Vallergan???

• Trådstarter Trådstarter Gjest
  • Opprettet Opprettet
G

Gjest

Guest
Har vært hos barnelegen med snuppa idag - bare en vanlig sjekk.
Men så nevnte jeg problemene vi har hatt ang å få henne til å sove.
Hun sover fint på kveldene nå, men tar det igjen på natta.

Så, fikk fikk en resept på vallergan som jeg skulle prøve i maks 14 dager nå.

Noen som har noe erfaringer med dette?
Fikk beskjed om at hun kunne bli trøtt dagen etterpå, men da hadde hun fått for mye.

Oi... det er jo et veldog sterkt beroligende/sove middel.... [8|]

Har brukt det selv i en periode jeg slet veldig med å sove... Ble nesten avhengig av det....

ORIGINAL: BlåBoblerF.F.D.M.B.L

Oi... det er jo et veldog sterkt beroligende/sove middel.... [8|]

Har brukt det selv i en periode jeg slet veldig med å sove... Ble nesten avhengig av det....

Det var ikke sove medisin sa han... Det var allergi medisin som hadde en bivirkning å bli søvndyssig og heller ikke noe man ble avhengig av.
Kan det være forskjellige sterkheter på de kanskje?

ORIGINAL: Lille Kasper

Nei, jeg har ikke det..
Men sa legen hvorfor han trodde at hun ikke fikk sove?
Er det noe slags sovemedisin?

Har samme problem her skjønner du[:'(]
Men i natt sov han faktisk 8 t i strekk[:D] Har vært oppe med han annenhver time i en lang periode nå, så håper det snur!!

Nei, det sa han ingenting om. Jeg fortalte bare hvordan vi hadde det, hvordan rutinene var osv - å da sa han at jeg skulle prøve det.

Fant dette om det - bare at det her er tabletter og vi har fått mikstur

1.        HVA VALLERGAN ER, OG HVA DET BRUKES MOT.
Vær oppmerksom på at legen kan ha foreskrevet legemidlet til en annen bruk og/eller med en annen dosering enn angitt i pakningsvedlegget. Følg alltid legens forskrivning som er angitt på apoteketiketten.

Vallergan virker mot allergier og er kløestillende, sterkt beroligende og søvndyssende. Vallergan er ikke vanedannende.

Vallergan brukes:

• ved forbigående og kortvarige søvnvansker .

• ved søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere.

• som hjelpemiddel ved søvnvansker hos barn.

• ved kløe ved forskjellige hudlidelser.

• til barn som dempende/beroligende middel før operasjon.

•  
    Dett er fra et annet forum hvor noen spør om det samme som deg:

Jeg skjønner godt at du er oppgitt og sliten.

Allikevel ville jeg absolutt ikke anbefalt det Vallergan til en så lite unge og når dere ikke har prøvd mer enn dere har gjort. Vallergan har tross alt gitt respirasjonsproblemer hos små barn fordi man får en så dyp søvn.

Allikevel ville jeg absolutt ikke anbefalt det Vallergan til en så lite unge og når dere ikke har prøvd mer enn dere har gjort. Vallergan har tross alt gitt respirasjonsproblemer
    hos små barn fordi man får en så dyp søvn.

Men hvis det er farlig på den måten, hvorfor skriver legen ut sånne ting da? Hmm.....

Jeg har lyst til å dele noe av min erfaring etter 4 år med søvnproblemer hos Krølle. Jeg veit at mange har hatt effekt av denne ganske snille metoden.

Konsekventhet er regel nummer 1.

I tillegg til å oppmuntre og gi ros ved positiv adferd.
    Negativ adferd bør i de fleste tilfeller overses.

Det er nå engang sånn at barn finner fort ut hva som lønner seg, og det er opp til foreldrene om de vil imøtekomme denne oppførselen eller ikke. Om man imøtekommer "negativ adferd", belønner man denne adferden og adferden opprettholdes. Om man imøtekommer positiv adferd, vil barnet søke mere positiv adferd. For barn er all oppmerksomhet stort sett god oppmerksomhet, selv om den er dårlig/kjeft eller hva det nå måtte være.

Det kan være detaljer som betyr noe, eller det kan kreve en helt annen metode enn du gjør i dag.

Jeg kunne tenke meg å anbefale min metode:

Å sette en stol inn til barnet, på andre siden av rommet enn der senga til barnet er. Der skal du sitte til barnet sovner.

Før du kommer til legginga, skal maten spises seinest 30 min før legging og minst de siste 30 min skal barnet roe ned. Dere skal ha unngjort kos, lesing osv i stua, på badet eller lignende. Ikke på sengekanten eller soverommet fordi det skal forbindes med soving, ikke aktiviteter for å unngå å blande rollene dine på soverommet før leggetid.

Når barnet er vel i seng (regner med det går uten problemer hit siden du ikke skriver noe om dette), tar du noen minutter på sengekanten og sier natta, synger en godnattsang eller lignende. Ikke lange greiene og uten for mye dill.

Deretter forteller du at nå er det natta og at mamma skal sitte og passe på deg i stolen til hun sovner. Der skal du sitte og bare være, ikke gjøre. Du skal bare sitte der. Ikke som et selskap, men en trygghet. Turning i senga og andre aktiviteter som foregår oppi senga overser du med mindre barnet går ut av senga. Da sier du bestemt til barnet at det er natta og legger det oppi senga igjen.

Sitt gjerne og les i noe for å ikke ha kontakt med barnet.

De første kveldene kan barnet bli noe distrahert av å ha deg der, men etter vært blir barnet vant med å ha deg der. Tiden det tar før barnet sover vil ta kortere og kortere tid, og etter hvert trenger du ikke engang å sitte der. Etter noen uker kan du si natta på sengkanten og gå mens barnet finner søvnen selv.

Det er uansett viktig å bruke litt tid på sengekanten til å snakke om dagen, hvordan barnet har hatt det osv. Ikke bare for å finne roen i segna, men for å skape en god vane på det å snakke med foreldrene sine og ha en vane med å kunne snakke om det en har på hjertet. Har man ikke lyktes med dette innen barna er tenåringer, er det ofte for seint. Men å feks ha denne rutinene på kvelden oppnår man både å kunne roe seg i senga i tillegg til å ha en fast liten samtalestund med mamma eller pappa før man sovner.

For å finne ut hva som er problemet, kan man føre logg:
    Når la barnet seg?
    Hva dreide problemene seg om?
    Hva gjorde jeg?
    Tid, intervaller?
    Hva gjorde barnet?
    Hvor ofte?

For å kartlegge hva man gjør i legging og hva man bør gjøre for å endre, er det lurtå bli bevisst hva man gjør, hva barnet gjør og alle de andre punktene over her for å kartlegge.

Men metoden som jeg har beskrevet her, er en metode som løser problemer ifht legging for svært mange barn som sliter med søvnen av ulike årsaker.

Om barnet våkner på natta, bør man gjøre det samme da også; sitte inne hos barnet.

Man vil uansett kunne merke en stor forskjell på natta bare ved å sitte inne der om kvelden, nettopp fordi tryggheten fra kvelden smitter over på natta de gangene barnet våkner alene eller holder på å våkne.

Det er opp til hver enkelt å vurdere om det er nødvendig å sitte inne om natta også, men det bør vurderes alt ettersom hva problemet dreier seg om.

ORIGINAL: Beijbi

Allikevel ville jeg absolutt ikke anbefalt det Vallergan til en så lite unge og når dere ikke har prøvd mer enn dere har gjort. Vallergan har tross alt gitt respirasjonsproblemer
    hos små barn fordi man får en så dyp søvn.

Men hvis det er farlig på den måten, hvorfor skriver legen ut sånne ting da? Hmm.....

det er sant det... Men veldig ofte setter de bruk av medisiner som grunn til andre problemer og lidelser. Det er nok ikke alltid det stemmer... [:)]

Det er jo kjempebra når dette kan funke for noen. Men etter mange mange mnd med å prøve masse - så blir man rimelig sliten. Hvertfall når man da i tillegg ikke får sove noe selv.

Har sitti hos hu til hu sovner, har brukt hysjmetoden, har latt henne grine litt i senga, har sunget for henne, har prøvd å ta henne opp å roe henne for så å ha lagt henne igjen, har prøvd å gi henne flakse....Ja, igrunn det meste føler jeg. Funker fint i et par dager så går det over til samme gamle. Til å holde på fra 20.00 til 00.00, så sove et par timer.Så er det på'n igjen fra rundt to og 1 - 2 timer. Så igjen kl 5 også er det opp kl 7.

Jeg holder på å bli sprø av å gå rundt å være konstant trøtt og sliten og ikke ha energi til å gjøre en dritt.
    Vet om noen unger som får det nå, men kjenner de ikke så godt at jeg har spurt hvordan det har funket. Vet også at jeg fikk når jeg var baby fordi jeg var konstant våken om natta [&:]

Jeg har tenkt til å prøve det ut, men ville bare høre om noen her hadde prøvd det ut selv på barn og evt erfaringer de hadde med det.

Allikevel ville jeg absolutt ikke anbefalt det Vallergan til en så lite unge og når dere ikke har prøvd mer enn dere har gjort. Vallergan har tross alt gitt respirasjonsproblemer hos små barn fordi man får en så dyp søvn.

Må si meg enig i det blåbobler skriver.Jeg ville nok ha prøvd andre metoder enn Vallergan på min baby,du doper jo rett og slett ungen din på en måte.

Det er jo ikke alltid det virker på ungene heller,noen ganger kan det også virke motsatt til det det skal gjøre.Min onkel ble hyper når han fikk det som liten.

ORIGINAL: Elvir@

Må si meg enig i det blåbobler skriver.Jeg ville nok ha prøvd andre metoder enn Vallergan på min baby,du doper jo rett og slett ungen din på en måte.

Det er jo ikke alltid det virker på ungene heller,noen ganger kan det også virke motsatt til det det skal gjøre.Min onkel ble hyper når han fikk det som liten.

Hvis du leser til høyere opp så ser du hva jeg har prøvd...Så hva ville du anbefale meg å gjøre da???

Jeg har erfaring med vallergan fra jobben min som sykepleier.. De pasientene som fikk det hadde mye "hangover" dagen etterpå. Flere av de som fikk det var blitt avhengige av det for å få sove..
    Jeg hadde ALDRI begynt med noe beroligende medisin til guttene mine.. De trenger jo bare å komme inn i en rutine. Å gi barna medisiner tror ikke jeg er noe løsning. Det er bedre at de får gode søvnvaner av seg selv.. Skjønner jo at det er slitsomt med dårlig søvn.. Jeg har hatt mange mange søvnløse netter, og vet hvordan det sliter på humør og kropp.. Vi hadde en lang periode med guttene hvor de ikke sovnet før sent og våknet flere ganger, men vi fant tilslutt faste rutiner som fungerer for de..  Håper du finner en løsning som fungerer for dere..

ORIGINAL: Nemi73

Jeg har erfaring med vallergan fra jobben min som sykepleier.. De pasientene som fikk det hadde mye "hangover" dagen etterpå. Flere av de som fikk det var blitt avhengige av det for å få sove..
    Jeg hadde ALDRI begynt med noe beroligende medisin til guttene mine.. De trenger jo bare å komme inn i en rutine. Å gi barna medisiner tror ikke jeg er noe løsning. Det er bedre at de får gode søvnvaner av seg selv.. Skjønner jo at det er slitsomt med dårlig søvn.. Vi hadde en lang periode med guttene hvor de ikke sovnet før sent og våknet flere ganger, men vi fant tilslutt faste rutiner som fungerer for de..

Var det tabletter eller mikstur? Å evt hvor mye fikk de?
    Her er det snakk om 1 ml - maks 2 i mikstur.

Når legen sier man ikke blir avhengig av det - så ville jeg jo tro det er sant.

Rutinene våre er kjempe bra de.... Hele dagen og kvelden.Har hatt de i flere mnd. Men når hun har sovnet på kvelden og natta begynne å komme - det er da hun våkner å holder på.

Kanskje du kan prøve og få hjelp av disse ? http://www.midtimellom.no/index.html

Må jo ha henvisning fra lege for å komme i kontakt med de.....Også er det 3 timer unna her [&:]
    Om du bor langt unna kan du også få telefonkonsuntasjoner hos dem. Det er gratis og du trenger bare en henvisning fra legen din. De veit endel om vallergan der også.

Jeg veit det er frustrerende når barnet ikke sover.Ei venninne av meg har ei på 6 år,og der har har det vært søvnproblemer fra dag 1.De har prøvd ALT mulig.De har også fått vallergan,hjalp ikke i det hele tatt,helsesøster rådet dem til og la henne gråte.Det resulterte bare ei kjempe utslitt mor,absolutt ingenting hjalp,og den dag i dag så er hun like håpløs.Hun er redd,vil bare sove i senga til foreldrene sine.Mamman sier i dag at hun angret så på at hun ikke fulgte hjertet sitt dengang da hun var baby,det hun ville gjort annerledes var og latt dattera sove i senga sammen med henne,jenta trengte sikkert denne nærheten.

Har desverre ingen gode råd til deg,men google litt på nettet om søvnproblemer,kanskje du finner en løsning som passer for dere...

Kanskje du kan prøve og få hjelp av disse ? http://www.midtimellom.no/index.html

Må jo ha henvisning fra lege for å komme i kontakt med de.....Også er det 3 timer unna her [&:]
    Om du bor langt unna kan du også få telefonkonsuntasjoner hos dem. Det er gratis og du trenger bare en henvisning fra legen din. De veit endel om vallergan der også.

Jeg veit det er frustrerende når barnet ikke sover.Ei venninne av meg har ei på 6 år,og der har har det vært søvnproblemer fra dag 1.De har prøvd ALT mulig.De har også fått vallergan,hjalp ikke i det hele tatt,helsesøster rådet dem til og la henne gråte.Det resulterte bare ei kjempe utslitt mor,absolutt ingenting hjalp,og den dag i dag så er hun like håpløs.Hun er redd,vil bare sove i senga til foreldrene sine.Mamman sier i dag at hun angret så på at hun ikke fulgte hjertet sitt dengang da hun var baby,det hun ville gjort annerledes var og latt dattera sove i senga sammen med henne,jenta trengte sikkert denne nærheten.

Har desverre ingen gode råd til deg,men google litt på nettet om søvnproblemer,kanskje du finner en løsning som passer for dere...

Kjempeglad for tipset om den siden hvertfall [:)]

6 år ja....Da har de holdt på en stund.
    Snuppa her vil jo ikke sove i senga vår da....Har prøvd flere ganger, men det går ikke. Rart egentlig - trodde alle unger likte det [&:]
    Her er det bare egen seng og vogna som gjelder...hehe!

Even Nikolay også hater og ligge i sengen vår..
    Han kan ligge der og prate og leke,men når han skal sove vil han iegen seng...
    Tror kanskje det er derfor han sover dårlig her nå, i Ålesund...
    for her må vi dele seng, jeg og han....

Back
    Topp