Vaksiner

Desembertvillinger

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Gikk gjennom programmet for å se hva de små skal ha, og ser at jeg mangler jo mange av vaksinene selv! Fulgte det som var da jeg var liten og har ikke tatt noen etter ungdomsskolen. Hvis jeg er utsatt så blir vel de små det i begynnelsen også? Må ta påfyll av de jeg har tatt også. Hva har dere gjort?
 
En del av vaksinene gir kanskje livslang beskyttelse, så er vel ikke alle man trenger å fylle på, selv om d er lenge siden sist...? Jeg tror jeg er oppdatert på d meste, har tatt påfyll om d har blitt anbefalt når jeg har vært på vaksinasjonskontoret og tatt reisevaksiner. Du kan ev ringe de å høre hva de sier da, om d er noen som burde fylles på, og om d er aktuelt å få de mens du er gravid!:)
 
Her er planen å få påfyll av det jeg må etter graviditet. Måtte ta ny mot rødehunder da jeg hadde født sist.
 
Er du sikker på at du mangler noe? Jeg husker ikke hva jeg har tatt og ikke, men husker jeg tok masse vaksiner på skolen hehe.. Spesielt BCGen *grøss*. Kanskje spørre jordmor eller fastlegen neste gang? Jeg har bare tatt vaksine en gang i voksen alder og det var fordi jeg skulle til Egypt :) Men det har vel også blitt flere siden vi var små. Rotavirus feks :)
 
Trippel vaksinen varer frem til en er rundt 23 år, så denne bør taes på nytt om en skal til utlandet. Sjangsen for smitte her i Norge er så liten at eg tviler på at du trenger å ta den for å beskytte baby. Stivkrampe bør taes på nytt ved behov, eks en blir bitt av er dyr. Tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge du er i Norge :)
 
jeg mangler 1 vaksine selv.. den skulle ha livslang varighet, men nå har jeg ingenting igjen.. skulle ta den etter forrige svangerskap, men rakk ikke det før jeg var gravid igjen. Nå derimot er det lenge til en eventuell sistemann, så nå skal jeg ta den. Tror det er røde hunder. Legen min sa forsåvidt også at hvis man ikke har livslang varihet på de vaksinene som egentlig skal ha det kan det være at kroppen ikke tar inn vaksinen skikkelig og støter den ut på en måte så man vil kanskje ikke oppnå livslang varighet uansett...
 
Ja, rotavirus, neumokokker, hib og hpv har jeg ikke tatt i alle fall. Det får de nå. Og trippelvaksinen må fornyes. Blir vel et prosjekt til etter fødselen:)
 
Er heller ikkje alle vaksiner som er nødvendig å ta som voksen da det er "barnesykdommer" :)
 
Back
Topp