Vanlig hodepine eller migrene?

Jeg har migrene med aura, hadde opptil flere ganger i uken før jeg fikk medisiner. Nå er det kanskje kun en eller to ganger i måneden. For meg er det slik at jeg som regel får synsforstyrrelser (sikksakkmønster) en stund før migrenen kommer, og da er det ingenting av smertestillende som fungerer, og det varer lengre (kan pågå i flere dager). I tillegg til kvalme, uvelhet, osv.

Legen ville jeg skulle føre dagbok for å ha en oversikt over hvor mange dager i måneden jeg hadde hodepine før jeg startet på noe medisin. Så jeg ville begynt med det først, også se om det er noe mønster og hvilke andre symptomer du har når du har hodepine. Hodepinedagboka-appen anbefales.

Jeg går nå på betablokkere som forebyggende. Hadde litt bivirkninger i starten, men de forsvant etter noen måneder. Veldig fornøyd så langt.

Er litt opp og ned egentlig. Jeg har hodepine daglig da.

Men når det er virkelig ille med migrene, da sitter det skikkelig bak øya føler jeg. Øya gjør vondt, alt gjør vondt, og jeg ligger helst på ett kaldt rom med kald klut over hodet. Vil ikke forholde meg til så mange. Ofte har jeg veldig hodepine/mildere migrene, hjelper med medisin og god powernap da også.

Går på daglig forebyggende medisin da. Men sliter i tillegg med fibromyalgi og tinnitus. Så fryktelig slitsomt å høre piping konstant inni hodet når man er skikkelig vond i hodet. Så syns egentlig at plagene til de ymse sykdommene til tider ofte går og tråkker oppå hverandre og dermed bare gjør alt verre for meg.

Fikk migrene som 12 åring. Kun meget intens hodeverk på ene siden av hodet. Klarte ikke å gjøre noe da anfallene stod på.

For noen år siden forverret migrenen seg utav det blå. Nå har jeg migrene med aura. Det vil si at før hodepinen slår inn har jeg synsforstyrrelser (mister synsfeltet jeg fokuserer på), har talevansker, og lammelser i armer, overkroppen og ansiktet. Noen timer ut i anfallet blir jeg kvalm og kaster opp flere ganger. Når det skjer, vet jeg at anfallet har nådd max, og vil avta sakte i timene fremover.
Jeg klarer ikke å ha øynene åpne under anfallene, må jeg så må jeg jo, men det er slitsomt og vondt. Må sove, helst ha det helt stille.
For meg varierer det om det er på høyre eller venstre side hodeverk en sitter.

Har forøvrig ikke funnet noe medisin som fungerer for meg, og klarer heller ikke å finne hva som trigger anfall.

Last edited:
Når jeg får migreneanfall har jeg som oftest aura først. Det aller første jeg merker er at synet blir delvis borte/det er prikker/streker som hindrer øynene å fokusere. Så bor jeg nummen i den ene hånda, halve tunga og halve ansiktet. Kan også bli helt halvsidig lam med sløret tale/problemer med å snakke. Da vet jeg at jeg må ta medisinen min for å avverge de jævligste anfallene.

Nå som jeg er gravid får jeg ikke lov av legen å ta noe annet enn Paracet. Så sist jeg hadde anfall gikk jeg igjennom hele aurafasen og hele anfallet. Anfallet var mye mildere enn til vanlig, men det var fortsatt lokalisert bak det ene øyet. Var på nattevakt uten mulighet til å kunne gå hjem.

til vanlig under anfall så får jeg så vondt at jeg blir kvalm og kaster opp. Klarer ikke gjøre noe annet enn å gå til og fra do og å ligge. Søvn og medisin hjelper mye for meg

Når jeg får migreneanfall har jeg som oftest aura først. Det aller første jeg merker er at synet blir delvis borte/det er prikker/streker som hindrer øynene å fokusere. Så bor jeg nummen i den ene hånda, halve tunga og halve ansiktet. Kan også bli helt halvsidig lam med sløret tale/problemer med å snakke. Da vet jeg at jeg må ta medisinen min for å avverge de jævligste anfallene.

Nå som jeg er gravid får jeg ikke lov av legen å ta noe annet enn Paracet. Så sist jeg hadde anfall gikk jeg igjennom hele aurafasen og hele anfallet. Anfallet var mye mildere enn til vanlig, men det var fortsatt lokalisert bak det ene øyet. Var på nattevakt uten mulighet til å kunne gå hjem.

til vanlig under anfall så får jeg så vondt at jeg blir kvalm og kaster opp. Klarer ikke gjøre noe annet enn å gå til og fra do og å ligge. Søvn og medisin hjelper mye for meg

Det er migrenemedisiner du kan ta under graviditet. Sjekk relis eller tryggmammamedisin :)

Legen min sa at jeg bare kunne ta Paracet o_O Men nå virket det ikke som at hun var så oppdatert på hvilke medisiner jeg får siden hun snakket om imigran når jeg egentlig går på nasonex

Leger ass... :( men som sagt, sjekk med relis eller mammamedisin om du ikke har tilgang til nevrolog. De er opdaterte på hvilke medisiner som er trygge for gravide :)

Jeg er plaget med ensidig hodepine og alle de ulike behandlerens jeg går til (kompleks problem) så mener de at det er migrene, men grunnet at nerver ligger i klem bak i hodet/øverste del av nakken. Jeg har ganske hyppige anfall og det neste nå er nerveblokade som skal settes. Jeg har time hos nevrolog til uka så skal bare vente til det er overstått fordi det skal testes mye forskjellig før jeg får satt blokade da de er redd for at det kan tulle med resultatene...

Back
Topp