ORIGINAL: *Vintermamma*
Ser det er (som forventet) mange ulike meninger rundt dette...
Vi har vært hos legen nå og fikk resept på Vallergan (eller et synonym..husker ikke navnet).
Jeg tror virkelig, og legen var enig, at dette er den rette løsningen for oss sånn som situasjonen er nå!
Jenten vår har våknet mange ganger på nettene hele sitt liv, jeg vet dette er helt vanlig for små barn, men de siste tre ukene har det vært helt ekstremt. Hun sover ikke en time sammenhengende i løpet av hele natten...og da er det noe som sier at dette kan være en uvane hun har lagt seg til. Og dette er ikkkke godt for hennes del heller! Hun finner ikke roen om nettene, og kommer ikke inn i den dype søvnen.
Så nå krysser jeg fingrene for at dette hjelper, men er som mange nevner skeptisk til det at hun skal være trøtt langt ut på neste dag. Skjer det, må vi gi lavere dose. Vi fikk dosert 2.5mg.
Skal prøve dette i en uke for så å se om hun klarer å komme ut av vanen med de hyppige oppvåkningene...
Og vil for siste gang si at det er MINST like mye for hennes egen del vi prøver dette enn for min egen!
(Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg nok til å sove minst like dårlig som vanlig i natt fordi jeg vil inn å se til henne ofte..)
Men legene ville ALDRI skrevet resept på det hvis det var farlig..
Eheh.. Er en grunn til at man får det på resept.. Og selv reseptfritt betyr ikke ufarlig. Har du lest om Vallergan i felleskatalogen?
Anbefales ikke til barn under 2 år pga for lite dokumentert sikkerhet står det blant annet..
Vallergan
sanofi-aventis
Antihistamin. Hypnotikum. Sedativum.
Pakningsvedlegg
Varenummer
Foto ATC-nr.:
R06A D01
T
MIKSTUR 5 mg/ml: 1 ml inneh.: Alimemazin. tartr. 5 mg, spir. fort. 0,1 ml, color et aroma q.s., aqua purif. ad 1 ml. Fargestoff: Sukkerkulør (E 150). Plommesmak.
T
TABLETTER 10 mg:
Hver tablett inneh.: Alimemazin. tartr. 10 mg, lactos. Filmdrasjert. Fargestoff: Indigotin (E 132), titandioksid (E 171).
Indikasjoner: Forbigående og kortvarige søvnvansker. Søvnforstyrrelser som opptrer i avvenningsfasen hos narkomane og alkoholikere. Sammen med atferdsterapeutiske tiltak ved søvnforstyrrelser hos barn. Pruritus ved forskjellige dermatologiske lidelser. Premedikasjon til barn.
Dosering:
Søvnforstyrrelser: Voksne: 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid.
Barn: 2-14 år: Tilpasses individuelt pasientens alder og tilstand. 1-3 tabletter (10-30 mg) eller 2,5-5 ml mikstur (12,5-25 mg) ½-1 time før sengetid.
Søvnforstyrrelser og uro hos alkoholikere og narkomane: 4-8 tabletter eller 8-16 ml mikstur (40-80 mg) ½-1 time før sengetid.
Kløe og allergiske lidelser: Voksne: 1 tablett eller 2 ml mikstur (10 mg) 3-4 ganger daglig. Doser på inntil 100 mg/dag har vært anvendt i intraktable tilfeller.
Barn: 2-14 år: 0,5-1,25 ml mikstur (2,5-6,25 mg) 3-4 ganger daglig. Største dose fortrinnsvis om kvelden.
Premedikasjon: Barn: 2-7 år: 2-3 mg/kg 1-2 timer før operasjonen. Dosering til barn må ikke overskride 3 mg/kg.