Vann til de små

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Tror mini har fått omgangssyken, hun har refluks så det er mye gulp til vanlig men føler hun gulper kraftigere enn tidligere, så det minner mer om oppkast. Hun har også fått diaré og virker som det meste går rett gjennom henne... :/
hun begynner å virke dehydrert, så lurte på om det er greit å gi vann til de når de fortsatt er såpass små?
Sikkert et idiotisk spørsmål men som førstegangsmor så er jeg usikker!
 
Ville ringt legevakt, dehydrering er ikke bra!
Jeg har allerede pratet med de, fikk beskjed om å bli hjemme enn så lenge, hun har ingen feber og allmenntilstand er bra enn så lenge. Men blir fryktelig bekymret, ser det på hele ansiktet hennes at hun ikke får i seg nok væske :( hun smiler og er glad og spiser som vanlig men øynene virker så innsunkne...
 
Ring barneavdelingen på sykehuset og spør? Tipper man kan koke vann å gi, men mulig hun skulle hatt noe med elektrolytter? Ville ringt å spurt hva de gjør der for så små. (Utenom iv. Væske) De har nok mange innleggelser årlig pga oppkast og diare.
 
Ville fortsatt å tilby melk så ofte som mulig, gjerne berre litt om gangen. Er bleiene tørre? Det viktigaste tegnet på dehydrering hos barn er at det ikkje tissar, og er ein "enkel" ting å følge med på.
Gulp lukter gulp, mens spy, lukter spy, så det kan du kjenne forskjell på så lenge ikkje refluksen gjer at gulpet lukter spy til vanlig.
Så lenge allmenntilstanden ikkje er påvirka vil eg ikkje tru det handler om dehydrering, men det kan snu fort hos små barn, så heller ein gang for mykje på legevakten, enn ein gang for lite. Masse god bedring:)
 
Når jeg var på 6 ukers kontroll sa legen at jeg burde gi henne kokt vann - fordi den dagen hun blur syk, er hun vant med å drikke litt vann nettopp pga dehydrering. Hun sa de bare har godt av litt vann. Jeg fullammer ellers.
 
Å gi vann mens man ammer er jo helt bortkastet.
Gi morsmelk, det inneholder alt babyen trenger! :)
 
Back
Topp