Valgte dere smertelindring under fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Janet
  • Opprettet Opprettet
Med første var jeg så innstilt på og ta alt av smertelindring, for man trenger jo ikke ha mer vondt enn nødvendig.
Men da jeg kom inn med vannavgang 35+5 uten rier, så sa jeg at jeg ønsket smertelindring. Det skulle jeg få så snart fødselen var igang. For jeg hadde nemlig ingen rier.
Så da jeg ble sjekket første gang 12 timer etter vannavgang og ingen rier, kl 04.00, så var det 3 cm, og nesten klart til og kunne få epiduralen. MEN! det rakk vi ikke, for allerede 04.30 var det full åpning gitt!
Og presset i 35 minutter så var hun ute, altså ingen smertelindring under første fødsel, jeg fikk oksygen det var det eneste.

Under svangerskapet denne gangen bestemte jeg meg for at jeg ville ikke ha noen form for smertelindring denne fødselen heller. Skrev ønskebrev, der jeg forklarte at jeg ville ikke ha noen form for smertelindring, ville ikke ha tilbud om det heller, da jeg heller ville be om det hvis det ble helt for jævlig.

Etter 18 timer ueffektive rier, var jeg på nippet til og sprekke, og be om epiduralen. Hadde da 5 cm åpning, hadde hatt det lenge. MEN! jeg sta som jeg er, tok meg selv i nakken og sa nei, ikke gjør det. vannet ble tatt en plass mellom 13.45 og 14.00, ingen rier før 1 time etter, og da hadde jeg 4 rier før pressetrangen kom. Og 16.00 var lillemor ute. Ingen smertelindring denne gangen heller :) Så må si jeg er meget stolt over og ha klart 2 fødsler uten lindring :)

Jeg ville gjerne prøve epidural, men her gikk fødselen så fort etter igangsetting at det ble ikke tid til noe :)
Noe jeg er veldig takknemlig for nå, for det var helt utrolig å vise overfor meg selv at jeg klarte uten noen form for smertelindring :D
hadde 2 fødsler fra før av, der jeg heller ikke fikk smertestillende, men de var enklere siden begge var premature.

Jeg fikk først akupunktur og varmeflasker , første dagen ( ble satt igang ) og varmefalske , akupunktur og epidural da litjen kom . Epiduralen funka i 2 timer og etter det var det auauauau og plutselig en baby :)

Back
Topp