Vaksinering

Momtobe1508

Andre møte med forumet
Hei,

Hva tenker dere om vaksinering babyen? Skal føde i august, og har alltid tenkt at jeg vil vaksinere, men har i det siste fått opp mange innlegg om at barn som ikke vaksineres har bedre helsetilstand? Selvfølgelig ikke vitenskapelig bevist men personlige meninger fra folk. Det får meg til å tenke ganske mye, kanskje vi kan diskutere det sammen her? Eventuelt om dere kan legge ved erfaringer? (PS! Hvis ikke det kom frem så er jeg ikke imot vaksiner, men prøver å forstå den andre siden også)

For meg er det en no-brainer å følge vaksinasjonsprogrammet. Datteren min har fått alle vaksiner vi har blitt tilbudt, og det vil nestemann også få. Jeg vet ikke hvor jeg hadde gjort av meg om hun fikk en alvorlig sykdom som jeg bevisst hadde latt være å beskytte henne mot.

Jeg tenker at anekdoter om friske barn som ikke er vaksinerte har ekstremt lite verdi sammenlignet med forskningen som er gjort på vaksiner.

Datteren min er også frisk som en fisk, men det er ikke et argument hverken for eller mot vaksiner. Det betyr bare at hun er frisk. For å se en sammenheng mellom vaksiner og helseutfall må man gjøre forskning som ser på mange mennesker, og korrigerer for andre faktorer som påvirker.

Vi har ikke hatt problemer med bivirkninger/reaksjoner rett etter vaksiner.

Jeg kommer til å følge vaksinasjonsprogrammet til mageboeren på lik linje som sønnen min har gjort fra han var født. Han har hatt en ørebetennelse, samt omgangssyken tre-fire ganger i løpet av snart 16 år, ellers har han vært frisk som en fisk :D Det sies jo at vaksinasjonsprogrammet er så effektivt at sykdommene som de slet med før i tiden er blitt svært sjeldne. Eksempelvis så er kopper utryddet, og det samme er poliomyelitt. I alle fall fra vår del av verden. Dette har jo skjedd nettopp pga vaksinene. Det vil alltid være motstandere og folk som er skeptisk til vaksiner, men jeg velger å tenke at det er en grunn for at vi har dem, og jeg tar dem i alle fall med glede og tro på at de holder meg og mine nærmeste friskere enn uten:happy: Det er helt klart et Interessant tema!

Skal ta alle vaksinene i vaksineprogrammet.
Jeg føler at de er trygge, gode vaksiner, som er godt forsket på, mange har tatt de, over veldig mange år, med god effekt. Å sykdommene vaksinene er mot, er sykdommer som er lite trivelig for barn, selv friske barn. Men skjønner at fler at blitt skeptisk til vaksiner de siste årene, å tenker at det er viktig å skille mellom vaksiner som blir lagt i hast, å vaksiner som det er brukt 20-30 år på å utvikle.

Viser til denne tråden og siterer samtidig meg selv: Følger barnevaksinasjonsprogrammet. Det er ikke tilfeldig at det bør følges. Vaksinene som er implementert er godt utprøvd og forsket på over lang tid. Jeg forstår ikke at folk velger og tør å aktivt la være å vaksinere barna sine.

Vi kommer garantert til å følge vaksinasjonsprogrammet. Ikke bare for baby sin del, men også fordi det er viktig
med en felles innsats for å beskytte de svakeste i samfunnet med flokkimmunitet. Hvem vet, kanskje får jeg en syk baby som ikke tåler vaksinen. Da er det flott å tenke på det at «alle» andre er vaksinert kommer i stor grad til å beskytte min baby. :Heartpink

men har i det siste fått opp mange innlegg om at barn som ikke vaksineres har bedre helsetilstand?

Ønsker også å minne deg på hvordan algoritmene i SOME fungerer. Kommer du først over 1 tilfeldig innlegg innen et spesifikt tema som du bruker tid på å lese, så blir du servert flere lignende innlegg senere. Det betyr ikke at det er et representativt utvalg. Det er rett og slett et ekkokammer, og det er viktig å huske på! Jeg har ikke sett noen slike innlegg.

Hos oss er det usikkert. Samboeren min er sterk motstander av vaksiner men jeg er veldig for. Så jeg har ikke kommet frem til hva som børt gjøres enda. I følge samboer skal barnet ikke vaksineres mens jeg mener barnet skal. Samboer var ikke anti da vi møttes men blitt det mer og mer etter som han drukner i YouTube. Så her stormer det hver gang man temaet blir nevnt.

Så slik jeg forstår den andre siden så mener de at helsevesenet er såpass bra nå at hvis dersom at barnet skulle fått noe man vaksinerer for så er sjansen for uønskede bivirkninger av sykdom mye lavere enn det den var for 100år siden. Er et veldig vanskelig tema å diskutere fordi begge sider mener så ekstremt sterkt og nekter å høre på hva den andre mener :bag:

Hos oss er det usikkert. Samboeren min er sterk motstander av vaksiner men jeg er veldig for. Så jeg har ikke kommet frem til hva som børt gjøres enda. I følge samboer skal barnet ikke vaksineres mens jeg mener barnet skal. Samboer var ikke anti da vi møttes men blitt det mer og mer etter som han drukner i YouTube. Så her stormer det hver gang man temaet blir nevnt.

Så slik jeg forstår den andre siden så mener de at helsevesenet er såpass bra nå at hvis dersom at barnet skulle fått noe man vaksinerer for så er sjansen for uønskede bivirkninger av sykdom mye lavere enn det den var for 100år siden. Er et veldig vanskelig tema å diskutere fordi begge sider mener så ekstremt sterkt og nekter å høre på hva den andre mener :bag:
Dere kan følge med på utbrudd av meslinger i noen deler av USA hvor det er mye vaksinemotstandere, så får dere et hint på konsekvensene hvis barn ikke vaksineres. Vaksiner har reddet ekstremt mange menneskeliv. Det er en av de viktigste oppdagelsene innen moderne medisin, og vårt helsevesen tar utgangspunkt i at det er høy vaksinedekning.

Tusen takk dere! Veldig hyggelig å faktisk få gode svar Jeg selv skal følge vaksinasjonsprogrammet, det er ikke tvil om det, men tvil om man trenger å følge alt Altså vannkopper for eksempel, det er jo ikke livsfarlig, og føler at noe bør kroppen gjennom for å faktisk bli sterkere og bli «herda». Jeg skjønner 100% at det er vondt, men samtidig 1 uke så er det ute av systemet. Så er det ikke bedre å få det naturlig enn å få det gjennom en vaksine? Fordi det er jo slik at funker at man får bakteriene fra sykdommen inn i kroppen, tror jeg? Jeg har ikke så mye peiling på dette og prøver derfor å høre litt rundt

Jeg vet godt hvordan some fungerer, og derfor vil jeg høre forskjellige sider istedenfor å blindt tro på innlegg jeg får opp. Bedre å skape debatt om det enn å tro på en side av saken, det betyr ikke at man ikke vet hvordan sosiale medier funker

Tusen takk dere! Veldig hyggelig å faktisk få gode svar Jeg selv skal følge vaksinasjonsprogrammet, det er ikke tvil om det, men tvil om man trenger å følge alt Altså vannkopper for eksempel, det er jo ikke livsfarlig, og føler at noe bør kroppen gjennom for å faktisk bli sterkere og bli «herda». Jeg skjønner 100% at det er vondt, men samtidig 1 uke så er det ute av systemet. Så er det ikke bedre å få det naturlig enn å få det gjennom en vaksine? Fordi det er jo slik at funker at man får bakteriene fra sykdommen inn i kroppen, tror jeg? Jeg har ikke så mye peiling på dette og prøver derfor å høre litt rundt

Jeg vet godt hvordan some fungerer, og derfor vil jeg høre forskjellige sider istedenfor å blindt tro på innlegg jeg får opp. Bedre å skape debatt om det enn å tro på en side av saken, det betyr ikke at man ikke vet hvordan sosiale medier funker

Men det er vel litt som influensavaksinen og vaksine mot Covid; man blir vel ikke immun, men sykdomsforløpet blir mildere. Og et mildere sykdomsforløp må jo være bedre. Broren min fikk helvetesild og var skikkelig syk av vannkoppene, han ble innlagt.

Vi kommer for øvrig til å følge vaksinasjonsprogrammet, uten tvil. Både for vår unges del, men også som nevnes over, det er viktig med felles innsats for utryddelse av sykdom.

Edit: vil legge til at jeg har vokst opp med en pappa og en søster som er ekstra utsatt for alvorlig sykdom av f.eks "bare" influensa. Pga nedsatt immunforsvar pga annen sykdom. Derfor har vi alltid vaksinert oss. Flokkimmuniteten er derfor veldig viktig i mine øyne.

Last edited:

For meg er flokkimmunitet en veldig viktig faktor for å vaksinere. Jo flere som lar være å vaksinere sine barn, jo større risiko for større utbrudd av sykdom. Hvis jeg har et friskt barn som ikke er vaksinert og som blir syk, men ikke spesielt dårlig, vil mitt barn likevel kunne sette andres barn i fare. Ikke alle er like motstandsdyktige mot sykdommer, noen er i risikogrupper, og det å vaksinere barnet beskytter også samfunnet som fellesskap. Mitt barn skal følge offentlig vaksineprogram.

Jeg vil mye heller at mitt barn skal ha immunitet (eller lavere risiko) mot en sykdom pga vaksine enn å få det av å bli syk og «herdes».

PS: I Norge vaksineres vi ikke mot vannkopper.

FHI: Barnevaksinasjonsprogrammet

Ung forskning: Blir immunforsvaret sterkere etter du har vært syk?

Vi kommer garantert til å følge vaksinasjonsprogrammet. Ikke bare for baby sin del, men også fordi det er viktig
med en felles innsats for å beskytte de svakeste i samfunnet med flokkimmunitet. Hvem vet, kanskje får jeg en syk baby som ikke tåler vaksinen. Da er det flott å tenke på det at «alle» andre er vaksinert kommer i stor grad til å beskytte min baby. :Heartpink

Ønsker også å minne deg på hvordan algoritmene i SOME fungerer. Kommer du først over 1 tilfeldig innlegg innen et spesifikt tema som du bruker tid på å lese, så blir du servert flere lignende innlegg senere. Det betyr ikke at det er et representativt utvalg. Det er rett og slett et ekkokammer, og det er viktig å huske på! Jeg har ikke sett noen slike innlegg.
Så viktig dette med flokkimmunitet for de som av ulike grunner ikke kan ta vaksine!

Sniker fra mai

Ingen tvil om at mine barn skal vaksineres med samtlige vaksiner i vaksinasjonsprogrammet. Jeg ble ikke mindre overbevist etter det smitteutbruddet i USA nå. Et uvaksinert barn i skolealder døde etter meslingsmitte...

IMG_4472.jpeg

Vi kommer til å følge vaksinasjonsprogrammet, som vi har gjort med storebror :happy: Som nevnt over, flokkimmunitet, og å slippe at barna blir skikkelig syke av noe de kunne ha sluppet er viktige faktorer - min sønn er sjeldent syk og jeg er glad for det!

For meg er flokkimmunitet en veldig viktig faktor for å vaksinere. Jo flere som lar være å vaksinere sine barn, jo større risiko for større utbrudd av sykdom. Hvis jeg har et friskt barn som ikke er vaksinert og som blir syk, men ikke spesielt dårlig, vil mitt barn likevel kunne sette andres barn i fare. Ikke alle er like motstandsdyktige mot sykdommer, noen er i risikogrupper, og det å vaksinere barnet beskytter også samfunnet som fellesskap. Mitt barn skal følge offentlig vaksineprogram.

Jeg vil mye heller at mitt barn skal ha immunitet (eller lavere risiko) mot en sykdom pga vaksine enn å få det av å bli syk og «herdes».

PS: I Norge vaksineres vi ikke mot vannkopper.

FHI: Barnevaksinasjonsprogrammet

Ung forskning: Blir immunforsvaret sterkere etter du har vært syk
Fair! Et punkt jeg faktisk ikke tenkte over, folk rundt. Helt enig i at man har ansvar for barnet sitt men også for de rundt.

Ut ifra det du skriver så virker det som at du rett og slett trenger å sette deg inn i temaet, før du stiller mange spørsmål på forum. Vi kan selvfølgelig gi deg mange gode svar, som de over meg, hvorav flere av de er helsepersonell.

Jeg skjønner ikke helt ideen om å bli «herdet» av den farlige barnesykdommen, og at det på den måten er bedre enn selve vaksinen? Snakker ikke om vannkopper nå.

Du kan sammenligne det med anbefalinger om å alltid legge et spedbarn på ryggen når de skal sove. Noen barn kan fint legges på magen, uten at det medfører krybbedød. Men om ditt barn er et sterkt og friskt barn som ville overlevd det, det vet du ikke før du har prøvd. Så skal du risikere å legge ditt nyfødte barn på magen fordi du mener ditt barn tåler det? Jeg hadde på ingen måte satt barnet mitt i slik fare, og det håper jeg ikke du gjør heller.

Er så glad for at jeg startet denne tråden fordi jeg har faktisk tenkt over ting som jeg kanskje ellers ikke hadde gjort. Flokkimmunitet!! <3 Ble så fiksert på eget barn at jeg ikke tenkte på de rundt. Også vet man jo aldri kanskje barnet mitt har svekket immunforsvar som er avhengig av at de rundt er vaksinert.

Hvorfor kommer ikke mine smilies med? Virker jo så bitter uten dem…. -,-

Etter å ha blitt skadet etter coronavaksinen så skal jeg bare gi barnet de viktigste vaksinene. Vannkoppvaksine ser jeg ikke poenget med å ta, visste ikke at den fantes engang. Skal sies at jeg ikke har satt meg inn i dette enda, for jeg tenkte å snakke med helsepersonell om alle vaksinene vi blir tilbudt. Ikke at jeg får uavhengige svar der, men det er forskjell på polio og vannkopper og det håper jeg helsepersonell er ærlige om...

Jeg har aldri tatt influensavaksine heller, ser ikke poenget for min egen del. Har bare vært smittet av influensa én gang selv om jeg hvert år har vært i nærkontakt med smittede hundre ganger iløpet av sesongen. Tror ikke influensa får tak i meg av en eller annen grunn.

Når den tid kommer så vil jeg nok gi barnet den sterkere formen for HPV-vaksine privat dersom Norge fortsatt ikke henger med i svingene og får den inn som standard.

Etter at jeg har blitt skadet av coronavaksinen så har jeg blitt mye mer skeptisk, men ser ikke på det som dumt å være det. Så må man selv vurdere hver enkelt vaksine, ikke bare for egen unge men for å hjelpe barn som ikke får tatt vaksinen også.

Tror ikke at coronavaksinen eller influensavaksinen er en del av BVP altså. :joyful: Her snakker jeg om min holdning til ulike vaksiner generelt.

Last edited:
Ut ifra det du skriver så virker det som at du rett og slett trenger å sette deg inn i temaet, før du stiller mange spørsmål på forum. Vi kan selvfølgelig gi deg mange gode svar, som de over meg, hvorav flere av de er helsepersonell.

Jeg skjønner ikke helt ideen om å bli «herdet» av den farlige barnesykdommen, og at det på den måten er bedre enn selve vaksinen? Snakker ikke om vannkopper nå.

Du kan sammenligne det med anbefalinger om å alltid legge et spedbarn på ryggen når de skal sove. Noen barn kan fint legges på magen, uten at det medfører krybbedød. Men om ditt barn er et sterkt og friskt barn som ville overlevd det, det vet du ikke før du har prøvd. Så skal du risikere å legge ditt nyfødte barn på magen fordi du mener ditt barn tåler det? Jeg hadde på ingen måte satt barnet mitt i slik fare, og det håper jeg ikke du gjør heller.
Du det har du rett i, jeg har ikke satt meg inn i det, kom hit bare for å lufte tankene mine.

Nå tenkte jeg kun på vannkopper, og det er kun basert på at jeg hadde vannkopper selv. Tenkte dermed er det virkelig så viktig å få den vaksinen. De andre vaksinene tuberkulose osv er det ikke noe debatt om, de vaksinene skal barnet absolutt få

Back
Topp