Vaner og uvaner

Cassy90

Glad i forumet
Oktoberfruene 2018
Vårspirene 2021
Hvilke vaner og uvaner må du endre i livet ditt, nå som du har blitt gravid? Er noen vanskeligere enn andre? Kanskje du har noen tips til substitutter eller triks til diverse. Jeg starter:

Jeg må slutte med:
- noen av de ørten koppene mine med kaffe og glassene med Pepsi Max i løpet av dagen (nei, jeg kommer ikke til å slutte, men vil begrense koffeininntaket)
- slutte å røyke
- Spekemat (fml)...

Jeg har begynt med:
- Knipeøvelser
- Folat og jod-tilskudd

tips til knipeøvelser: Det finnes flere flotte apper som sender deg påminnelser om å gjøre øvelsene og som tar deg igjennom øvelser. Søk opp «kegel trainer» der du laster ned apper :) jo tidligere vi hjelper bekkenbunnsmuskulaturen, jo bedre! (Sier hun som enda ikke kan hoppe med to-åringen på trampolina... Kanskje dette hjelper??)

men nå: hva med dere? Hva har dere endret i hverdagen? Og har dere noen tips og triks på lager?
 
Jeg er gravid i uke 4+5, og det jeg kommer til å slutte med til jeg er over uke 12 kneika er hvertfall kaffe (lest for mange artikler angående koffein som kan føre til spontanabort) og Pepsi Max.. unner meg en solo super i ny og ne, men ellers spiser jeg sunt til vanlig så ingen nye vaner der, annet enn mye drikking av vann. Prøver å begrense inntaket av hvitt sukker også, men det var før jet ble gravid. :)
 
Redusert/kuttet:
- kaffe en kopp om dagen
- prosessert mat og sukker
- savner et glass vin, men der har jeg ikke rørt på mange måneder nå.

økt unntak av:
-folat, jod og d vitamin
-rene matvarer, masse frukt og grønt, og hvit fisk. Altfor slapp på sistnevnte

Ellers har jeg ikke noe overskudd til å trene da jeg er så kvalm, trøtt og smerter i magen. Er vanligvis over middels aktiv. Nå går stort sett alltid en tur hver dag. Prøver å være mest mulig god mot meg selv og lytte til kroppens signaler, spise nok og ikke presse meg når kroppen er sliten. Det føles mest riktig slik formen er nå.
 
Tar kosttilskudd for gravide. Ellers er det vel å holde seg unna spekemat å være litt forsiktig rundt kattedo og kattunger. Alkohol og røyk rører jeg ikke selv når jeg ikke er gravid. Kaffe og Pepsi max smaker plutselige skit, så blir ikke problematisk å kutte ned på.

Tenker jeg skal bli flinkere til å gå tur Det får bli målet fremover. Og legge meg litt tidligere.
 
Jeg verken røyker, snuser eller drikker heldigvis.
Men jeg er skikkelig kaffe avhengig.
Så å drikke bare én kaffe om dagen er en utfordring (selv om det står på nett at man kan drikke to så tar jeg ikke sjansen)
Om jeg er desperat tar jeg en koffeinfri kaffe iløpet av dagen, og "later" som om den har koffein hehe.

Annet enn det så prøver jeg å kutte ned på sukker, siden det står at det ikke er bra heller.
Og om jeg vil ha roastbeef på brødskiva setter jeg roastbeefen i mikroen i ett minutt først sånn at den er rykende varm, pga listeria.

Og jeg tar multivitamin for gravide med folat, d vitaminer og alt inni, pluss omega 3, daglig.
 
Snus:(:(:( Herregud som jeg savner det! Slutta dagen etter positiv test, så har vell holdt meg unna litt over ei uke nå. Gleder meg til det gir seg litt.
Burde sikkert begrensa inntaket av Pepsi-max også, men det kommer jeg aaaaaldri til å klare:smiley-ashamed008
 
Jeg har valgt å kutte helt med cola, så jeg kan nyte en kopp kaffe om morgenen:p
Det eneste jeg virkelig kjenner på å måtte kutte ut lakris:( Spekemat har jeg aldri likt så jeg kjenner jeg er «heldig» som slipper å tenke på det noe mer enn vanlig :laughing002

Jeg tar lifeline sine gravidvitaminer, jeg tenkte det var like så greit siden jeg kan være ganske dårlig på å få i meg både mat og drikke periodevis. :happy090
 
Hvor mye cola og kaffe kan man egentlig drikke sånn sammenlagt? Noen som forstår seg på det? Noen sier det er så lite i cola uansett?
 
:wacky::wacky::wacky::wacky:
Hvor mye cola og kaffe kan man egentlig drikke sånn sammenlagt? Noen som forstår seg på det? Noen sier det er så lite i cola uansett?


Kaffe, te og cola og såkalte energidrikker inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):
  • Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)

  • det er dette som står på helsenorge.. så cola er det ikke så mye koffein i, men for min del tok cola forbruket litt vel av i det siste (spesielt i coronalockdown). Så det er noe jeg hadde lyst til å gjøre med fra før, og nå fikk jeg endelig mannen med på det, for jeg kan ikke ha det i hus:smiley-ashamed005:laughing002 Men som du ser er det ganske mye koffein i kaffe, en kopp er ca 2 dl, så da har jeg valgt å nyte 1-2 kopper kaffe om morgenen istedenfor å helle nedpå litervis med cola.. >.<
 
Prøver å bli flinkere til å ta vitaminer, har problemer med å svelge de fiskeoljetablettene. Ellers drikker jeg ikke koffeinholdigedrikker til vanlig og jeg har begrenset sukkerinntaket fra før.

Kommer kanskje til å savne spekemat etterhvert:happy:
 
Iskaffe, cola, og lakris er det jeg må gi avkall på, klarte det i mitt første svangerskap.

Har holdt meg unna siden mars da vi høre gravide igjen men kom til uke 10+1 og på ultralyd viste det seg at det endte med en MA.

Gravide igjen nå og håper at april spiren skal vokse holde på oss :smiley-bounce016
 
Drikker til vanlig mye kaffe, sånn 5 kopper om dagen. Kuttet til 2 nå (små) og byttet fra brus til farris:cool:

Husker fra sist at kvalmen kom i uke 5 og at jeg da hadde totalt avsmak på kaffe til langt uti graviditeten. Regner derfor med at kaffekutt er mest vanskelig nå
 
For min del må det kuttes hardt ned på kaffen på jobb og Pepsi Max hjemme. Ellers har jeg allerede tatt folat i noen mnd allerede og vi har fokus på sunn og variert mat hjemme. Men som jeg kommer til å savne spekemat!
 
Her må det kuttes i pepsi max og energidrikk. Ellers blir det nok mye spekepølse på pizza og toast, elsker siliana pølse, så den blir hard å kutte ut på brød og knekkebrød.
 
Må nesten ikke endre noen ting. Jeg hverken drikker alkohol eller røyker/snuser til vanlig, drikker ikke kaffe, spiser ikke spekemat og lager kun hjemmelaget mat fra bunnen av.

Det eneste må være å kutte ned på baking av søtsaker, kutte ut brus og være forsiktig med hvilken sushi jeg spiser.
 
Pepsi Max trudde eg det skulle bli vanskelig å kutte, men no har eg nesten ikkje lyst på :confused013 Veldig rart for ein Max-o-man..likar heldigvis ikkje kaffi.

Voldsomt lyst på salami og anna spekemat, eeeelskar slikt! Kvelden etter fødsel sist knekte eg i meg ein heile pakke med siciliana-salami, det var rein nytelse :notworthy

Tar folat og omega3.
 
Her ryker spekeskinke og roastbiffen :shifty: Tar multivitaminer og omega 3, (er elendig til å spise fisk) Og ellers legger jeg meg tidligere og prøver å ta det litt rolig når det er mulig.. :rolleyes: Så godt det lar seg gjøre med en 2 åring fra før :hilarious:
 
Kutte/redusert:
• snus :nailbiting:
• fredagspilsen :p
• salami :arghh:
• redusere pmax inntaket :bag:

tar bare folsyre og vitaminer :rolleyes:
 
Kuttet snus
Pepsi Max klarer jeg ikke om dagen, så gikk lett å kutte. Samme med kaffe.

Tar folat og gravidvitaminer og prøver å overleve kvalmen.
 
Snus!!
Kaffe var ikke et problem å kutte siden kvalmen har ødelagt min daglige dose! Hehe


Tar folat
Burde ta noen flere vitaminer
 
Back
Topp