Vallergan

*Vintermamma*

Forelsket i forumet
Noen som ha prøvd dette på de små?

Skal til legen senere idag og forhøre meg om dette, snuppen min våkner såååå mye om nettene for tiden!
Har alltid sovet dårlig, men de siste ukene er det helt ekstremt! Stakkers liten, finner ikke roen..[:(]

Tenner osv er allerede utelukket..

Vet ikke hva vallergan er jeg?
Men håper det hjelper på søvnen.

Kanskje dere skulle hatt en tur til manuell terapaut og?
Er mange barn som får låsninger i bekkenet når de begynner å gå.

Lykke til[:)]

Vallergan er et antihistamin, som man blir ganske trett av. Nå er ikke jeg noe lege, men jeg tror de er ganske forsiktige med å skrive det ut selv om det ikke er et "farlig" legemiddel. Man burde kanskje unngå det så lenge som mulig, det er litt dumt å bli avhengig av medisim for å sove. men det kan jo hende at i en liten periode, for å kommer over en kneik.  Og funker det bra, kan man jo sikkert bare trappe ned litt og litt [:D] håper dere finner løsning på det da [:)]

Vet jo at vi sliter med akkurat det samme!
Vi har nå fått astma medisin, for å evt. utelukke det.
Pappaen har astma, og ho er surklete i brystet - så derfor må vi prøve det..

Si ifra hvis du får hos legen![:)]
For hvis ikke denne medisinen hjelper, så skal jeg også be om det.
Har jo prøvd kiropraktor, men det finnes ikke noen låsninger - kun litt stivhet.[8|]

Håper det ordner seg! Vet så altfor godt åssen du har det[&o]

Oi, såpass ja.
Godt det finnes alternativer for de små.
Jeg hadde nok bedt om å få dette, bare for å komme over kneika.

Merker selv etter urolige perioder her, at om vi bare får henne til å sove godt 1 natt så er det liksom snudd.

Er jo lov til å spørre, også heller prøve seg forsiktig frem med lavere doser som nevnt ovenfor her, og forsøke å slutte så snart barnet har sovet en natt?

Jeg har ingen problemer med å se at foreldre vurderer slike løsninger, når barnet etter ett helt år fortsatt kaver mye om netene.
Både baren og voksne har godt av en hel natts søvn.

Fant dette på felleskatalogen:

lactos. Filmdrasjert. Fargestoff: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).

Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med atferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.

Ser jo ut som en grei ting å bruke, men var desverre litt av en liste med bivirkninger[&:]

Jeg har et par venniner som har brukt dette på barna sine. De har hatt gode erfaringer med det.
Man bruker det en liten periode for å hjelpe barna inn i gode søvnrutiner, for så å  håpe at rutinene er funnet når det er dags å slutte med medisinen!

vill nok anbefale lavere dose enn foreskrevet.
mannen fikk vallegran, og nå han tok sin foreskrevne dose, fungerte han rett og slett ikke før enn 14-15 timer etterpå... Sov som en stein gjorde han jo, men han var jævlig sløv rimlig lenge etter at han hadde sovet ferdig..

lykke til med søvnproblemene[:)]

Ser at barn fra 2 år skal ha 3mg, så er sikkert greit å starte med 1-1,5.

Oppdater etter at du har snakket med legen da[:D]

Vi fikk vallergan av barnelegen på sykehuset til Jakob da vi drog til Mexico. Han sa at vi kunne bruke 4ml en time før ønsket virkning til flyturen og hvis vi trengte det i forhold til tidsforskjellen. Vallergan anbefales ikke til barn under to år hvis ikke det er helt spesielle grunner til det. V
år lille gutt har våknet konstant på nettene siden han ble født. Har vallergan liggende i skuffa fra turen, men tør ikke bruke det når vi selv sover. (selv om det er vanvittig fristende!!) Men må vel være en grunn til at det ikke er anbefalt for barn under to..? Er redd han skal slutte å puste jeg..[&o]

Må legge til at det funka fint på flyturen hjem igjen. Da sov han i ti timer i strekk og sov videre på en benk på flyplassen. Men han var helt kake en stund etterpå, så det likte jeg ikke helt.. På vei til Mexico gav vi han en ml mindre enn legen sa og da ble han bare kjempe trøtt uten å få sove. Det var skikkelig krise på flyturen da..

I bunn og grunn syns jeg det er viktig å kun bruke det i korte perioder og kun i samråd med lege selv om du skulle ha en flaske liggende og det er ekstremt fristende å gi for supertrøtte foreldre.. Og jeg skjønner såå godt at dere vil prøve det som kan prøves for at både foreldre og barn skal få god søvn!

Altså, Vallergan er rimelig heftige greier. Ja, jeg vet det finnes noe som heter dosering, men Vallergan og dens virkning er sterk og påvirker systemet over laaaaang tid (som flere her sier). Jeg skjønner at noen leger vurderer dette som grei "sovemedisin" da denne virker over såpass lang tid på mennesker, men jeg mener det er FEIL å gi til små barn.

Jeg ser du skriver at problemet er stadige oppvåkninger i løpet av natten, så derfor vil det heller ikke være hensiktsmessig å forsøke innsovningsmedikamenter - som er mye mildere for "systemet" (bruker dette ordet i mangel av et mindre komplisert forklaring).

Jeg ville heller spurt etter en mindre heftig variant av angstmedisiner (som Vallergan er - jada, jeg vet det egentlig er allergimedisiner, men brukes i UTSTRAKT grad innen psykisk helsevern), evt. prøvd KUN adferdsmodifiserende tiltak som beskrevet over her.

Ellers vil jeg bare sende masse forståelse din vei (og lille sin vei), det er UGREIT når søvnen er kavete. Men jeg mener at medisiner ikke er løsningen for det.

(Ja, her våkner han også endel, men ikke på en måte som er vanskelig for oss voksne, eller lille...)

Jøss.. Det er jo normalt at de våkner mer i perioder og det er normalt at de våkner om natta til de er 2 år! Vallergan er et reseptbelagt legemiddel med bivirkninger, og vil ikke behandle årsaken til at ungen våkner.Har selv brukt Vallergan mot søvnproblemer og det kunne ikke i min villeste fantasi falle meg inn å gi det til barnet mitt.

helt normalt at de små har perioder med urolig søvn.. jeg har en 4åring som fremdeles våkner hver eneste natt og vandrer inn til oss..
Vallergan skrives nok normalt ikke ut med mindre det er ALVORLIGE søvnforstyrrelser - da tenker jeg mnd...

Ser det er (som forventet) mange ulike meninger rundt dette...

Vi har vært hos legen nå og fikk resept på Vallergan (eller et synonym..husker ikke navnet).
Jeg tror virkelig, og legen var enig, at dette er den rette løsningen for oss sånn som situasjonen er nå!

Jenten vår har våknet mange ganger på nettene hele sitt liv, jeg vet dette er helt vanlig for små barn, men de siste tre ukene har det vært helt ekstremt. Hun sover ikke en time sammenhengende i løpet av hele natten...og da er det noe som sier at dette kan være en uvane hun har lagt seg til. Og dette er ikkkke godt for hennes del heller! Hun finner ikke roen om nettene, og kommer ikke inn i den dype søvnen.

Så nå krysser jeg fingrene for at dette hjelper, men er som mange nevner skeptisk til det at hun skal være trøtt langt ut på neste dag. Skjer det, må vi gi lavere dose. Vi fikk dosert 2.5mg.

Skal prøve dette i en uke for så å se om hun klarer å komme ut av vanen med de hyppige oppvåkningene...
Og vil for siste gang si at det er MINST like mye for hennes egen del vi prøver dette enn for min egen!
(Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å sove minst like dårlig som vanlig i natt fordi jeg vil inn å se til henne ofte..)
Men legene ville ALDRI skrevet resept på det hvis det var farlig..

ORIGINAL: *Vintermamma*

Ser det er (som forventet) mange ulike meninger rundt dette...

Vi har vært hos legen nå og fikk resept på Vallergan (eller et synonym..husker ikke navnet).
Jeg tror virkelig, og legen var enig, at dette er den rette løsningen for oss sånn som situasjonen er nå!

Jenten vår har våknet mange ganger på nettene hele sitt liv, jeg vet dette er helt vanlig for små barn, men de siste tre ukene har det vært helt ekstremt. Hun sover ikke en time sammenhengende i løpet av hele natten...og da er det noe som sier at dette kan være en uvane hun har lagt seg til. Og dette er ikkkke godt for hennes del heller! Hun finner ikke roen om nettene, og kommer ikke inn i den dype søvnen.

Så nå krysser jeg fingrene for at dette hjelper, men er som mange nevner skeptisk til det at hun skal være trøtt langt ut på neste dag. Skjer det, må vi gi lavere dose. Vi fikk dosert 2.5mg.

Skal prøve dette i en uke for så å se om hun klarer å komme ut av vanen med de hyppige oppvåkningene...
Og vil for siste gang si at det er MINST like mye for hennes egen del vi prøver dette enn for min egen!
(Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å sove minst like dårlig som vanlig i natt fordi jeg vil inn å se til henne ofte..)
Men legene ville ALDRI skrevet resept på det hvis det var farlig..

Eheh.. Er en grunn til at man får det på resept.. Og selv reseptfritt betyr ikke ufarlig. Har du lest om Vallergan i felleskatalogen?

Anbefales ikke til barn under 2 år pga for lite dokumentert sikkerhet står det blant annet..

Vallergan sanofi-aventis

Antihistamin. Hypnotikum. Sedativum.

Pakningsvedlegg
Varenummer
Foto
ATC-nr.: R06A D01

T
MIKSTUR 5 mg/ml: 1 ml inneh.: Alimemazin. tartr. 5 mg, spir. fort. 0,1 ml, color et aroma q.s., aqua purif. ad 1 ml. Fargestoff: Sukkerkulør (E 150). Plommesmak.
T
TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Alimemazin. tartr. 10 mg, lactos. Filmdrasjert. Fargestoff: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).

Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med atferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.

Dosering: Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Barn: 2-14 år: Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid. Søvnforstyrrelser og uro hos alkoholikere og narkomane: 4-8 tabletter eller 8-16 ml mikstur (40-80 mg) ½-1 time før sengetid. Kløe og allergiske lidelser: Voksne: 1 tablett eller 2 ml mikstur (10 mg) 3-4 ganger daglig. Doser på inntil 100 mg/dag har vært anvendt i intraktable tilfeller. Barn: 2-14 år: 0,5-1,25 ml mikstur (2,5-6,25 mg) 3-4 ganger daglig. Største dose fortrinnsvis om kvelden. Premedikasjon: Barn: 2-7 år: 2-3 mg/kg 1-2 timer før operasjonen. Dosering til barn må ikke overskride 3 mg/kg.

Kontraindikasjoner: Komatøse tilstander og alvorlige intoksikasjoner. Leverskader. Leukopeni, selv tidlig agranulocytose. Myasthenia gravis.
?
Forsiktighetsregler: Forsiktighet må utvises ved lever- og nyreskader, spastisitet, epilepsi og kramper. Kan forårsake døsighet om morgenen etter bruk som sovemiddel. Forsiktighet må derfor utvises ved forskrivning til sjåfører og folk som betjener maskiner. Midlet anbefales ikke brukt til barn under 2 år, fordi sikkerheten ikke er tilfredsstillende dokumentert. Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis.

Interaksjoner: Potenserer virkning av barbiturater og alkohol, og kan gi interaksjoner med antihypertensiver betanidin/guanetidin/ganglieblokkere, litium, levodopa og piperazin.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Farmakologiske effekter (dopaminantagonistiske) på mennesker indikerer at fentiazinderivater (alimemazin) brukt sent i graviditeten kan gi nevrologiske forstyrrelser hos barnet. Dyrestudier viser ikke teratogen effekt. Forstyrrelser i læring og motorikk er observert hos avkommet etter bruk av dopaminantagonister til drektige dyr. Preparatet bør ikke brukes i 3. trimester. Overgang i morsmelk: Går over i liten grad. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket ved bruk av terapeutiske doser.

Bivirkninger: De fleste bivirkninger er doseavhengige. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Munntørrhet, dyspeptiske symptomer. Øvrige: Døsighet, lett hodepine, lett svimmelhet, nesetetthet. Mindre hyppige: Gastrointestinale: Obstipasjon. Syn: Akkommodasjonsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon. Sjeldne (<1/1000): Blod: Agranulocytose, leukopeni. Lever: Ikterus. Nevrologiske: Tardiv dyskinesi, parkinsonisme, akatisi, akutt dystoni. Sirkulatoriske: Blodtrykksfall, takykardi. Syn: Linse- og corneauklarhet. Øvrige: Malignt nevroleptikasyndrom. Munntørrhet kan ved langtidsbehandling gi tann- og munnslimhinneskader. Det er rapportert at fentaziner kan senke krampeterskelen hos predisponerte individer. Åndedrettsforstyrrelser er rapportert hos spedbarn behandlet med fentiaziner. Alvorlige tilfeller av ekstrapyramidale bivirkninger behandles med et antiparkinson-middel. 
Overdosering/Forgiftning: Ved inntak av store doser er behandlingen symptomatisk. Noradrenalin kan gis, adrenalin er kontraindisert. Ikke dialyserbart. Se Giftinformasjonens anbefalinger R06A D01.  
Egenskaper: Klassifisering: Fentiazinderivat med histaminantagonistisk og uttalt sedativ-hypnotisk virkning samt antikolinerg effekt. Effektivt antiallergikum med kløestillende virkning. Den histaminantagonistiske virkningen er mer uttalt enn for prometazin. Absorpsjon: God absorpsjon fra gastrointestinaltractus. Maks. plasmakonsentrasjon på 2,5 ng/ml oppnås innen 3,5 timer for mikstur og 1 ng/ml oppnås innen 4,5 timer for tabletter. Proteinbinding: 90%. Halveringstid: Ca. 5 timer. Metabolisme: Mesteparten metaboliseres. Utskillelse: Hovedsakelig i urin, lite i feces. 
Pakninger og priser: Mikstur: 150 ml kr 52,90. Tabletter: 25 stk. (blister) kr 57,60.  
Refusjon: Se Refusjonslisten, R06A D01.

Sist endret: 15.11.2007(priser oppdateres hver 14. dag, ev. refusjon hver måned)

noen barn kan bli hyper av det, men det kan også ha med doseringen men det fortalte vel legen om?.når du får det ut på apoteket så prat litt med apotekeren om valargan så får du litt mer info der også
håper det virker posetivt på jenta deres og håper dere også får sove ut nå , for det er knalltøft når man lever på lite søvn ...lykke til

regner med at hun kan(og jeg kan ) stole på fast legen sin ang dette legemiddel , ellers bør de jo ta lisensen fra legen som gir meg resept på dette ....eller...[8|]

Som sagt over her, sliter med akkurat det samme!
Og vi har prøvd diverse, men ingen hjelp..
Neste trinn blir nå å høre med legen om denne medisinen..

Og så klart, det er veldig omdiskutert!
Men det er IKKE vanlig at en 1 åring ikke sover mer enn en halv time/time sammenhengende gjennom hele natta!
Det får du/dere over meg her, meg ikke til å tro på![:-]
Å våkne ett par ganger om natta derimot, DET er nok mer vanlig!

Det er uholdbart både for foreldre og barn. Jenta vår er svært sjelden opplagt og blid pga. søvnmangel på natta.
Og når vi heller ikke har fått sove på natta, så blir det gjerne endel unødvendig kjekling og irritasjon.

Og jeg vil tro at for noen blir det da en vane at foreldrene kommer inn med sutt, kosefille, stryker, bysser osv..

Skjønner deg godt jeg, Vintermamma*[:)]
Og støtter deg i avgjørelsen!
Håper du oppdaterer åssen nettene blir![:)]

Hvordan er søvrutinene til jenta i løpet av døgnet da? [:)]

Lykke til!! Det er jo ikke akkurat heavy dop det er snakk om, det er dessuten en liten dose, så hvis det funker kan du nok sove med god samvittighet i natt [:)] Blir spennende å høre hvordan det har gått, gi oss en oppdatering [:)]

Sambo og eksen måtte få Valergan til den eldste datteren sin da hun var 1 år også. Og det var 1 uke, så sov hun natten igjennom! [:)]
Støtter deg absolutt i avgjørelsen og regner virkelig med at du (som oss andre) velger å stole på fastlegen din. [:)]
Det er et forholdsvis kraftig medikament, men dosen har jo alt å si! Og hun skal da ikke gå på det resten av livet liksom... [8|]

Lykke til og oppdater oss! [:)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp