Valg av gudforeldre..

Aner ikke hvem vi skulle valgt dersom vi skulle lykkes. Det er imidlertid viktig for meg at det er noen som har et bevisst forhold til fadderoppgaven.

Jeg har en venninne som prøver å melde seg frivillig til oppgaven, og hun kan ikke fatte hvorfor jeg synes det er et problem at hun har meldt seg ut av statskirka. Mulig jeg er sær, men jeg kan ikke se hvorfor noen som har meldt seg ut av kirka skulle ha et ønske om å være fadder i en kirkelig dåp?

Skulle vi være så heldige å få barn, skal vi nok klare å finne verdige faddere, litt ute av den nærmeste familien, da jeg synes det er koselig for ungene å ha gudforeldre som ikke samtidig har en annen tittel.

åja, trodde at det var det samme jeg[:)]

der jeg er fra er det vanlig å ha 2 personer per barn som er der for barnet, hele livet, som da på en måte tar ansvaret for barnet hvis det skulle skje noe med foreldre....og som gjerne har en konto i barnets navn og setter inn penger hvert år til barnet blir konformert, eller 18år...og barnet får litt bedre og større presanger til bursdag og jul fra disse personene, enn fra andre onkler, tanter osv - og de pleier å være de som er med i dåpen ja...rett og slett to som har litt nærmere kontakt til barna enn resten av familien/venner.

jeg er ikke sikker på om vi skal døpe barna våre, men uansett skal vi ha 2 personer per barn som skal være gudforeldre, og de skal da hvis vi døper de også være fadder (siden jeg uansett trodde at det er det samme[8D])

siden vi ikke er så veldig kristne vil jeg ikke gå glipp av at barna mine ikke har gudforeldre/fadder bare fordi de ikke blir døpt [:)] synes ikke at det ene har noe med det andre å gjøre... for meg er det bare en fin tradisjon at noen av de nærmeste får denne "tittelen"

åja så glemte jeg å skrive at det som sagt også kan være bestevenner, bestekompis til samboer, et godt vennepar, eller søskenbarna som passer til denne "jobben"[:D]

Back
Topp