Valg av gudforeldre..

Joyfull

Elsker forumet
Julibarna2014
Hvordan tenker dere at dere velger ut gudforeldre?

Har faktisk begynt å tenke på det.. For aner ikke hvem vi kan ha [&:] Ingen jeg føler passer til rollen [&:]

Til lillegutt valgte vi min bror og sambo sin søster.....[:D] Rett og slett fordi vi har alle et godt forhold, og det føltes riktig å velge dem...[:)] 
Men med neste baby vet jeg ikke....kan jo ikke akkurat velge dem igjen ![&:] Så vi sliter nok litt med det valget....kunne kanskje tenkt meg å ha pappa`n min, men er redd mamma blir fornærmet...[:)] [8|] Time will show ![:)]

jeg har også tenkt en del på det. det må være folk som jeg har kjent lenge, familie eller kjempe gode venner, f. eks. barndomsvenner...

søsteren min blir iallfall gudmor til nr. 1 - og sambo velger gudfar.. det blir vel beste kompisen hans som han har kjent hele livet, eller søskebarnet hans som er på samme alder og som da er en kompis...

nummer to kan jeg tenke meg at blir et kjærestepar som vi begge har kjent lenge, eller bestevenner til hver av oss... det er noen år til nr. 2 - så det har jeg ikke tenkt så mye på ;)

Min sambo skal være Gudfar for vårt første barn

Vi har ikke gudforeldre til våre barn, trodde ikke det var så vanlig jeg[8|]
Vi har kun valgt faddere til våre barn når de ble døpt[:)]

vi får se med tiden... (om vi får se om søsteren min flytter til USA eller ikke og om vi får før hun flytter)

ORIGINAL: funny_bunny

Er ikke gudforeldre og faddere det samme? [&:]

ja det trodde jeg også....[&:]

ORIGINAL: Joyfull

Er ikke gudforeldre og faddere det samme? [&:]

Er det?
Trodde det var to forskjellige ting jeg[:D]  Men aner egentlig ikke[8D]
isåfall er det bestemt hvem vi skal ha[:D]

Gudforeldre og faddere er to forskjellige ting :)

ORIGINAL: Marti9

Forklar? [8D][&:][:)]

Jeg fant dette når jeg googlet:
Kirkerettslig er det kun en betegnelse og det er fadder.
Gudmor/gudfar er titler som familien eventuelt setter selv.

Ofte brukes det om den som bærer barnet til dåpen.

Beklager meg selv her, søkte opp på nettet og så at faddere også blir kalt for gudforeldre.. jeg var BOMBE sikker på at det var forskjellig i og med at min gudmor ikke var min fadder.. og det samme med søstrene mine, deres gudforeldre er ikke fadderene demmes...

jeg vet ikke hva slags jobb en gudmor/far har, men jeg vet at faddere er de som skal ta seg av barnet om foreldrene dør eller ikke lenger kan ta seg av  barna sine..

http://no.wikipedia.org/wiki/Gudmor

Aaah.. Skjønner.. [:)]

Marti9, ikke noe å beklage vel [:)]

Beklager meg selv her, søkte opp på nettet og så at faddere også blir kalt for gudforeldre.. jeg var BOMBE sikker på at det var forskjellig i og med at min gudmor ikke var min fadder.. og det samme med søstrene mine, deres gudforeldre er ikke fadderene demmes...

jeg vet ikke hva slags jobb en gudmor/far har, men jeg vet at faddere er de som skal ta seg av barnet om foreldrene dør eller ikke lenger kan ta seg av  barna sine..

http://no.wikipedia.org/wiki/Gudmor

Jeg fant ut att det var forskjell fra landsdel til landsdel om gudforeldre/fadder... noen steder var det det samme, andre ikke.

Men faddere har ingen forpliktelser overfor barna. Om foreldrene skulle falle fra, vil ikke det att man er fadder si att man skal ta over ansvaret for barna.
Det blir avgjort på helt andre grunnlag.

Det en fadder sier ja til er å være med å oppdra barnet i den kristne tro[;)]

Aaah.. Skjønner.. [:)]

Marti9, ikke noe å beklage vel [:)]

Haha, jeg som liksom skulle være såå smart og skråsikker på at jeg hadde riktig så hadde jeg ikke det:P hahah!

Men uansett, min mann skal være gudfar og så skal mine søstre og hans brødre være faddere :)

ORIGINAL: ace82

våre barn skal ikke døpes så akkurat valg av faddere har jeg ikke tenkt så mye på. Er det noe man velger når man ikke døper barna?

Nei... en fadder er jo noe som utnevnes i forbindelse med kristen dåp.
Og ansvaret til en fadder dreier jo seg kun om trosopplæring[;)]
Så barna klarer seg helt fint uten[;)]

våre barn skal ikke døpes så akkurat valg av faddere har jeg ikke tenkt så mye på. Er det noe man velger når man ikke døper barna?

Ble plutselig litt usikker her jeg satt. [;)] De klarer seg fint uten ja [8D]

Min søster døpte ikke datteren sin, men hadde navnefest.. før var det noe som het vitner (som i faddere nesten) men det er falt bort.. nå er det ingengting.. men sånt kan man jo velge selv da om man liksom vil ha noe

Ble plutselig litt usikker her jeg satt. [;)] De klarer seg fint uten ja [8D]

ja.. blir nok folk av de uten fadder altså[8D]

Lille søstera mi på snart 15 skal være gudmor.. ellers har vi 2 søsken fra mi side og 2 fra hans som skal være faddere [;)]

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp