Valgte dere smertelindring under fødselen?

• Trådstarter Trådstarter Janet
  • Opprettet Opprettet
J

Janet

Guest
Har veldig lyst til å lese hva dere gjorde :-) Selv valgte jeg epidural.

Valgte og valgte. Jeg ville gjerne ha epidural under andre fødsel, men fikk det ikke. Så ble litt lystgass som jeg også brukte under første fødsel.

Her gjekk det så fort at eg fekk ikkje tid til smertestillande i det heile. Men på forhand hadde eg tenkt at eg ville prøve det meste utenom epidural, det synes eg høyres skummelt ut. Men slapp heldigvis å ta stilling til det!

Med første ble det drypp og epidural, det var ingen god fødsel.. Med andre var alt helt naturlig :) eneste innblanding på denne fødselen var at hun tok vannet da jeg "stoppet" litt opp på 7cm :)

Fikk ingen Smertelindring.

De skulle gi meg epidural men jordmora brukte en time på å klare å sette venflon på meg, måtte kalle inn en annen jordmor og til slutt måtte anestesi sykepleiern komme å sette. Jeg var gul og blå og skikkelig hoven! Og da hun var ferdig hadde jeg gått fra 4 til 7 cm, så da ble det ikke no. Men jeg hadde det aldri helt uholdbart, så det gjorde ikke no.

Jeg var uheldig og fikk en alvorlig rift etter fødselen, så jeg ble kjørt på operasjonsbordet, og da fikk jeg spinalbedøvelse.

Jeg ville i utg.pkt ha epidural, men det ble ikke tid til smertlindring. Jeg gikk fra 5 cm til 10 cm på en time. Det var smertefullt, men nå vet jeg jo ikke hvordan det ville vært med epidural -og om jeg vil velge det ved en evt neste fødsel.

Hadde jo valget siden de ikke kan tvinge noen, men ble epidural siden jeg hadde setefødsel. Greit å være i sikre hender om det skulle skje noe underveis. Heldigvis gikk det kjempebra =)

Her gjekk det så fort at eg fekk ikkje tid til smertestillande i det heile. Men på forhand hadde eg tenkt at eg ville prøve det meste utenom epidural, det synes eg høyres skummelt ut. Men slapp heldigvis å ta stilling til det!

Oisann, var dette første barn også?

Hadde jo valget siden de ikke kan tvinge noen, men ble epidural siden jeg hadde setefødsel. Greit å være i sikre hender om det skulle skje noe underveis. Heldigvis gikk det kjempebra =)

Da hadde nok jeg også valgt epidural uansett tenker jeg, hadde også epidural da jeg fødte selv om det var vanlig fødsel.

Jeg ville i utg.pkt ha epidural, men det ble ikke tid til smertlindring. Jeg gikk fra 5 cm til 10 cm på en time. Det var smertefullt, men nå vet jeg jo ikke hvordan det ville vært med epidural -og om jeg vil velge det ved en evt neste fødsel.

AU! Var dette ditt første barn?

Med førstemann hadde jeg epidural og supa lystgass,æsj aldri igjen,men det endte med HS og da fikk jeg spinalbedøvelse på toppen..
Med andremann hadde jeg bare epiduralen og kunne ikke hatt det bedre..:)

Tvillingene kom 11 uker før tiden med keisersnitt, så der sier det seg selv at man trengte noe.
Med storesøster hadde jeg ingenting. Kom inn med 4-5 cm åpning i 16-17 tiden og hun var ute rundt kvart på 24.
Med lillesøster hadde jeg heller ingenting. Hadde vel knapt rukket noe heller. For her kom jeg inn og jordmor målte 4-5 cm åpning ca kvart på tolv på kvelden. 6 minutt på tolv var hun ute..

Hadde først lystgass,så fikk jeg enten epidural eller spinalbedøvelsr. Husker ikke hva det var,for jeg var skikkelig dårlig. Husker bare at det fikk meg til å føle meg drita full. Men hadde ikke klart det naturlig.

Ville ha epidural da det sto på som verst, men da hadde eg plutselig full åpning, så det var ikkje tid. Fra eg kom på sjukehuset og hadde 2 cm åpning til han var ute tok det 3,5 timar.
Drømmefødsel:)

Var på forhånd veldig bestemt på å ikke ha noe, og når jeg gikk fra 3cm til 10 på 1 time så rakk jeg ikke tenke på smertelindring :)

Med førstemann så hadde jeg kun akupunktur og massasje i korsryggen. Kom inn med 7 cm da.. Så det gikk rimelig raskt til full åpning. Så fikk han dårlig hjertelyd, og rommet ble fylt med flere jordmødre og andre mennesker, i tillegg til de jeg hadde med fra før. Var utrolig sliten, og ene jordmora holdt ene beinet mitt, og "tanta" mi det andre. Ut kom han, blå og med navlestrengen rundt halsen. Ble slått litt i ryggen, og skriket hans kom :)

Med andremann så ble jeg satt i gang. Ble spurt om epidural, men jeg takka nei med det samme :) Og det holdt jeg meg til også. Brukte lystgassen da, og i motsetning til forrige fødsel, så var det jeg som masserte hånda til samboern :P

Epidural med nr en. Ingenting med nummer to og tre.

Back
Topp