Vann i kroppen?

tingelingeling

Flørter med forumet
Fikk litt sjokk i dag på vekta. Jeg har allerede gått opp 3 kg, og det siste kg bare på den siste uka. Er det noen andre som har opplevd å gå opp så fort? Jeg sluttet også å røyke da jeg fikk vite om graviditeten, men jeg syns jeg har vært flink å ikke overdrive matinntaket.

Jeg har vært plaget med kvalme den siste uka, derfor har jeg spist en del yoghurt og drukket jus, Men kan ikke forestille meg at jeg har gått opp så fort. Jeg vil jo være en fedmekjempe hvis det fortsetter i dette tempoet:/

Jeg er sånn høvelig passelig i størrelse, men ikke syltynn.

Er det noen andre som har opplevd slik vektoppgang så tidlig i svangerskapet?

Jeg gjorde det sist graviditet men vet att det var fullt og helt min egen skyld med overdrevne mengder med mat og søtsaker. Var deprimert fra dag en og spiste for å "dempe" depresjonen... Håper du har fått kilo som bare forsvinner igjen, for jeg vet av erfaring att det ikke er noe kjekt...

Jeg gikk opp en kilo mellom uke 5 og 6, og da hadde jeg også spist mindre enn vanlig. Nå har jeg dog gått ned fem kilo..
Mange jenter får de ekstra kiloene i starten, for så å holde seg "stabil" resten av svangerskapet :)

Er du i tillegg oppblåst og forstoppet, kan jo det spille en rolle også.

Mtp veiing er det mange faktorer som kan spille inn. Du bør veie på morgenen. Har du spist mye salt i dagene før veiing holder kroppen på mye vann. Har du spist sen middag kvelden før, kan det også ha noe å si.
Jeg har veid meg på ukesbasis i flere måneder nå, og en uke viste vekten 1 kg i forskjell på onsdag og torsdag, bare fordi jeg hadde spist sen og salt middag på tirsdagen :)

Hadde allerede gått opp 2 kg da jeg fant det ut. Da var jeg bare 4+6, og spiste som normalt. Jeg har hatt stabil vekt i mange år, så det reagerte jeg litt på. Er så oppblåst nå at å veie seg er for meg uaktuelt! ;)

Jeg har gått opp nærmere tre kilo, er 9+6 i dag. Men jeg har hatt en voldsom apetitt den siste tiden, spiser for det meste bare vanlig sunn mat, men jeg spiser masse iløpet av en dag. Blir så fort sulten, og får jeg ikke i meg mat med en gang, så blir jeg kvalm. Ser for meg at jeg kan bli en av dem med enorme mengder gravidkilo dersom det ikke stagnerer litt snart. Er normalvektig til vanlig. (Søstra mi gikk opp 30 kg første svangerskap, frykter det blir noe av det samme på meg :eek: )

Det er bare å senke skuldrene og omfavne kroppen sin, jeg gikk opp 32 kg sist svangerskap. Helsikes mye vann! 6-7 mnd etter fødsel var alt borte og jeg er likedan som jeg var før, kanskje er magen litt mykere, men ingenting jeg lider under. I begynnelsen er man oppblåst, kroppen lagrer mer vann og man får mer blod. Brystene blir større, man har mer apetitt og man har behov for å hvile mer. Alt dette skjer for en grunn. Prøv å begrense godis og fettrik mat til helgene, og mosjoner lett om du har lyst og mulighet. Man behøver litt ammefett og overskuddslager for å bære frem et barn og pleie det første leveåret. Kroppen regulerer og fikser det slik den vil ha det, så du skal bare senke skuldrene og nyte denne fantastiske reisen. Kropp er topp ❤️

Back
Topp