Valgets kval...

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
I min kommune har vi flere jordmødre. Når vi fikk første mann bodde vi i nabokommunen, men når vi kom på sykehuset fikk vi en jordmor fra kommunen vi bor i nå. Fødselen var tøff, og førte med seg store skader på mitt underliv. Jeg var bitter på jordmor lenge, men har forsåvidt kommet over det nå. Saken er den: jeg kan velge henne som jordmor under svangerskapet, og få ei jeg kjenner til, og som vet om mine plager. Hos henne vil det ikke være noe problem å diskutere ks siden det er det jeg må ha neste gang. Eller, jeg kan velge en annen jordmor som ikke kjenner meg og min historie. Jeg må da bruke tid på å forklare fortiden min til henne. Hva hadde dere valgt?

Jeg hadde nok valgt samme jordmor som sist.
Og kanskje prøve å snakke med henne om hvordan du opplevde forrige gang.

Ja, jeg heller mot å velge henne som jordmor (hvis hun har kapasitet riktignok). Møtte henne på et kurs for tre uker siden, og da snakket vi litt sammen om hvordan jeg hadde det nå osv. Nevnte at jeg var gravid igjen og at jeg skulle ringe ned og bestille time etterhvert. Jeg skal iallefall sjekke muligheten.

jeg ville valgt den første.. Sitter i samme situsajon nå og ville heller snakket med min tidligere jordmor og "løs" problemet med henne.. for meg er ikke ks aktuelt,å jeg ville derfor snakket med min tidligere jordmor og snakket om hvordan vi så godt det lar seg gjøre kune gjort fødselen lettere denne gang :) Uansett lykke til med valget :) Å det er du som er gravid så du må ikke bestemme deg akkurat nå heller :)

jeg kommer til å velge samme jordmor som sist av den grunn at hun vet noe om sist fødsel. Kommer nok til å snakke en del med henne om det.....  
Men så har jeg fått beskjed av gynekolog at jeg kan forlange UL like før fødsel om jeg er veldig urolig, samtidig vet jeg ikke om jeg vil det...

Jeg hadde også valgt den JM du kjenner fra før.

Jeg har en spesiell bakgrunn siden vi har mista et barn i en bilulykke. Ble gravid 2 mnd etter ulykken og valgte å kun få oppfølging hos fastlegen min siden han allerede fulgte oss opp etter ulykken. Ønsket overhodet ikke å fortelle historien min til et nytt menneske. 

Denne gangen er jeg kjempeusikker! Føler jeg får suveren oppfølging hos fastlegen og heller mot å kun gå til han denne gangen også, rett og slett siden han kjenner meg veldig, veldig godt. Samtidig er jeg frisk, har aldri hatt komplikasjoner som tilsier at jeg må gå mye til lege...

Håper du finner ut av dette!

Jeg hadde nok valgt jordmoren du hadde sist. Det kan jo være godt å få pratet med henne om hvordan det var sist, og som du sier, da slipper du jo å fortelle alt til en ny jordmor. Lykke til med valget ditt, håper det ordner seg for det beste for deg :)

Vi kommer sikkert til å snakke om problemene jeg har i dag, men å snakke om forrige fødsel er ingen vits føler jeg. Vi hadde en god samtale rundt det ca 6 mnd etter fødsel da jeg hadde fått alt litt på avstand. Diskusjon rundt vaginal eller ks-fødsel blir det ikke, jeg får ikke lov å føde vaginalt igjen etter skadene, så jeg har ikke noe valg. Og da føler ikke jeg for å sitte å snakke om fødselen og hva som kan endres heller. Og denne jordmoren vet jeg må ha ks. Men hvis jeg velger en annen jordmor må jeg da forklare hvorfor jeg må ha ks, og det vet jeg ikke om jeg orker. Men må jeg så må jeg, hvis førstevalget på jordmor er opptatt.

Jeg ville valgt jordmor 1 som kjenner deg. For hun gjør garantert ikke samme tabben igjen..

Jeg ville valgt jordmor 1. Grunnen til det er at jeg selv har hatt en tøff fødsel med en jordmor som hadde vært  gamet i 100 år. Jeg satt igjen med en heller traumatisk opplevelse hvor det gikk alt for fort, jeg hallusinerte og jordmoren kjeftet og var ufin mot meg. Det første året var jeg utrolig bitter på henne og mente at hun var årsaken til at jeg endte opp med den opplevelsen jeg gjorde. I de senere år har jeg tenkt at det kanskje var vanskelig for henne også å forstå meg når hun faktisk talt ikke var i mitt hode. Det kan hende jordmor ikke kunne gjort så mye annerledes.

Jeg anbefaler deg å velge henne og ha en samtale rundt den forrige fødselen din og følelsene dine rundt det. Det kan klarne opp mye for dere begge. Ønsker deg lykke til :)

Back
Topp