Vanlig kontroll for gravide i Norge

Krokopoko

Glad i forumet
De som har barn fra før kan noen av dere gå gjennom vanligeste prosessen her i Norge. Jeg føler meg helt tynd i det hele.

Jeg har skjønt at hvis man vil i UL for uke 12 må man bestille det privat og betale (hvo mye?).

Hvem kontakter jeg for at komme meg inn i det vanlige programmet? Fastleger, jordmor, helsestasjon?
Ingen av dere snakker om nakkeoppklaring (google translate, håper at dere skjønner hva jeg mener), på Island er det noet som alle får valg om i uke 12/13. Er det ikke gjørt her i Norge?

Jeg begynner å tenke at kanskje jeg bare venter ca 34 uker til og da ordner detta seg på egen hand :chicken:
 
Her står det meste du trenger å vite :)
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Første kontroll gjøres hos legen i uke 12. Deretter ville jeg ringt til din nærmeste helsestasjon. Der kan du få oppfølging og videre kontroller hos jordmor. I noen kommuner har de god dekning og man får komme inn tidlig. I andre kommuner er det ikke mulighet for helsestasjonene å ta inn gravide før de er i uke 24.

Hvis du betaler for ultralyd i uke 12, er det vanlig å måle nakkefolden. Hvis de er usikker på om alt er i orden, kan de private legene henvise til spesialister på sykehuset.
 
Her står det meste du trenger å vite :)
https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Første kontroll gjøres hos legen i uke 12. Deretter ville jeg ringt til din nærmeste helsestasjon. Der kan du få oppfølging og videre kontroller hos jordmor. I noen kommuner har de god dekning og man får komme inn tidlig. I andre kommuner er det ikke mulighet for helsestasjonene å ta inn gravide før de er i uke 24.

Hvis du betaler for ultralyd i uke 12, er det vanlig å måle nakkefolden. Hvis de er usikker på om alt er i orden, kan de private legene henvise til spesialister på sykehuset.

Tusen takk!
 
Glemte å fortelle at om du ønsker hjemmefødsel, kan du kontakte privat jordmor. Da tas alle kontrollene hos henne, evt hun kan komme hjem til deg for kontroller :) Denne jordmoren følger deg gjennom svangerskapet og fødsel :)
 
De som har barn fra før kan noen av dere gå gjennom vanligeste prosessen her i Norge. Jeg føler meg helt tynd i det hele.

Jeg har skjønt at hvis man vil i UL for uke 12 må man bestille det privat og betale (hvo mye?).

Hvem kontakter jeg for at komme meg inn i det vanlige programmet? Fastleger, jordmor, helsestasjon?
Ingen av dere snakker om nakkeoppklaring (google translate, håper at dere skjønner hva jeg mener), på Island er det noet som alle får valg om i uke 12/13. Er det ikke gjørt her i Norge?

Jeg begynner å tenke at kanskje jeg bare venter ca 34 uker til og da ordner detta seg på egen hand :chicken:

Kontakt din lege å få time for blodprøver, som regel mellom uke 8-12. Du får da helsekort og henvisning til OUL rundt uke 18.
Her i kommunen tar vi selv kontakt med jm og blir satt opp på timer i uke 16, 24 osv. Du kan velge om du vil gå til lege eller jm.

Hvis du har grunn for å få tidlig ul snakk med din lege på første kontroll så får du evt henvisning. Vil ikke lege henvise så må du bestille privat ul. Regner med det er måling av nakkefold og sånt du tenker på? Det gjøres på evt ul uke 12-14. Er bare tilbud til mødre over 38 år eller andre risikogrupper hvis jeg ikke husker feil. Ellers må du be om det.
 
Back
Topp