Vaksiner i graviditeten

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Hva slags tanker har dere angående vaksiner som er anbefalt til gravide?
Jeg tenker i utgangspunktet å ta influensavaksine og kikhostevaksine, ikke coronavaksine :)
 
Jeg har alt tatt kikhostevaksine da det ikke passet å ta det på svangerskapskontrollen i uke 24, influensavaksine tar jeg nok etter hver jeg også, men Covid har jeg nå så lite vits å ta den kanskje :hilarious:
 
Jeg går for alle tre. Har bestilt korona-vaksine om et par uker. Får influensavaksine gjennom jobben rett før sesongen begynner og tar kikhoste når jeg får det i uke 24.
 
Jeg skal ta kikhostevaksine. Ikke planer om å ta noen andre. Hatt influensa en gang som jeg kan huske. Corona har jeg hatt så mange ganger og jeg blir ikke voldsomt syk. Litt feber, nysing og hosting. Aldri tatt en eneste influensavaksine.
 

Det er pga dette at jeg vurderer influensa vaksinen og. Har hørt at det kan gi alvorlig sykdom sent i svangerskapet og vi går høygravid i starten av influensa sesongen...pluss bonus at det gir beskyttelse til baby. Har heller aldri tatt denne vaksinen før men vurderer nå.
 
Tar i alle fall kikhoste og influensa. Det er ikke så lenge siden jeg tok covid-vaksinen.
 
Jeg tok kikhostevaksine før jeg reiste på ferie i sommer fordi vi skulle langt utenlands, og tenker å si ja til influensavaksine som vi får gjennom jobben. Skal spørre fastlegen om coronavaksine neste gang jeg skal dit. Jeg tenker det er greit å gjøre som anbefalt
 
Jeg har sagt ja til kikhoste, nei til corona og influensa vaksine den er jeg i tvil på. Jeg pleier ikke å bli så dårlig av influensaen . Og den hindrer ikke influensa, men symptomene . Har jo aldri tatt den før , så er litt i tenke boksen der .
 
Jeg har også hørt at det finnes en vaksine mot RS virus, som har blitt godkjent for gravide. For min del er den mer aktuell enn coronavaksine, men er jo litt skeptisk til nye vaksiner. I tillegg må man betale for den selv..
 
Jeg har sagt ja til kikhoste, nei til corona og influensa vaksine den er jeg i tvil på. Jeg pleier ikke å bli så dårlig av influensaen . Og den hindrer ikke influensa, men symptomene . Har jo aldri tatt den før , så er litt i tenke boksen der .
Det var jeg også (angående influensa vaksine) men så husker jeg ei venninne som fikk influensa i 3. Trimester og ble alvorlig syk. Da hadde hun fått beskjed at influensa kan være en risiko for gravide. Så det gjorde at jeg vil be om den. Du kan nevne det til din lege neste gang du snakker med dem og få fordeler og ulemper for vaksinen :D
 
Det var jeg også (angående influensa vaksine) men så husker jeg ei venninne som fikk influensa i 3. Trimester og ble alvorlig syk. Da hadde hun fått beskjed at influensa kan være en risiko for gravide. Så det gjorde at jeg vil be om den. Du kan nevne det til din lege neste gang du snakker med dem og få fordeler og ulemper for vaksinen :D
Ja jeg fikk litt fordeler og ulemper med den hos jm . Kan høre med legen også :)
For noen blir veldig dårlig av influensa vaksina og derfor har jeg aldri tatt den før heller . Og tenker at jeg vil heller bli dårlig en gang enn to . Og at det er få tallet som blir dævsjuke . Men skal drøfte det litt med legen .
Magefølsen er mer på kikhoste altså . :bag:
 
Ja jeg fikk litt fordeler og ulemper med den hos jm . Kan høre med legen også :)
For noen blir veldig dårlig av influensa vaksina og derfor har jeg aldri tatt den før heller . Og tenker at jeg vil heller bli dårlig en gang enn to . Og at det er få tallet som blir dævsjuke . Men skal drøfte det litt med legen .
Magefølsen er mer på kikhoste altså . :bag:
Har du hatt påvist influensa når du sier du ikke har blitt så dårlig av influensaen? Jeg hadde påvist influensa A i mars, rett før jeg ble gravid. Hadde 40 i feber og var kjempedårlig i en uke. Gikk tilbake på jobb etter en uke og det endte med at jeg ble hentet med ambulanse fordi jeg fikk et veldig alvorlig migreneanfall som ikke ble kupert av medisiner, og var innlagt 2 dager på sykehus.. Som gravid har man også redusert immunforsvar, så man kan bli veldig dårlig av influensa i 2. Og 3. Trimester selv om man har tålt greit å få influensa før. Så er det en fare for fosteret hvis man blir alvorlig syk selv.
 
Tar kikhoste på helsestasjon, influensa pleier jeg få hver vinter på jobb, og korona vet jeg ikke om jeg gidder - har tatt de tre-fire jeg skulle ta i en periode, men hadde det sist i sommerferien og det går greit over. Om jm eller lege anbefaler tar jeg sikkert den og, har hatt lite problemer med dem.
 
Folkehelseinstituttet anbefaler alle tre til gravide, koronavaksinen litt fra når man sist tok den. Det står mer om det her.
Har hatt skikkelig influensa én gang og vil definitivt ikke gjenta det som gravid, det var grusomt. Vil heller eventuelt bli bittelitt dårlig et lite døgn av vaksinen, men har aldri merket noe av den.
 
Har du hatt påvist influensa når du sier du ikke har blitt så dårlig av influensaen? Jeg hadde påvist influensa A i mars, rett før jeg ble gravid. Hadde 40 i feber og var kjempedårlig i en uke. Gikk tilbake på jobb etter en uke og det endte med at jeg ble hentet med ambulanse fordi jeg fikk et veldig alvorlig migreneanfall som ikke ble kupert av medisiner, og var innlagt 2 dager på sykehus.. Som gravid har man også redusert immunforsvar, så man kan bli veldig dårlig av influensa i 2. Og 3. Trimester selv om man har tålt greit å få influensa før. Så er det en fare for fosteret hvis man blir alvorlig syk selv.
Joda , forstår at det er en høyere risk . Men influensa får de fleste en gang i løpet av sesongen gjennom hele livet . Noen ligger rett ut med høy feber hver gang og andre mild feber , jeg pleie ikke å bli så dårlig heller og heller ikke fått influensa tidligere svangerskap . Her kan hele huset ha omgangssyke og jeg slipper unna . Det er snart 15 år siden jeg hadde spy sjuka . Influensa har jeg heller ikke hatt så mye av , men den er jo litt værre enn forkjølelsen :hungover:

Jeg er ikke vaksine motstander altså :bag::laughing002

Men noe i meg tviler litt på den . Men som sagt skal jeg snakke mer med lege og jm . Det virket som jm synes kikhosten var viktigere .

Ble så fryktelig dårlig av corona vaksinen også , så kjenner at jeg grøsser :nailbiting:
 
Joda , forstår at det er en høyere risk . Men influensa får de fleste en gang i løpet av sesongen gjennom hele livet . Noen ligger rett ut med høy feber hver gang og andre mild feber , jeg pleie ikke å bli så dårlig heller og heller ikke fått influensa tidligere svangerskap . Her kan hele huset ha omgangssyke og jeg slipper unna . Det er snart 15 år siden jeg hadde spy sjuka . Influensa har jeg heller ikke hatt så mye av , men den er jo litt værre enn forkjølelsen :hungover:

Jeg er ikke vaksine motstander altså :bag::laughing002

Men noe i meg tviler litt på den . Men som sagt skal jeg snakke mer med lege og jm . Det virket som jm synes kikhosten var viktigere .

Ble så fryktelig dårlig av corona vaksinen også , så kjenner at jeg grøsser :nailbiting:
I snitt får man influensa hvert 5. år. Mange tror nok de har influensa når de egentlig har forkjølelse.
Lurt å snakke med jordmor eller legen ja :)
 
I snitt får man influensa hvert 5. år. Mange tror nok de har influensa når de egentlig har forkjølelse.
Lurt å snakke med jordmor eller legen ja :)
Huff ja. Ble hasteinnlagt i januar fordi jeg fikk alt for høy feber og ble dehydrert av influensaen. Har til vanlig veldig godt immunforsvar og ikke i noe risikogruppe. Så hvis symptomer kan i verste fall bli verre som gravid så tar jeg ikke noe sjanse :laughing002
 
Back
Topp