Vaksinering

Marrihøna

Forelsket i forumet
♡Oktoberskattene 2026♡
Hei!
Jeg lurer litt på om noen har peiling på covid vaksine og at det anbefales til å vente til 2.trimester med vaksinering…

Jeg har hatt covid + en vaksine. Gjennomgått covid telles da som 1 dose, så jeg har i prinsippet 2 doser. Så jeg tenker da på den «famøse»booster 3.dosa. Jobber også i barneskole og er helt ærlig litt bekymra for tida som kommer fremover nå… er høyt utsatt for smitte på jobben(skole)…

Tips?

Jeg hadde nok tatt enda en dose men snakk med legen, men de forteller jo veldig hvor viktig det er å vaksinere seg som gravid nå…

Kjenner på samme bekymringer som deg og skal ta en prat med legen om dette.

FHI skrev dette 20.desember:

Graviditet er allerede ansett som en risikofaktor for alvorlig sykdom av covid-19, og blir nå formelt inkludert som risikogruppe for alvorlig forløp. Dette gjelder også i forbindelse med vaksinasjon og innebærer at gravide vil bli prioritert i sin aldersgruppe når oppfriskningsdosene etter hvert tilbys til alle over 18 år. Gravide anbefales et minimumsintervall mellom andre vaksinedose og oppfriskningsdose på 20 uker. Vaksinasjon anbefales i andre eller tredje trimester dersom det ikke foreligger andre risikotilstander hos mor som tilsier at vaksinasjon i første trimester er nødvendig.

hentet her: https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-prioriteres-for-oppfriskningsdose/

Sykt usikker på hva eg vil. Jeg jobber i barnehagen og studerer, men fekk veldige bivirkninger av begge dei forrige dosene. Så eg ska forhørre meg med legen når eg bestille meg time for å hørre om eg bør ta en dose til

Sniker. Det er mye følelser knyttet til vaksiner, men jeg ville tatt den. Ikke for å skremme, men ufødte barn i Norge har dødd i mors mage pga komplikasjoner fra covid. Så jeg tok 3. dose nå i dpo-land.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...behandlet-da-har-man-to-pasienter-aa-behandle

https://www.nrk.no/norge/flere-gravide-legges-inn-med-covid-19_-_-alle-er-uvaksinerte-1.15738668

Disse var vel uvaksinerte?
Med 2 doser er man nok godt beskyttet. Jeg tror jeg skal ta dose 3, skal snakke med legen først :)

Jeg spurte legen min om det denne uka, fordi jeg hadde fått time til tredje dose rett etter jeg fant ut at jeg var gravid. Nå har nok jeg mistet, men uavhengig av det mente han at det var trygt å ta den, også i første trimester. Jeg jobber i barnehage, som han sa hadde han kanskje ikke ansett det som like nødvendig hvis jeg hadde hatt hjemmekontor, men med tanke på jobben min anbefalte han meg å ta den.

Nå er det bare tre måneder siden jeg fikk dose to. Utsatte vaksineringen siden jeg var gravid og det ikke først var anbefalt. Jeg ble vaksinert(første dose) i uke 16 og babyen døde antagelig noen dager seinere. Det var garantert ikke noe sammenheng, så vil ikke skremme noen. Men for min egen del skal det veldig mye til før jeg velger å vaksinere meg som gravid igjen.

Dette er så vanskelig.
Klem til deg som mistet etter vaksinen. :hug013

Jeg jobber med barn, men tror jeg skal holde meg unna vaksine dose 3 og heller håpe på trygge smitterammer, skal omså bruke munnbind. Man hører stadig vekk skumle historier om bivirkninger som ikke er bivirkninger. Etter 2.dose fikk jeg kraftig blødning, mens ja, men tidligere enn forventet. Smertefull var den og. Så jeg tørr ikke ta sjansen.

Jeg mistet i MA ett par dager etter første dose, så jeg kommer aldri i verden til å ta den vaksinen igjen. Jada, det kan være tilfeldig, men jeg tar ikke sjansen. så mange som opplever syklus tull osv, så skulle virkelig ikke forundre meg om det er derfor jeg mistet. Uansett, jeg står over :)

Jeg har tatt to doser og er i risikogruppe fra før. Jeg fikk veldig mye problemer med forstyrrelser, så har måtte vente med nr 3. Jeg kommer til å ta den tredje også, men venter til andre trimester.

Last edited:
Jeg har tatt to doser og er i risikogruppe fra før. Jeg fikk veldig mye problemer med forstyrrelser, så har måtte vente med br 3. Kan nok hende jeg tar den tredje også, men venter til andre trimester i såfall.

Etter kommentarene over, så blir det nok det på meg også.., satser på at gjennomgått covid + vaksine beskytter greit nok. Så får prøve å holde avstand på jobb. Får høre med legen… <3

Etter kommentarene over, så blir det nok det på meg også.., satser på at gjennomgått covid + vaksine beskytter greit nok. Så får prøve å holde avstand på jobb. Får høre med legen… <3
Jeg er så lei hele pandemien. Den kom som julekvelden på kjerringa i mars 2020, når jeg gikk høygravid med vesla, totalt lockdown noen dager før hun plutselig bestemte seg for at hun skulle ut. Jeg har heldigvis en jobb, så jeg har ikke all verden av menneskekontakt :)

Jeg tenker problemet med kommentarer som «tok vaksine og mistet x tid etterpå» er at det er udokumenterte anekdotiske opplevelser som ikke kan og ikke bør generaliseres. Vi er alle utrolig lei av pandemien, det siste vi trenger er å spre unødvendig, ufundert usikkerhet rundt en vaksine som er en viktig del av puslespillet for å bli kvitt viruset. Hvorfor ikke melde sine problemer til legemiddelverket og holde fortet sitt, delta på eventuelle studier om ettervirkninger og være en del av en vitenskaplig avhandling hvis det skulle være noe? Jeg skjønner så inderlig godt at det føles utrolig usikkert å ta en vaksine når man er gravid - been there done that! 100% forståelse. Derfor tok jeg boosteren før prøveperioden. For å slippe å tenke på det.
Men nå er vi i en ekstraordinær situasjon, bør vi spre udokumentert ekstra uro, oppå en slik utrolig tung diskusjon/et slikt valg? Synes det er urettferdig både mot de som står i valget, og de som ønsker å få pandemien stoppet.

Å miste et embryo er dessverre en del av naturens gang og det er vel en 20-30% sannsynlighet uansett for å miste så tidlig som de fleste av oss er akkurat nå. I tillegg til de 5-10% senere i ukene oppmot uke 12. Hvordan kan vi vite om det var vaksinen, og ikke en seriøs genfeil uforenelig med liv som kroppen vår selv rensker opp i? Når vi er barnehagelærere, økonomer, butikkansatte, finansanalytikere, arkitekter, renholdere og HMS-eksperter, men ikke leger, medisinere eller bioingeniører?

Jeg tenker problemet med kommentarer som «tok vaksine og mistet x tid etterpå» er at det er udokumenterte anekdotiske opplevelser som ikke kan og ikke bør generaliseres. Vi er alle utrolig lei av pandemien, det siste vi trenger er å spre unødvendig, ufundert usikkerhet rundt en vaksine som er en viktig del av puslespillet for å bli kvitt viruset. Hvorfor ikke melde sine problemer til legemiddelverket og holde fortet sitt, delta på eventuelle studier om ettervirkninger og være en del av en vitenskaplig avhandling hvis det skulle være noe? Jeg skjønner så inderlig godt at det føles utrolig usikkert å ta en vaksine når man er gravid - been there done that! 100% forståelse. Derfor tok jeg boosteren før prøveperioden. For å slippe å tenke på det.
Men nå er vi i en ekstraordinær situasjon, bør vi spre udokumentert ekstra uro, oppå en slik utrolig tung diskusjon/et slikt valg? Synes det er urettferdig både mot de som står i valget, og de som ønsker å få pandemien stoppet.

Å miste et embryo er dessverre en del av naturens gang og det er vel en 20-30% sannsynlighet uansett for å miste så tidlig som de fleste av oss er akkurat nå. I tillegg til de 5-10% senere i ukene oppmot uke 12. Hvordan kan vi vite om det var vaksinen, og ikke en seriøs genfeil uforenelig med liv som kroppen vår selv rensker opp i? Når vi er barnehagelærere, økonomer, butikkansatte, finansanalytikere, arkitekter, renholdere og HMS-eksperter, men ikke leger, medisinere eller bioingeniører?

Enig i at man ikke kan vite om det har noe med vaksinen å gjøre, det får vi aldri svaret på. Men mener også at alle har rett til å dele sin historie, de som mistet etter vaksine og de som fødte friske barn. :) Heldigvis er vaksinering frivillig i Norge, men det gjør også at vi kan bli stående ovenfor vanskelige valgt hvor vi ikke vet konsekvensene av det ene eller det andre. :Heartred

Veldig godt innlegg! Jeg har kontorjobb, så ingen problem å holde avstand m.v., så jeg tenker å følge myndighetene og ta boosterdosa i 2. Trimester. Hadde jeg hatt jobb med mange nærkontakter, hadde jeg nok tatt det opp med fastlegen, og vurdert å ta den tidligere.

Enig i at man ikke kan vite om det har noe med vaksinen å gjøre, det får vi aldri svaret på. Men mener også at alle har rett til å dele sin historie, de som mistet etter vaksine og de som fødte friske barn. :) Heldigvis er vaksinering frivillig i Norge, men det gjør også at vi kan bli stående ovenfor vanskelige valgt hvor vi ikke vet konsekvensene av det ene eller det andre. :Heartred

Er generalisert enig med deg, men hos meg blir det krøll i logikken på følgende måte:

Hvis jeg har en ulykke i Kina hvor tanten min dør i en møteulykke med biler i et kryss, er det greit at jeg forteller alle hvor farlig trafikken i Kina er og at tanten min døde pga trafikken i Kina - når det egentlig var et vikepliktsskilt på Kinesisk som jeg ikke leste?

Kanskje ikke den beste analogien, men forsøker bare å sette ord på hvor urettferdig jeg synes det er å trekke sammenhenger hvor det egentlig ikke er faglig eller rettslig grunnlag til å trekke sammenhenger. Selv om noen opplever noe, og forteller en historie, betyr ikke at man ikke kan stille spørsmål til sannhetsgehalten eller sammenhengen i historien. Det er problemet med anekdotiske utsagn som argument, særlig når de trekker sammenhenger og generaliserer på hårtynne strå av luft og ingenting. På en måte. Vet ikke helt om jeg finner de rette ordene.

Hadde det vært snakk om, tja… la oss si at bilen med bilulykken i Kina var en Toyota og jeg derfor skrev overalt på internet og skrev til alle jeg kjente at det var nå i en Toyota tanta mi døde så den skal jeg aldri kjøpe. Ja da ville skaden av det anekdotiske og generaliserende utsagnet vært isolert til Toyotas bilsalg. Ikke så viktig, spør du meg. Men vi snakker her om en global pandemi, hvor vaksinen er en viktig del av puslespillbrikken i å stoppe en global krise. Det er ikke et valg mellom Pampers og Libero, det er en solidarisk handling hvor vi står sammen for helsevesenet. Da synes jeg personlig at slike anekdotiske og generaliserende påstander er skadelige for vaksineringsprosessen og dermed også usolidariske og noe vi burde moderere i offentlig debatt.

Her ble det masse kluss med syklusen etter andredosen. Mistenker at det var derfor jeg ikke ble gravid. Mensen var annerledes og den første syklusen etter vaksinen var dobbelt så lang. Derfor er jeg litt skeptisk til å ta tredjedosen nå. Jobber også i bhg og er litt spent på det og håper det aldri blir noe smitte der. Tenker å ta tredje dose i andre trimester heller. :)

Ble nok ikke så veldig mye klokere… Jeg forstår hvor viktig vaksine er, og jeg har 2 doser fra før, så er langt i fra uvaksinert. Men igjen er det noe som gjør meg usikker, som jeg ikke helt klarer å få hodet med på. Blir nok litt mer betrygget av å prate med lege. ;)

Back
Topp