Vaksinering

Er så glad for at jeg startet denne tråden fordi jeg har faktisk tenkt over ting som jeg kanskje ellers ikke hadde gjort. Flokkimmunitet!! <3 Ble så fiksert på eget barn at jeg ikke tenkte på de rundt. Også vet man jo aldri kanskje barnet mitt har svekket immunforsvar som er avhengig av at de rundt er vaksinert.

Hvorfor kommer ikke mine smilies med? Virker jo så bitter uten dem…. -,-
Du må trykke på smilefjeset fra menyen over boksen vi skriver i på forumet dessverre, forumet forstår ikke vanlige smileys :/

Etter å ha blitt skadet etter coronavaksinen så skal jeg bare gi barnet de viktigste vaksinene. Vannkoppvaksine ser jeg ikke poenget med å ta, visste ikke at den fantes engang. Skal sies at jeg ikke har satt meg inn i dette enda, for jeg tenkte å snakke med helsepersonell om alle vaksinene vi blir tilbudt. Ikke at jeg får uavhengige svar der, men det er forskjell på polio og vannkopper og det håper jeg helsepersonell er ærlige om...

Jeg har aldri tatt influensavaksine heller, ser ikke poenget for min egen del. Har bare vært smittet av influensa én gang selv om jeg hvert år har vært i nærkontakt med smittede hundre ganger iløpet av sesongen. Tror ikke influensa får tak i meg av en eller annen grunn.

Når den tid kommer så vil jeg nok gi barnet den sterkere formen for HPV-vaksine privat dersom Norge fortsatt ikke henger med i svingene og får den inn som standard.

Etter at jeg har blitt skadet av coronavaksinen så har jeg blitt mye mer skeptisk, men ser ikke på det som dumt å være det. Så må man selv vurdere hver enkelt vaksine, ikke bare for egen unge men for å hjelpe barn som ikke får tatt vaksinen også.
Hverken corona eller influensa-vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

IMG_2934.png

Dere kan følge med på utbrudd av meslinger i noen deler av USA hvor det er mye vaksinemotstandere, så får dere et hint på konsekvensene hvis barn ikke vaksineres. Vaksiner har reddet ekstremt mange menneskeliv. Det er en av de viktigste oppdagelsene innen moderne medisin, og vårt helsevesen tar utgangspunkt i at det er høy vaksinedekning.
Jeg er helt enig i at det redder liv. Jeg har til og med tenkt at barnet skal vaksineres enten samboer vil det eller ei… men så er jo det også et enormt tillitsbrudd… så har begynt å lene meg bort fra den ideen nå. Målet er å finne en happy medium. Heller at barnet får noen ikke optimale bivirkninger av vaksine (som motparten mener) enn at det potensielt ikke er med oss mer.

Jeg er helt enig i at det redder liv. Jeg har til og med tenkt at barnet skal vaksineres enten samboer vil det eller ei… men så er jo det også et enormt tillitsbrudd… så har begynt å lene meg bort fra den ideen nå. Målet er å finne en happy medium. Heller at barnet får noen ikke optimale bivirkninger av vaksine (som motparten mener) enn at det potensielt ikke er med oss mer.
Etter å ha jobbet mange år i barnehage, samt erfaring fra min egen sønn, så er det kun litt feber som er den normale bivirkningen hos barn etter vaksine :happy: Aldri opplevd noe annet/mer.

Har ikke diskutert med samboer enda, men følger programmet her også. Er en selvfølge tenker jeg.
Så tenker jeg at USA er ikke et land vi kan sammenligne oss med. Kapitalismen har tatt overhånd der borte, bare se på matindustrien hvor dårlig og kunstig maten er der pga alt skal tjenes penger på. Er nesten ingen grenser for hva de lovlig kan putte i maten slik vi har i Norge. Les om teflonskandalen blant annet.. Er ganske trygt her i forhold.
Så tror det er komplekst og at man ikke plent kan skylde på barnevaksinene..

Hverken corona eller influensa-vaksinen er en del av barnevaksinasjonsprogrammet.

Vis vedlegget 455685
Det kan kanskje virke som jeg trodde det(?), det tror jeg ikke altså, men jeg snakket om andre vaksiner for å vise at jeg er skeptisk og tar ikke alt som blir tilbudt. Kommer nok ikke til å gi alt til barnet heller, bl.a vannkopper som noen skrev her at man kunne ta.
Jeg snakker ellers i innlegget om min holdning til ulike vaksiner generelt og hvorfor jeg ikke tar f.eks coronavaksinen eller influensavaksinen.

Last edited:
Det kan kanskje virke som jeg trodde det(?), det tror jeg ikke altså, men jeg snakket om andre vaksiner for å vise at jeg er skeptisk og tar ikke alt som blir tilbudt. Kommer nok ikke til å gi alt til barnet heller, bl.a vannkopper som noen skrev her at man kunne ta.
Jeg snakker ellers i innlegget om min holdning til ulike vaksiner generelt og hvorfor jeg ikke tar f.eks coronavaksinen eller influensavaksinen.
Ja, jeg svarte ikke ut alt du skrev. Var ikke nødvendigvis at jeg trodde at du trodde det, men ville bare påpeke hvilke vaksiner som er der, og litt indirekte at corona og influensa er veldig nye vaksiner som også er under utvikling.

Barnevaksinasjonsprogrogrammet er jo ganske «satt» med mindre endringer opp gjennom årene :happy:

Vaksine mot vannkopper er ikke del av barnevaksinasjonsprogrammet, ut fra info fra NHI (du finner lenke lenger opp). Vaksinene er i stor grad vaksiner som er testet på så mange mennesker og brukt over tid, solid forankra i forskning, så tenker det er mye trygghet i det. Skjønner at du kan være skeptisk etter å ha fått skader pga covid-vaksine, men de ble jo tross alt lagd og satt i bruk på veldig mye kortere tid enn omtrent alle andre vaksiner.

Vaksine mot vannkopper er ikke del av barnevaksinasjonsprogrammet, ut fra info fra NHI (du finner lenke lenger opp). Vaksinene er i stor grad vaksiner som er testet på så mange mennesker og brukt over tid, solid forankra i forskning, så tenker det er mye trygghet i det. Skjønner at du kan være skeptisk etter å ha fått skader pga covid-vaksine, men de ble jo tross alt lagd og satt i bruk på veldig mye kortere tid enn omtrent alle andre vaksiner.
Nei, men noen sa i tråden her at vaksine for vannkopper finnes og tilbys. Hvis jeg ikke får et barn som trenger den av helt spesielle årsaker så kommer jeg ikke til å gi barnet mitt den vaksinen. :)

Min holdning til vaksiner er at man ikke burde ta flere enn strengt tatt nødvendig. Og de nødvendige er i første omgang en del av BVP tenker jeg. Hva man anser som nødvendig er jo subjektivt, jeg har ikke fasit for alle, bare meg selv selvfølgelig. :)

Følger IKKE vaksinasjonsprogrammet.
Min førstefødte fikk flere bivirkninger etter vaksinene og dette ble først bekreftet av lege flere år senere hvor lege ikke kunne forstå at dette ikke ble tatt på alvor av helsestasjonene.

Har 2 uvaksinerte barn etterpå og siste skal heller ikke vaksineres.

Følger IKKE vaksinasjonsprogrammet.
Min førstefødte fikk flere bivirkninger etter vaksinene og dette ble først bekreftet av lege flere år senere hvor lege ikke kunne forstå at dette ikke ble tatt på alvor av helsestasjonene.

Har 2 uvaksinerte barn etterpå og siste skal heller ikke vaksineres.
Ikke meningen å tvile på det du skriver, men her mangler jeg litt informasjon kjenner jeg.

Så din første fikk flere bivirkninger av ALLE vaksinene? Og de bivirkningene var alvorlige og evt. langvarige? Eller var det forbigående bivirkninger som ikke førte til noen varige men eller andre kroniske tilstander?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, men også fordi det er alltid noen som skriver: «sånn og sånn skjedde, derfor tar ikke vi vaksiner», eller motsatt: «mine barn har ikke tatt en eneste vaksine og har alltid vært helt friske.»

Nei, men noen sa i tråden her at vaksine for vannkopper finnes og tilbys. Hvis jeg ikke får et barn som trenger den av helt spesielle årsaker så kommer jeg ikke til å gi barnet mitt den vaksinen. :)

Min holdning til vaksiner er at man ikke burde ta flere enn strengt tatt nødvendig. Og de nødvendige er i første omgang en del av BVP tenker jeg. Hva man anser som nødvendig er jo subjektivt, jeg har ikke fasit for alle, bare meg selv selvfølgelig. :)
Jeg har heller aldri hørt om vaksine for vannkopper og ikke fått det tilbudt til min første som er 18 måneder nå. Tror ikke dette er noe informasjon vi har gått glipp av heller :confused013

Ellers har vi fulgt BVP, men ikke tatt noe utenom. Jeg tror det er helt vanlig! Må man plutselig oppsøke informasjonen selv, bestille og betale selv for ekstra vaksiner, så er det nok veldig få som gjennomfører det.

Jeg har heller aldri hørt om vaksine for vannkopper og ikke fått det tilbudt til min første som er 18 måneder nå. Tror ikke dette er noe informasjon vi har gått glipp av heller :confused013

Ellers har vi fulgt BVP, men ikke tatt noe utenom. Jeg tror det er helt vanlig! Må man plutselig oppsøke informasjonen selv, bestille og betale selv for ekstra vaksiner, så er det nok veldig få som gjennomfører det.
Hm... så rart.., jaja, barnet mitt skal ikke ha den uansett (mest sannsynlig). :joyful:

Jeg vet at jeg ønsker å gi barnet mitt den utvidede HPV-vaksinen etterhvert i hvert fall. Ser ut som jeg får gutt og ønsker ikke at han skal måtte amputere penis.

Jeg tror man må følge litt med, dessverre.

Ikke meningen å tvile på det du skriver, men her mangler jeg litt informasjon kjenner jeg.

Så din første fikk flere bivirkninger av ALLE vaksinene? Og de bivirkningene var alvorlige og evt. langvarige? Eller var det forbigående bivirkninger som ikke førte til noen varige men eller andre kroniske tilstander?

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, men også fordi det er alltid noen som skriver: «sånn og sånn skjedde, derfor tar ikke vi vaksiner», eller motsatt: «mine barn har ikke tatt en eneste vaksine og har alltid vært helt friske.»
Jeg er helsepersonell selv, og i utgangspunktet ikke motstander av vaksiner.

Og nå med både vaksinert og uvaksinerte barn så vil jeg ikke si at de uvaksinerte er friskere. Selvom jeg hører mange si det ja.

Datteren min fikk det som virket som milde bivirkninger. Men lege frarådet meg å fortsette vaksinering. Hun er nå et barn med spesielle behov som lege konkluderer med at skyldes vaksine.

Hm... så rart.., jaja, barnet mitt skal ikke ha den uansett (mest sannsynlig). :joyful:

Jeg vet at jeg ønsker å gi barnet mitt den utvidede HPV-vaksinen etterhvert i hvert fall. Ser ut som jeg får gutt og ønsker ikke at han skal måtte amputere penis.

Jeg tror man må følge litt med, dessverre.
Jaa, jeg har fått med meg debatten om de HPV-vaksinene. Det er likevel ikke før i 7. klasse (?) eller noe, så det tar jeg når det nærmer seg!

Kanskje ikke riktig tråd - men er det noen som vet når i svangerskapet det er anbefalt å ta influensa-vaksinen og hvor lang tid det tar etter at den er satt før den gir beskyttelse?

Kanskje ikke riktig tråd - men er det noen som vet når i svangerskapet det er anbefalt å ta influensa-vaksinen og hvor lang tid det tar etter at den er satt før den gir beskyttelse?
Jordmor anbefalte meg å ta den, men sa jeg tok i oktober så da var det ikke noe å tenke på. Jeg fikk inntrykk av at det var asap - pga influensasesongen er jo over oss nå! :)

Jordmor anbefalte meg å ta den, men sa jeg tok i oktober så da var det ikke noe å tenke på. Jeg fikk inntrykk av at det var asap - pga influensasesongen er jo over oss nå! :)
Ja, det er litt det jeg tenker på! Har blitt så sykt hardt rammet av andre ting, så tenker å være litt på forskudd for å forsøke og begrense hvor syk jeg blir. Er det apoteket da for å ta den?

Ja, det er litt det jeg tenker på! Har blitt så sykt hardt rammet av andre ting, så tenker å være litt på forskudd for å forsøke og begrense hvor syk jeg blir. Er det apoteket da for å ta den?
Jeg tok på legekontoret på en sånn åpen vaksineringsdag, men vet de setter på apotekene ja :) Forhør deg med jordmor eller lege, evt på apotek, og ta den hvis du kan ta allerede. Jordmor nevnte også korona-vaksine. Kusma og, men det var uke 24-28 mener jeg.

Jeg tok på legekontoret på en sånn åpen vaksineringsdag, men vet de setter på apotekene ja :) Forhør deg med jordmor eller lege, evt på apotek, og ta den hvis du kan ta allerede. Jordmor nevnte også korona-vaksine. Kusma og, men det var uke 24-28 mener jeg.
Orker ikke legen min fordi da må jeg ta fri fra jobb, og det er litt reisevei, men jordmor var godt forslag! Kan høre om de setter der.

Ellers er det også kikhoste i uke 24, men det er fortsatt 8 uker til for min del☺️

Back
Topp