Vanne ut pinnekjøttet..

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Når begynner dere med det? Jeg la pinnekjøttet i vann i kveld, så er det vannbytte i morgen.. Liker det best når det er godt utvannet :)

Vi vanner det ut 13-15timer før damping. Uten vannbytte. Synes det er best slik. Får så mye mer smak. :)

Tidlegast 24 timar før, men som regel rundt kl 20. Bytter vatn enten før eg legger meg eller på morgoen.
Blir det liggande for lenge mistar ein all smak.

Er det ikke 30-3? 30 timer utvanning, 3 timer damping?

Lager aldri pinnekjøtt, så vet ikke, men husker at jeg lærte pinnekjøtt = 30-3 på skolen ;)

Hmm... Da blir det vel ikke noe godt? som sagt har jeg aldri laget pinnekjøtt..

Eg synes ikkje det er godt. Må ha litt smak :) Er ofte den største feilen "nybegynnarar" gjer med pinnekjøtt å vatne den for mykje, for redde å vatne for lite.

Sitter akkurat og snakker om det her :P Vi blei enige om at det legges i vann i morra tidlig, uten vannbytte. Da står det ca i 25 timer. Håper det blir bra :)

Jeg bruker la det stå i 17-20 timer og har 1 vannbytte :)

Legger det i vann når jeg legger meg og bytter vann når jeg står opp. Så setter jeg det på i 15tiden da er det ferdig til ca 1830. Så det vanner seg vel i rundt 15 timer. Pinnekjøtt skal være litt salt.

Legger det i vatn i måro kveld. Så står da te da skal begynna å dampast i halv 2-2 tia :)

Kvelden før og uten vannbytte, så ca 15-16 timer i vann :) synst ikke det smaker noe vist det ligger for lenge.

I ikveld tror jeg det er. Uten bytte an vann.

Nei, i morgen tidlig, sier mamma.

Vårt er saltet på en annen måte da, ikke industrielt, men gnidd inn med salt her hjemme på spisebordet mens guttungen så på med forstørrelsesglass, og senere lagt ut saltlake. Det blir noe annet enn det som er sprøytet saltvann inn i kjøttet, så derfor trenger det ikke vannes ut like lenge.

Kjøpt pinnekjøtt følger jeg det som står på pakken, det kan variere

Last edited:
Det er kommet i vann i dag. Ska ligge til i kveld før vannbytte. Så blir det dampet i mårra.
E ska ikke ha så mye salt, så pinnekjøttet som e lager blir godt utvannet. Setter heller frem saltbøssa på bordet.
Liker ikke mat som er dynket i enorme mengder salt.

Back
Topp