Vanlig?

Mar11jun13jan15

Glad i forumet
Var til jordmora på fredan, super koselig å treffe henne igjen, har ikke vær der på 6 uka.. :) Alt var bare bra, men symfysemålet ligg over normalen, så hun mente vi måtte se det an litt fremover, om det eventuelt bli ul for å kontrollere hvorfor den ligg over. Hadde å lite jern, så skulle bynne med jerntabletter, ble anbefalt Niferex, det skulle være den som er mildest og med minst bivirkninger.
Tok første tablett i går (utenom mat som det sto), og fikk skikkelig vondt i magen. Tok en I dag og for å finne ut om det var den som gjorde at jeg fikk vondt, gikk kanskje 20 min før jeg ble skikkelig uvel og fikk vondt igjen. En halv time etter at jeg hadde tatt den sprang jeg på toalette å kastet opp som en gal og var skikkelig dårlig..
Er dette vanlig med jerntabletter? Har bare blitt hard i magen før..

Aldri opplevd før, men har ikke tatt den du tar her da.

Men tok jerntab i begy. og ble fryktelig kvalm, har ikke tatt siden heller :P Og jeg må fordi jeg har jernmangel fra før :(

Vent noen dager og så prøver du igjen. Start med en tab annen hver dag. Kanskje det hjelper :) Ellers så tar du de du vanligvis tar :)

At du ligger over kurven er ikke så unormalt, men greit å få sjekket og en liten titt :)

Det er VELDIG vanlig å få mageknip og magevondt av jerntabletter, dette er heller ikke den mildeste av de som finnes på markedet..! Pass på at du har mat i magen når du tar de iallefall, selv om du ikke skal spise samtidlig :)

Fra felleskatalogen om Niferex

Bivirkninger:
Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Ubehag i magen, halsbrann, brekninger, diaré, kvalme, forstoppelse og mørkfarget avføring.Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Hud: Overfølsomhet, utslett, utricaria og eksantem. Øvrige: Misfaring av tenner. Ukjent: Magesmerter.
Rapportering av bivirkninger

Vanlig med guffen mage ifm jerntabletter. Hard mage, løs mage, luft, knip osv....
No dritt... (Bokstavlig talt :-D)

Det er vanlig å få litt hard mage og mageknip ved inntak av jerntabletter.
Jeg fikk anbefalt et merke som heter Niferex av jordmor sist svangerskap og de har vært supre. Ingen hard mage og ingen mageknip.

Takk for svar alle :) Brukte Hemofer sist, og kan ikke komme på at jeg fikk noen bivirkninger av det, så skal prøve dem igjen tenke jeg :)
Var Niferex jeg bruke når jeg vart så dårlig, skulle ønske dem fnka like bra for meg, som dem gjorde for deg Celices :)

Back
Topp