valp igjen

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
hvor lang tid brukte dere på å få den husren?
Finnes det et kurs man kan ta FØR man får valp i hus, så man er litt godt forberedt?

smme lurer jeg på hu vår er 12 uker hu tisser noe sinnykt i buret sitt [&:]
men ikk einne da, da gå rhu til døra si men så fort hu komemr i buret tisser hu. hu vill ikke være der trur jeg. for spiller ikke noe rolle om vi er 10 min vekk eller 3 timer liksom hu går inn sjøl og legger seg ned ikke bjeffing eller piping eller noe men tisse det skal hu [&:] så håper bare hu gir seg snart, er så dritt lei av ¨å måtte vaske tepper vær dag og vaske buret flere ganger for dagen [&:]

opp

Det tok lang tid med mine to.. Det tror jeg er ganske forskjell fra hund til og hund.. Er nok ikke noe fasitsvar på hvor lang tid det tar..

Vi kjøpte en bok som het familehunden, og der sto det masse tips om forskjellige ting.. Feks å gjøre hunden stuerein, lydig, komme på innkalling, hvordan takle valp og barn osv...

vi lufta valpen ca hver time vi de første ukene, brukte ikke lang tid på å få han husren. max en mnd(var jo noen uhell etterpå også, men ikke ofte).. Han begynte først å gå til døra når han skulle ut, ikke alltid vi så det og han gjorde fra seg foran døra.. men etterhvert begynte han og pipe og gå til døra og da gikk det greit fremover... :-)

Edit!: Lufta han hver 3 time på natta!

husker du hvor lang tid du brukte da? sånn ca?

Tok vel opp imot to mnd.. Noen dager var uten uhell og andre dager med uhell..

Hun tisset egentlig enormt lite inne. Tror hun var ren med engang egentlig[:-]
Men hun er spesiell da stakkars, hun står aldri ved døren for å si ifra at hun skal ut eller noe. Hun kan være inne i 12-14 timer og ikke si ifra at hun skal ut og desverre da skjer det at jeg glemmer at hun ikke har vært ute[X(][&o]
Fordi hun er så stille og rolig.

Men det lureste du kan gjøre for å få enn hund ren er vel å gå ut rett etter den har sovet, spist, drikke, lekt osv.
Vi fikk vår i mai og det er nok enn perfekt måned for vi er jo mye mer ute på sommeren enn vinteren.[:)]

Vet ikke om man kan gå noe kurs før man får hund jeg, men nybegynner kurset handler mye om deg som hundeier, og er utrolig bra kurs. (iallefall det vi tok)[:D]

ok.
så å skaffe seg hund i mai/juni når jeg har hele ferien fri passer ganske bra da? [:)]
mamma sa til meg "men du, nå har du to barn som sover hele natta, de går på do selv og rydder som regel opp etter seg. VIL du virkelig ha baby igjen? Opp på natta, tørke tiss og bæsj og putte alle ting i en høyde hvor det ikke er mulig å få tak i det?" hehe
ja, jeg har veldig lyst på hund, så da må man jo ta hele pakka da![8D]

sommerferien høres ut som en god ide :-)

ORIGINAL: søteste

Hun tisset egentlig enormt lite inne. Tror hun var ren med engang egentlig[:-]
Men hun er spesiell da stakkars, hun står aldri ved døren for å si ifra at hun skal ut eller noe. Hun kan være inne i 12-14 timer og ikke si ifra at hun skal ut og desverre da skjer det at jeg glemmer at hun ikke har vært ute[X(][&o]
Fordi hun er så stille og rolig.

Men det lureste du kan gjøre for å få enn hund ren er vel å gå ut rett etter den har sovet, spist, drikke, lekt osv.
Vi fikk vår i mai og det er nok enn perfekt måned for vi er jo mye mer ute på sommeren enn vinteren.[:)]

Vet ikke om man kan gå noe kurs før man får hund jeg, men nybegynner kurset handler mye om deg som hundeier, og er utrolig bra kurs. (iallefall det vi tok)[:D]

takk for tips![:)]

Veldig lurt med valp på sommern! Vi har på vintern... Brrrr [8D]

[:)]
også tenker jeg på valpekurs. Hva lærer de på valpekurs?
sist jeg hadde valp bodde jeg hos mamma[8D] Og vi var ikke på annet enn dressurkurs når hundene ble ganske store [:)]

Det tok fem måneder før vår valp var helt husren. Det kommer blant annet an på boforhold, rase og personlighet.

huff, her tok det LANG tid.

Hun tisset inne, så løp hun til ytterdøren[8D] hun var rundt 5-6 mnd før hun var helt stue ren. Var noen som sa at tisper bruker lengre tid enn hanner, men vet ikke om det er fakta[:)]

Det spørs veldig på rase og individ. Mine to Collier var stuerene på en-to uker. Peip noe veldig når de måtte ut, og sprang ut på plenen for å gjøre fra seg- Og holdt seg hele natten. Nå bruker ikke vi bur eller, og fulgte veldig med og gikk ut ca annenhver time i begynnelsen utenom natten [:)]

Den ene tok det 3-4 mnd å få stueren og enda noen mnd før han lærte seg å gi beskjed når han måtte ut.
Den andre var stueren etter 2-3 uker og klarte faktisk da å holde seg en hel arbeidsdag.
Har aldri brukt bur i renslighetstreningen.

Hentet hunden min 12 oktober, og tror siste gangen han gjorde fra seg inne var 19 desember [8D]
Og det synes jeg var lenge! Var ikke hans skyld, jeg var litt for sløv til å følge med.

Skal nok holde å lese en del bøker som forberedelse. HELT forberedt får man ikke blitt uansett [:)]

her gikk det stort sett med en gang men vi fikk han i sommer da så han var med mye ute hele dagen lang de 2 første ukene måtte han ut på natta også gjerne mellom 3-5 på morran..

en gang bæsja han inne ufrivillig han hadde diare rompe stakkars. men gikk utover bunadskoene mine da hehe.. så det har jeg ikke lengre.. men sånt skjer mann får ikke gjort noe med det heller..

ellers så springer han til døra og gir beskjed om att han skal ut.. nå blir han 1 år i mars..

ORIGINAL: Søte frøken

Tispene fikk vi husren på noen få uker.
Hannene tok det ca 6mnd + -
JRT var urber vanskelig å få husren. Men tror han har markerings behov, så der ble det "snipp snipp"[8D]

Vi hadde ikke noe problem med vår JRT! :) Tok en mnd maks... Hadde jo noen uhell etterpå, men ikke mange..

Tror det kommer veldig ann på personlighten til hunden og slikt hvor fort den blir husrein... :)

Back
Topp