykehus og de ikke hadde dette som alternativ.

Jeg syns det var en bedre opplevelse å føde i vann enn å føde "på benk" :P

Jeg er ikke glad i tanken på epidural eller lystgass, så det at man ikke kan få det i vann gjorde meg ingen ting.

Selv om fødselen i vann var heftig og relativt kort så føler jeg at den var roligere enn med andremann (enda kortere fødsel).
Jeg hadde en utrolig koselig jordmor som ikke sa mer enn det hun trengte og det var stille og rolig. Jeg fikk lett snudd på meg i vannet imellom riene, og det var godt å "henge over kanten" av badekaret for å slappe litt av.
Normalt så er jeg en veldig beskjeden person, men det å være naken i ett badekar foran jordmor og barnepleier var ikke noe som slo meg før etter at vi var vel hjemme igjen ;)

Noe som betryget meg var at om jeg kjente at jeg ikke klarte å gjennomføre uten epidural eller lystgass så var det bare å si ifra også trillet de meg inn på "vanlig føden".

Tusen takk *Tvilling smurf* og *Dragemamma* for at dere delte deres erfaringer!
Føler meg VELDIG klar for vannfødsel nå faktisk, det høres ut som om dere har hatt noen flotte
opplevelser og at dere sitter igjen med gode minner hvilket er veldig betryggende! Jeg skal SÅ føde i vann, hihi! :)

Må bare spørre, fikk dere INGEN form for smertelindring? Er det så at man ikke får lystgass engang?
Jeg bare spør siden mange sier at man ikke får noe annet enn akupunktur i badekar!
Og hvor lenge varte fødselen deres? :-))

Jeg har også veldig lyst til å føde i vann. Men sist fødsel var en styrt-fødsel, så spørs pm jeg rekker det..
Men de jeg kjenner som har gjort det, har kun gode opplevelser, så det er bare å "go for it":D

Har veldig lyst til å prøve å føde i vann, men tviler på at jeg får gjort det nå heller...

Hvorfor ikke ? :/

Sist gang sa de at jeg ikke kunne pga. Jeg ble igangsatt + at de måtte se og høre hvordan babyen hadde det til enhver tid.. Måtte ligge med ctg på magen gjennom hele forløpet, og baby hadde elektrode på hodet under mesteparten..
Blir mest sannsynlig igangsatt denne gangen ogå, så vil tro det ikke er aktuelt med vannfødsel nå heller...

Sist gang sa de at jeg ikke kunne pga. Jeg ble igangsatt + at de måtte se og høre hvordan babyen hadde det til enhver tid.. Måtte ligge med ctg på magen gjennom hele forløpet, og baby hadde elektrode på hodet under mesteparten..
Blir mest sannsynlig igangsatt denne gangen ogå, så vil tro det ikke er aktuelt med vannfødsel nå heller...

Ah, jeg forstår! Uansett hvordan babyen din blir å komme til verden så vil jeg ønske deg masse lykke til :)

Sniker fra mars :-)
Jeg fødte i vann på Fredrikstad sykehus forrige gang og håper jeg virkelig får lov til å oppleve det denne gangen også.
Jeg fødte i vann på B3, noe som ikke er vanlig, så jordmoren min måtte ha hjelp fra noen som hadde vært med på dette før. Jeg satt i badekaret for smertelindringen sin skyld, og når jeg hadde 10cm åpning så spurte jordmor om jeg ville føde i vann siden alt gikk så bra. Det var en rolig og fantastisk opplevelse, babyen fikk jeg ta i mot selv og fikk henne rett opp på brystet. Før jeg gikk i badekaret fikk jeg prøve lystgass og akupunktur, noe som ikke virket på meg. Jeg håper jeg får lov til å føde på B7 denne gangen, hvor vannfødsler er vanlig. Lykke til ihvertfall. :-)

Kunne godt tenke meg å føde i vann denne gangen, så hvis det går skal jeg prøve :-) tar det som det kommer. Satt i badekar sist, men orket ikke sitte så lenge at han kom der :-P

Tusen takk *Tvilling smurf* og *Dragemamma* for at dere delte deres erfaringer!
Føler meg VELDIG klar for vannfødsel nå faktisk, det høres ut som om dere har hatt noen flotte
opplevelser og at dere sitter igjen med gode minner hvilket er veldig betryggende! Jeg skal SÅ føde i vann, hihi! :)

Må bare spørre, fikk dere INGEN form for smertelindring? Er det så at man ikke får lystgass engang?
Jeg bare spør siden mange sier at man ikke får noe annet enn akupunktur i badekar!
Og hvor lenge varte fødselen deres? :))

Jeg fikk akupunktur i forkant, men kan ikke si at det hjalp. Vet ikke om jeg kunne fått det i badekaret, men tviler vel egentlig siden man er i vann... hør med føden :)

Men det å være i vannet var nok noe smertelindrende. Kjenner jo det i dusjen til vanlig. Om man er sliten i korsryggen er det utrolig godt å få dusjstrålene på korsryggen.

Hos meg så var jeg bare på sykehuset i 4 timer. Kom inn med 3cm åpning og 5 minutter ca imellom riene. Kan ikke huske (og finner ikke papirene fra sykehuset) men tror det var 15 min eller mindre før smån var ute så tok de vannet fordi det hadde vært 7 cm en god stund uten at det ble noe mer. Da ble det 10 cm på null komme niks. og ca 15 minutter senere (og ett knekt haleben) så var smån ute.

fikk førstemann i badekar og det var helt fantastiskt.. (måtte ha klyster så man ikke dreit i vannet og det var noe fremmed for meg for jeg trodde det var sånn ala hageslange oppi der for å renske.. så veldig positivt overrasket over "nasesprayen", og gikk på do og slapp å gjøre det igjen på et par dager -veldig greit hvis du får en liten rift)
Vannet har jeg alltid elsket som smertelindring ved mens, hodepine og influensa.. Stemingen ble veldig avslappet og morrobetont.. jordmor var fantastisk og gubben fikk sove på samme rom som oss også reiste vi hjem dagen etterpå..

Fikk megadepresjon da jeg ikke fikk badekar med nr.2.. da ble jeg satt igang og da måtte de ha skrudd en føler i hodet på baby hvis jeg skulle få badekar og det kjente jeg var helt uaktuelt.. fødselen var for kort og i tillegg helt intens.. ingen hørte på meg og jeg ble stuet vekk på et lite enmannsrom til dagen etterpå (kunne mye heller bare reist hjem med engang ungen var ute istedet for den opplevelsen der)

Mitt innerste ønske er å få badekar igjen.. Tror jeg havner langt nedi kjelleren hvis jeg ikke får det denne gangen heller..

Har veldig lyst på å prøve vannfødsel, men jeg har for høy bmi:rolleyes: Jaja, jeg fødte veldig lett sist så det går vel bra over vann denne gangen også:)

15.08.12 Oskar♥
13.04.14 tre skal bli fire, Frida ♥

Back
Topp