Vanishing twin?

Sjokomamma <3

Elsker forumet
I det siste har jeg vært realistisk med tanke på om jeg virkelig har tvillinger i magen...
Jeg vet nemlig om veldig mange damer som har opplevd "vanishing twin"...altså at det er to fostersekker, men den ene er rett og slett tom. Altså ingen foster i den ene. Den kan vokse seg stor med kun vann imens det andre fosteret utvikler seg normalt...

Noen som har opplevd det her? Hva skjedde osv? :)
 
Fordi jeg var på UL og fikk beskjed om at det var 2 fostersekker :)
 
hvor tidlig kan man dra på UL a? det er jo bare noen få millimeter enda... utrolig hva de kan se i dag altså..
 
Har hørt om mange som har opplevd det. Hørte også en forsker si at han trodde de fleste venstrehendte egentlig er eneggete tvillinger, der de er speilvendte av hverandre (det den ene har på høyresiden, har den andre på venstresiden) - i så tilfelle er det STORE mørketall!!! :p

 


Fjärild skrev:
Har hørt om mange som har opplevd det. Hørte også en forsker si at han trodde de fleste venstrehendte egentlig er eneggete tvillinger, der de er speilvendte av hverandre (det den ene har på høyresiden, har den andre på venstresiden) - i så tilfelle er det STORE mørketall!!! :p




Må bare stille et lite spørsmålstegn her, for eneggede tvillinger er genetisk helt like. De har akkurat samme genetiske oppsett. Så det vil jo tilsi at de ikke kan være speilvendt fra hverandre. Det er jo plent umulig, for da er ikke genetikken lik.
 


bjlind skrev:
hvor tidlig kan man dra på UL a? det er jo bare noen få millimeter enda... utrolig hva de kan se i dag altså..


de kan jo ikke se fosteret så tidlig som jeg var da.. men de ser plommesekken ;) det svarte "hulrommet".
 
har ikke hatt to fosersekker der den ene var tome, men har hatt en som var tom...
 


Kleo79 skrev:


Fjärild skrev:
Har hørt om mange som har opplevd det. Hørte også en forsker si at han trodde de fleste venstrehendte egentlig er eneggete tvillinger, der de er speilvendte av hverandre (det den ene har på høyresiden, har den andre på venstresiden) - i så tilfelle er det STORE mørketall!!! :p




Må bare stille et lite spørsmålstegn her, for eneggede tvillinger er genetisk helt like. De har akkurat samme genetiske oppsett. Så det vil jo tilsi at de ikke kan være speilvendt fra hverandre. Det er jo plent umulig, for da er ikke genetikken lik.


Feil :) Kommer an på når egget deler seg :)

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article642339.ece

Finner i farta ikke noen bedre kilde enn dette, men høyre/venstrepreferanse utvikles i løpet av de første dagene etter at egget befruktes - hvis egget deler seg på et bestemt tidspunkt i forhold til dette, vil det blir to egg som er speilbilder av hverandre.
 
Back
Topp