Vaksiner - en guide!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Alle barn får tilbud om å følge det norske barnevaksinasjonsprogrammet. Erfaring viser at vaksinene beskytter mot sykdommene på en enkel, effektiv og ufarlig måte.

Immunitet (motstandskraft mot smitte) er en viktig del av kroppens forsvar mot infeksjonssykdommer. Hensikten med vaksinasjon er å oppnå immunitet uten å måtte gjennomgå sykdommen først. I Norge tilbys barna en rekke vaksiner gratis.

HER finner du en fin oversikt over det norske barnevaksinasjonsprogrammet

Ja, alle har fått de vaksinene de til enhver tid har hatt tilbud om i vaksinasjonsprogrammet (det har endret seg noe fra 2002 til i dag). Lillebror skal følge programmet med et unntak, vi hopper over rotavirusvaksinen.

Skal absolutt vaksinere! Kan man velge å også ta BCG? Det er påbudt å ha den for å få visum til enkelte land...

Ja, alle har fått de vaksinene de til enhver tid har hatt tilbud om i vaksinasjonsprogrammet (det har endret seg noe fra 2002 til i dag). Lillebror skal følge programmet med et unntak, vi hopper over rotavirusvaksinen.
Hvorfor hoppe over rotavirusvaksinen?

Huff da :( er det vanlig å reagere på den?
Nei, jeg tror de fleste håndterer den helt fint altså. Og sannsynligheten for at lillebror reagerer som søsteren er sikkert ikke så stor den heller, men jeg tør ikke sjanse. Hadde vi hatt barnehagebarn hadde vi nok tatt den, men vi har store skolebarn som sjelden har omgangssyke.

Helsesøster sa ja til meg. At det er veldig normalt med mye magevondt av den. Jeg er usikker på om vi skal ta den..
Gutten min på 2,5 tok den og reagerte ikke på den. Vi har hatt omgangssyken (sikkert rota virus da) i hus, men han har aldri fått det. Sykt deilig å slippe unna for 1 unge.

Var også skeptisk til den i starten, og usikker på om han skulle få den. Men angrer ikke på at han fikk.

Back
Topp